بوگاتی ویرون سوپر اسپرت (Bugatti Veyron Super Sport) تا سال ۲۰۱۰ صدرنشین جدول پرسرعتترین خودروهای جهان در کتاب رکوردهای گینس بوده. اما 2 سال پیش خودرویی به نام هنسی ونوم جی.تی (Hennessey Venom GT) این رکورد را شکست. هنوز مزه صدرنشینی را سازندگان هنسی ونوم جیتی بخوبی نچشیده بودند که چند روز بعد این رکورد دوباره به بوگاتی ویرون سوپر اسپرت تعلق گرفت.
مقامات گینس علت عدم صلاحیت ویرون را غیرفعالسازی دستگاه محدودکننده سرعت در این خودرو اعلام کردند؛ اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که کارکرد یا عدم کارکرد محدودکننده سرعت در این ردهبندی هیچ نقشی ندارد. با این حال عدهای بر این باورند ونوم جیتی نهتنها چند روز بلکه همچنان صدرنشین جدول پرسرعتترین خودروهای جهان است.
خودروهای پرسرعت براساس مجموعهای از معیارهای مشخص ردهبندی میشوند و در نهایت فقط یک خودرو عنوان پرسرعتترین خودروی جهان را از آن خود میکند. کسب این عنوان در کتاب رکوردهای گینس مستلزم گذراندن فرآیندهای رسمی برای تائید این برتری است.
10 خودرویی که در این مقاله از آنها نام بردهایم، فقط در سطح خودروهای به اصطلاح خیابانی ردهبندی شده اند؛ یعنی خودروهایی که قابلیت استفاده در جادههای شهری و برونشهری را دارند و خریداری و راندن آنها بهطور قانونی برای عموم آزاد است. از اینرو، خودروهای تغییریافته و نیز خودروهایی که کمپانی سازنده فقط یک نسخه از آنها را تولید و عرضه کرده شامل این فهرست نمیشوند. از این بین، خودرویی که در کمترین زمان از شتاب صفر به شتاب 96.6 کیلومتر در ساعت (معادل 60 مایل بر ساعت) برسد عنوان پرسرعتترین خودروی جهان را به خود اختصاص خواهد داد.
370.1 کیلومتر بر ساعت
10- پاگانی هوآیرا Pagani Huayra
پاگانی هوآیرا مانند بسیاری دیگر از خودروهای رکورددار در ایتالیا ساخته شده است. کمپانی پاگانی از سال ۱۹۹۲ آغاز به کار کرد و در مدت کوتاهی مورد توجه علاقهمندان به خودروهای مسابقهای قرار گرفت. این کمپانی علاوه بر طراحی و ساخت ماشینهای باکیفیت و کمنظیر، به استفاده از فیبرکربن در محصولاتش شهرت دارد.
به زبان ساده، فیبرکربن از رشتههای نازک کربن ساخته شده و بسیار مقاوم، سبک وزن و گرانقیمت است. موسس آرژانتینی این کمپانی، هوراشیو پاگانی، پیشتر نیز استفاده از مواد کامپوزیت را در تولیدات لامبورگینی آزمایش کرده بود. هوآیرا که در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد مجهز به موتور 6 لیتری ۱۲ سیلندر V شکل به همراه یک جفت توربو شارژ است.
از دیگر مزیتهای هوآیرا میتوان به قدرت نمایی و سرعت بالای آن در خط مستقیم اشاره کرد. هوآیرا در فوریه سال ۲۰۱۳ موفق به ثبت رکورد در برنامه تلویزیونی تاپگیر (Top Gear) شده است که با نام استارت از شبکه مستند صداوسیما پخش شد. پاگانی هوآیرا سریعترین خودروی جهان در کتاب رکوردهای گینس نیست، با این حال مورد توجه علاقهمندان به سرعت قرار دارد.
375 کیلومتر بر ساعت
9- زنوو استیوان Zenvo ST1
وقتی اسم دانمارک به میان میآید لابد یاد کمپانیهای اسباببازی معروف این کشور میافتید، اما خودرویی که اینجا معرفی میکنیم اصلا مناسب بازی بچهها نیست. از زنوو استیوان در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد.
این خودرو که در ساخت آن فیبرکربن به کار رفته، مجهز به موتور 7 لیتری 8 سیلندر است و قدرتی معادل ۱۲۵۰ اسب بخار تولید میکند (قدرت بیشتر خودروهای معمولی شهری حدود 110 اسب بخار است). دیگر ویژگی منحصربهفرد زنوو قطعات گرانقیمت آن است و اینکه برای هرگونه تعمیر اساسی خودرو باید به دانمارک فرستاده شود. از ۱۵ خط تولید زنوو 3 خط تولید آن در ایالات متحده قرار دارد و قیمت پایه آن از 1.8 میلیون دلار آغاز میشود.
386.2 کیلومتر بر ساعت
8- مکلارن افوان - McLaren F1
وقتی مکلارن افوان رونمایی شد، بیشینه سرعت آن 371.8 کیلومتر در ساعت گزارش شد؛ اما اندکی بعد این عدد افزایش یافت. خودروسازی بریتانیایی مکلارن مدل کوپه افوان را در سال ۱۹۹۲ رونمایی و 2 سال بعد اولین نسخه آماده فروش آن را به بازار عرضه کرد. گرچه خط تولید آن در سال ۱۹۹۸ متوقف شد، همچنان با گذشت بیش از ۲۰ سال از معرفی آن در ردیف پرسرعتترین خودروهای جهان قرار دارد. علاوه بر سرعت بالا، طراحی اتاق راننده مکلارن افوان منحصربهفرد است. اتاق راننده بهگونهای طراحی شده که راننده در مرکز و جلوتر از صندلیهای کناری مسافر قرار میگیرد. این طرز قرارگیری دید بهتری را برای راننده فراهم میکند. مکلارن افوان مجهز به موتور بیام دابلیوی 1/6 لیتری ۱۲ سیلندر V شکل است. این خودرو انتخاب متفاوتی برای علاقهمندان به خودروهای اسپرت بوده و به نظر نمیرسد که با گذشت زمان از طرفداران آن کاسته شود.
399.1 کیلومتر بر ساعت
7- سالین اس سون دو توربو شارژ Saleen S7 Twin-Turbo
کمپانی سالین در کورونا واقع در کالیفرنیا قرار دارد. اولین نسخه سالین اس سون در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد. این نسخه مجهز به موتور قدرتمند 7 لیتری 8 سیلندر V شکل بود که چند سال بعد یک جفت توربوشارژ گرت (Garrett) نیز به آن اضافه شد. سالین ایده نصب توربوشارژ را از خانواده بوگاتی بویژه بوگاتی ویرون الهام گرفته بود و همین نسخهبرداری از پرسرعتترین خودروهای جهان سالین اس سون را به یک غول تندرو با قدرت ۷۵۰ اسب بخار تبدیل کرد. کمپانی سالین تولید مدل کوپه اس سون را در تعداد محدود تا سال ۲۰۰۹ ادامه داد، اما بعد از تجهیز آن به توربوشارژ بود که اس سون در میان طرفداران بسرعت جا باز کرد.
402.3 کیلومتر بر ساعت
6- کوئنیگسِگ سیسیآر Koenigsegg CCR
در اینجا با یک مشکلی مواجه هستیم و آن، این است که خودروسازی سوئدی کوئنیگسِگ 2 مدل ماشین با نامها و مشخصات مشابه تولید و عرضه کرده است: سیسیآر (CCR) و سیسیایکس (CCX) کوئنیگسِگ سیسیآر با سرعت 403.5 کیلومتر در ساعت زمانی در ردیف اول جدول پرسرعتترین خودروهای جهان قرار داشت. وبگاه کمپانی کوئنیگسگ در آن زمان اعلام کرد که سیسیآر موفق به ثبت رکورد گینس شده است. این کمپانی تا آن زمان فقط ۱۴ دستگاه از سیسیآر را تولید و عرضه کرده بود.
این در حالی است که اکنون ثبت چنین رکوردی در کتاب رکوردهای گینس مستلزم تولید حداقل ۳۰ دستگاه از یک مدل مشخص است. کمپانی کوئنیگسگ تولید سیسیآر را در سال ۲۰۰۶ متوقف و از مدل جدید سیسیایکس رونمایی کرد. سیسیایکس بهگونهای طراحی شده بود که با استانداردهای ایالات متحده در زمینه امنیت و انتشار گازهای گلخانهای هماهنگ باشد. بالاترین سرعت سیسیایکس در حدود 349.3 کیلومتر در ساعت گزارش شد و این کمپانی در طول 5 سال فقط ۱۴ دستگاه از این مدل را تولید و عرضه کرد. تعداد محدود این مدل راهیابی آن را به کتاب رکوردهای گینس بحثبرانگیز میکند.
413.6 کیلومتر بر ساعت
5- ناین.اف.اف.جی.تی.ناین ـ آر 9ffGT9-R
جی.تی.ناین ـ آر متعلق به خانواده پورشه آلمانی ناین.اف.اف است که فقط ۲۰ دستگاه از آن تولید و عرضه شده است. شمار محدود این مدل کافی بود تا نشان دهد سازندگان آن به دنبال ثبت رسمی جی.تی.ناین در کتاب رکوردهای گینس نیستند. عدهای بر این باورند که این خودرو نیازی به ثبت رکوردهای رسمی ندارد؛ زیرا برتری آن نسبت به رقیبان کاملا مشهود است! جی.تی.ناین ـ آر یک مدل جدید از پورشه ۹۱۱ و مجهز به موتور بوکسور 4 لیتری 6 سیلندر با قدرت ۱۱۲۰ اسببخار است. ناین.اف.اف جی.تی.ناین ـ آر یکی از اولین خودروهای مسابقهای بود که مجوز قانونی تردد در خیابانهای شهری را کسب کرد و از مرز سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت گذشت. گزارشات نشان میدهد جی.تی.ناین ـ آر از این سرعت نیز کمی فراتر رفته است. متأسفانه این قدرتنمایی عظیم به خوشاقبالی ختم نشد. ناین.اف.اف در اواخر سال ۲۰۱۳ ورشکست و مسیر پیشرفت آن در تولید غولهایی از این قبیل متوقف شد.
413.6 کیلومتر بر ساعت
4- اساسسی آلتیمت آئرو SSC Ultimate Aero
آلتیمت آئرو که برای مدتی صدرنشین جدول پرسرعتترین خودروهای جهان بود، متعلق به کمپانی اساسسی واقع در واشنگتن در آمریکای شمالی است که پیشتر با عنوان شلبی سوپرکارز (ShelbySupercars ) شناخته میشد. سازندگان آلتیمت آئرو روی تجهیزات الکترونیکی از قبیل کنترل کشش و ترمز ضدقفل چندان مانور ندادند و تمرکز خود را صرفا به مقوله سرعت محدود کردند. آلتیمت آئرو که در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از پرسرعتترین خودروهای جهان معرفی شد، مجهز به موتور 8 سیلندر V شکل است و بیشینه سرعت آن 413.6 کیلومتر در ساعت گزارش شده است. بیشینه سرعت ناین.اف.اف.جی.تی.ناین ـ آر نیز دقیقا رقم مشابهی است، با این تفاوت که آلتیمت آئرو در زمانی به کوتاهی 2.7 ثانیه از شتاب صفر به شتاب 96.6 کیلومتر در ساعت میرسد.
418.4 کیلومتر بر ساعت
3- کوئنیگسِگ آگرا آر Koenigsegg Agera R
کوئنیگسگ آگرا اس متعلق به کمپانی خودروسازی سوئدی است که پیشتر نیز به یکی دیگر از خودروهای ساخت این کمپانی یعنی همان سیسیآر اشاره شد. به نظر میرسد آگرا اس در جدول پرسرعتترین خودروهای جهان از سیسیآر جلوتر باشد. کمپانی کوئنیگسگ حداکثر سرعت آگرا اس را 439.4 گزارش کرده است. این مدل مجهز به موتور 5 لیتری 8 سیلندر V شکل دوتوربوشارژ است. به لحاظ امکانات موتور آگرا اس در مقایسه با سایر رقیبان ضعیفتر است، اما وزن سبک آن را نمیتوان نادیده گرفت. کمپانی کوئنیگسگ در فاصله میان سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱، 4 بار موفق به ثبت رکورد در کتاب رکوردهای گینس شد. مدل آگرا آر این کمپانی رکورد بوگاتی ویرون سوپر اسپرت را در سال ۲۰۱۱ شکست، اما در فهرست مهمترین ماشینهای پرسرعت جهان قرار نگرفت. آگرا اس ظرف مدت کوتاهی از شتاب صفر به شتاب ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و قادر است فقط در عرض 21.19 ثانیه بار دیگر به شتاب صفر برگردد. این در حالی است که رقم فوق در ویرون سوپر اسپرت 25.3 ثانیه گزارش شده است. کوئینگسگ آگرا آر پرسرعتترین ماشین جهان نیست، اما صاحبان آن بهطور حتم از شتابگیری و قابلیت ترمز آن لذت خواهند برد.
431.3 کیلومتر بر ساعت
2- بوگاتی ویرون سوپر اسپرت Bugatti Veyron Super Sport
دوستداران بوگاتی بهطور حتم از اینکه این غول قدرتمند در رده دوم قرار گرفته دلگیر خواهند شد. ماجرا از این قرار است که بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ موفق شد رکورد کوئنیگسگ سیسیآر را که فقط چند ماه پیشتر ثبت شده بود بشکند، اما رکورد جدید بوگاتی در کتاب رکودهای گینس ثبت نشد تا اینکه در سال ۲۰۱۰ با بیشینه سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعت در صدر جدول پرسرعتترین خودروهای جهان قرار گرفت.
اندکی بعد مقامات گینس متوجه شدند که کمپانی بوگاتی محدودکننده سرعت کار گذاشته شده در این خودرو را غیرفعال کرده است؛ موضوعی که نقض قوانین گینس بود و در نتیجه این خودرو از صدر جدول پرسرعتترین خودروهای جهان حذف شد. در نهایت مقامات گینس دریافتند که کارکرد یا عدم کارکرد محدودکننده سرعت تغییری در قابلیتهای مکانیکی بوگاتی ویرون سوپر اسپرت ایجاد نمیکند. به این ترتیب، بوگاتی ویرون سوپر اسپرت بار دیگر به صدر جدول پرسرعتترین خودروهای جهان بازگشت.
434.5 کیلومتر بر ساعت
1- هنسی ونوم جی.تی Hennessey Venom GT
کمپانی هنسی واقع در ایالت تگزاس آمریکا از قطعات ساخت کمپانیهای دیگر برای ساخت و تولید ونوم جی.تی بهره گرفته است. همانطور که پیشتر گفته شد ثبت رکورد در کتاب رکوردهای گینس مستلزم تولید حداقل ۳۰ دستگاه از یک مدل مشخص است. این در حالی است که این کمپانی هنوز به این مرز تولید دست نیافته و قصد دارد فقط ۲۹ نسخه از آن را تولید و عرضه کند. از اینرو، به نظر نمیرسد ونوم جی.تی که قرار است در تعداد محدود بر پایه بدنه لوتوس اگزیج (Lotus Exige) و با موتور 7 لیتری Z06 کوروت (Corvette) مجهز به 2 توربوشارژ ساخته و عرضه شود موفق به ثبت رکورد در کتاب رکوردهای گینس شود. هنسی ونوم جی.تی در 26 بهمن 1391 بهطور غیررسمی رکورد بوگاتی ویرون سوپراسپرت را شکست. این خودرو در پیست ناسا آزمایش شد، اما ناسا فقط با یک دور آزمایش سرعت ونوم جی.تی در پیست خود موافقت کرد و از آنجا که ثبت رکورد در کتاب رکوردهای گینس مستلزم آزمایش سرعت چندباره است این خودرو موفق به ثبت رکورد رسمی نشد.
Howstuffworks / مترجم: صدف دژآلود
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: