جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

پرواز طلا و دلار بر بال مشاغل آمریکا

گزارش های اصلاحی اخیر درباره وضعیت اشتغال آمریکا که اشاره به کاهش سطح بیکاری به پایین ترین سطح در هفت سال اخیر دارد روز جمعه قیمت جهانی طلا را در کنار دلار و ارزش سهام آمریکا بالا برد.
کد خبر: ۷۹۶۰۴۱
پرواز طلا و دلار بر بال مشاغل آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز قیمت طلا روز جمعه بعد از دو جلسه سقوط پیاپی به دنبال انتشار گزارش های تعدیلی درباره وضعیت اشتغال آمریکا رو به افزایش گذاشت.

گزارش های اشتغال آمریکا که پیش از این با انتشار برخی گمانه ها درباره ضعف آن، نفس سرمایه گذاران را در سینه حبس کرده بود اکنون ظاهرا فرصت تنفسی به بخش های سرمایه ای آمریکا و برخی بازارهای جهانی متأثر از آن داده تا بلافاصله بعد از انتشار گزارش های خوشبینانه اخیر قیمت جهانی طلا، ارزش سهام آمریکا و همچنین قیمت دلار در برابر سایر ارزها بالا رود.

گزارش های وزارت کار آمریکا روز گذشته تصریح کرد که بزرگترین اقتصاد جهان در ماه گذشته میلادی (آوریل) 223 هزار شغل ایجاد کرده است و میانگین بیکاری نیز در این کشور به 5.4 درصد یعنی کمترین میزان در هفت سال گذشته رسیده است. این در حالی است که گزارش های مربوط به بیکاری آمریکا در ماه قبل از آن (مارس) حکایت از ضعف وضعیت اشتغال و کمترین میزان ایجاد شغل از سال 2012 تاکنون بود؛ موضوعی که برخی ناظران اقتصادی را به طرح سوال و ابهام درباره تغییر یکباره و افزایش توان اشتغالزایی در اقتصاد آمریکا کشانده است.

حالا گمانه ها درباره افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز قوت گرفته است.

بهای فلزات گرانبها در معاملات فوری روز جمعه سه دهم درصد افزایش یافت تا به یک هزار و 187.52 دلار در هر اونس در پایان معاملات بازار نیویورک برسد. قیمت طلا در قراردادهای مدت دار آمریکایی (تحویل در ماه ژوئن) نیز 6.70 دلار در هر اونس افزایش یافت و به یک هزار و 188.90 دلار در هر اونس رسید.

نقره نیز 7 دهم درصد افزایش داشت و به 16.44 دلار برای هر اونس رسید و پلاتین نیز 8 دهم درصد افزایش را ثبت کرد تا به یک هزار و 137 دلار در هر اونس برسد.

بهای دلار در برابر سایر ارزهای متداول جهانی روز جمعه افزایش داشت.

با کاهش بهای یورو که گفته می شود بخش عمده ای از این کاهش مرتبط با انتخابات انگلیس و پیروزی حزب محافظه کار در آن و افزایش نگرانی ها درباره ریزش در اعضای اتحادیه اروپا است، بهای دلار در برابر یورو افزایش داشت تا هر یورو از سطح 1.12 دلار به 1.1179 دلار کاهش یابد.

هر دلار با 119.74 ین ژاپن (بدون تغییر قابل ملاحظه) در روز جمعه معامله شد اما حدود 1.1 درصد در برابر فرانک سوییس افزایش نشان داد.

پوند انگلیس اما به مدد پیروزی محافظه کاران به رهبری دیوید کامرون در انتخابات این کشور به بالاترین حد در 10 هفته اخیر رسید و هر بوند در برابر 1.5522 دلار مبادله شد با این حال در پایان معاملات روز گذشته بازار ارز نیویورک، پوند با کاهش ارزش در برابر دلار روبرو شد و افزایش 1.35 درصدی را در برابر ارز آمریکایی به دنبال داشت تا هر پوند به قیمت 1.5450 دلار معامله شود.

شاخص های سهام آمریکا نیز در پی انتشار گزارش های خوشبینانه از اشتغال این کشور در مجموع حدود یک درصد افزایش را نشان داد.

شاخص صنعتی داوجونز 267.05 واحد معادل 1.49 درصد افزایش یافت و روی 18 هزار و 191.11 واحد متوقف شد.

شاخص استاندارد اند پورز 500 28.10 واحد برابر با 1.35 درصد افزایش ثبت کرد و روی دو هزار و 116.04 واحد بسته شد.

شاخص نزدک برای سهام بخش تکنولوژی 58.10 واحد معادل 1.17 درصد رشد را شاهد بود و پنج هزار و 3.55 واحد را تجربه کرد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها