گفت​وگو با مراد عنادی، مدیر مسئول روزنامه جام جم

تحولات را جدی بگیرید؛ حرفه‌ای‌های جدید در راهند

دهم اردیبهشت سال 1379، اولین شماره روزنامه جام‌جم در 12 صفحه منتشر شد؛ روزنامه‌ای که قرار‌بود خود، رسانه مکتوب رسانه‌ای دیگر باشد. شاید در آن مقطع، خبر انتشار یک مجله یا روزنامه چیز چندان عجیب و غریبی نبود، زیرا روزنامه‌ها و نشریات زیادی منتشر می‌شدند، اما اینکه رسانه‌ای مانند صدا و سیما با داشتن چند شبکه تلویزیونی و رادیویی اقدام به راه‌اندازی رسانه‌ای مکتوب کند نشان از توجه به سیاست‌های این رسانه بود.
کد خبر: ۷۹۴۵۱۴
تحولات را جدی بگیرید؛ حرفه‌ای‌های جدید در راهند

اکنون روزنامه جام جم‌ ‌به‌عنوان روزنامه فرهنگی- اجتماعی صبح یکی از مهم‌ترین روزنامه‌‌های ایران است؛ روزنامه‌ای با 6 ضمیمه که به دلیل تنوع‌بخشی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در آستانه 16 سالگی‌اش، مخاطبان بسیاری دارد.

مراد عنادی مدیرمسئول روزنامه جام‌جم، که بتازگی این مسئولیت را پذیرفته‌ است بلوغ این رسانه را به فال نیک گرفته و برای آن دوران جدید و پرنشاطی پیش بینی می کند. عنادی که دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران دارد، یک روزنامه نگار و تحلیلگر شناخته شده در عرصه رسانه است که سال‌ها در برنامه‌های خبری شبکه‌های مختلف تلویزیون و برخی روزنامه‌ها فعالیت داشته است.

سابقه روزنامه‌نگاری وی به جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» و دو هفته نامه «فرهنگ ایرانیان» برمی‌گردد، اما پیش از این‌ها بسیاری او را با اجرای برنامه‌های خبری و سیاسی می‌شناسند.

مدیرگروه تحقیق و تفسیر خبر سیما، سردبیر برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، تهیه کننده، کارشناس مسائل سیاسی و کارشناس برنامه گفت ‌‌‌وگوی ویژه خبری، نگاه یک، 45 و جهان سیاست و گفت ‌و‌گوی خبری شبکه جام جم، و سردبیر اخبار صبحگاهی بخش آمریکای شبکه جام جم از جمله سوابق اوست. با این‌حال، شاید مهم‌ترین بخش از سوابق وی تدریس علوم سیاسی در دانشگاه‌های معتبر باشد که او را به جامعه هدف نزدیک‌تر کرده‌است.

* در آستانه شانزده سالگی روزنامه جام جم آیا این روزنامه به اهدافی که در ابتدا برای خود ترسیم کرده بود، رسیده است؟

- رویکرد روزنامه جام جم در حوزه‌های فرهنگی ـ اجتماعی تعریف شده است. رسانه ملی سال‌ها در پی داشتن رسانه‌ای بوده که ضمن بازنشر برنامه‌ها و سیاست‌های صداوسیما به نوعی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اثرگذار باشد. ضمن اینکه نقطه هدف این روزنامه، تبیین و تشریح سبک ایرانی ـ اسلامی در میان خانواده‌ها است تا در حوزه آسیب شناسی از آن بهره ببرد.

جام‌جم برای ما به معنای زندگی است و ما برای اینکه ‌بیش‌تر در فضای رقابت میان مطبوعات باشیم باید روزنامه‌ای آرمانگرا و جریان‌ساز با رویکرد ‌اجتماعی -‌ فرهنگی باشیم و این سرفصل به ما کمک خواهد کرد تا ضریب نفوذ روزنامه را در بین مخاطبان به‌ویژه در استان‌های مختلف بالا ببریم. با این‌حال، روزنامه جام جم در دوره جدید همت خود را بر افزایش قدرت تحلیل و بصیرت مخاطب معطوف کرده و بدیهی است که با اطلاع رسانی صادقانه و شفاف، نقد و نظارت اجتماعی و تبادل آرا و افکار در جامعه به اهداف خود نزدیک خواهد شد.

* اگر تغییر و اصلاحات در هر رسانه را دلیل محکمی برای بقا و ادامه رقابت بدانیم، این تغییرات در روزنامه جامجم چگونه ترسیم شده است؟

- در حکمی که رئیس رسانه ملی ابلاغ کرد 10 بند وجود دارد که نقشه راه ما خواهد بود. از تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تا استفاده از کارشناسان متخصص،متعهد و خوش ذوق در تولید محتوای مناسب، غنی و جذاب با هدف هدایت افکار عمومی و اهمیت ویژه به موضوعات «ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی» و «اقتصاد مقاومتی» در محتوای روزنامه موضوعاتی هستند که مسیر ما را مشخص و شفاف کرده است

با این‌حال، بدیهی است که ما به فکر افزایش ضریب نفوذ روزنامه در بین مخاطبان به ویژه در استان‌ها خواهیم بود و حضور و نفوذ ما در فضای سایبر هم با کمک شاخص‌های جذاب و تکنیک‌های نوین روزنامه‌نگاری بیش از پیش خواهد بود.

اهداف و مأموریت‌های ضمایم روزنامه هم برای ما اهمیت دارد چرا که بخشی از مخاطبان روزنامه وابسته به ضمایم هستند و این موضوع برای ما اهمیت بیش‌تری دارد. در نهایت تشکیل اتاق فکری که با حرفه‌ای‌های جدید رسانه تعریف شده است سوژه‌های اجتماعی و فرهنگی را شناسایی می‌کند و متناسب با آن سفارش محتوا می‌دهد و مهم‌ترین بار این تغییرات را بر دوش دارد.

* روزنامه جامجم به نوعی رسانه صداوسیماست. اثرگذاری این روزنامه بر رسانه ملی و اثرپذیری آن در چه حوزههایی است؟

- هدف اولیه، افزایش هم‌افزایی با رسانه ملی است، زیرا فقط ما می‌توانیم امین این رسانه باشیم. به همین دلیل بخشی از سیاست‌ها و رویکرد رسانه‌ای ما با رویکرد و سیاست‌‌های کلی رسانه ملی گره خورده است. ما همراهی صادق برای اطلاع رسانی به مخاطب از رخدادهای رسانه ملی هستیم و با بازتاب اجزای این رویدادها، مرجع سالم و درستی برای آگاهی مخاطب از رویدادهای درون سازمان به شمار می‌رویم. ضمن اینکه در کنار اطلاع رسانی یکی از اهداف ما بازنشر بعضی از مباحث مطرح شده در رادیو و تلویزیون است.

* این بازنشر بر چه اساس و معیاری است؟

- بارها شده برنامه‌ای در قالب مناظره یا طرح مباحث فرهنگی و اجتماعی روی آنتن رفته و مخاطب دوست داشته است آن را از نو ببیند، یا از آن مباحث بهره بیش‌تری ببرد. قصد ما این است که با مکتوب کردن این مباحث به آن ارزش ماندگارتری ببخشیم. ضمن اینکه چون نگاه تحلیلی برای ما مهم‌تر است حتماً این بازنشر در کنار نقد و بررسی یا یادداشت خواهد بود.

جام​جم روزنامه​ای فرهنگی و اجتماعی است، به همین دلیل اولویت ما طرح موضوعات در این دو حوزه است. حتما در فضای مناظره​های سیاسی هم ورود می کنیم و برای تنویر افکار عمومی آنها را منتشر خواهیم کرد

* این مباحث در چه حوزههایی پررنگتر میشود؟

- جام‌جم روزنامه‌ای فرهنگی و اجتماعی است، به همین دلیل اولویت ما طرح موضوعات در این دو حوزه است. حتماً در فضای مناظره‌های سیاسی هم ورود می‌کنیم و برای تنویر افکار عمومی آن‌ها را منتشر خواهیم کرد، اما نیاز مخاطب و انتظارش، ورود به مباحث اجتماعی از دغدغه‌های اقتصادی و محیط زیستی تا تربیتی، روان‌شناسی و جامعه شناسی است.

* مرز ورود شما به مباحث تا چه حدی است؟

- بدیهی است که ما در ارائه مطالب و حقایق، دستمان از تلویزیون و رادیو بازتر است. یعنی کارکرد مطبوعات این است که ما به سمت گزارش‌های تحلیلی و مقالات ژرف‌تری برویم. به همین دلیل همگام با دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی مخاطب پیش می‌رویم. به‌طور نمونه در زمینه بیکاری، اعتیاد، طلاق و یا بزهکاری نوجوانان و...همان‌قدر ورود می‌کنیم که لازمه روشنگری یک رسانه اجتماعی برای مخاطبانش است. مخاطب دنبال آگاهی و در عین حال شنیدن راه‌ حل و یافتن پاسخ سوالاتش است و ما هم این را در نظر می‌گیریم. ضمن اینکه روزنامه باید کاملاً با مباحث روز جلو برود. گزارش‌های ما با اتفاقات روز همسوست و هیچ‌گاه نخواسته‌ایم از دغدغه مخاطب عقب بمانیم.

* به نظر میآید در رویکرد جدید روزنامه رنگوبوی تحلیلی آن بیشتر شدهاست؟

- درست است. اولین گام ما برای تغییر، بالا بردن مطالب تحلیلی و یادداشت‌های مناسب در کنار اخبار است. به طور نمونه در صفحه حوادث یا اجتماعی که مهم‌ترین فضا برای مانور ما در مقابل مخاطب است در کنار هر خبر یک یادداشت و تحلیل هم گنجانده‌ایم. حتی به تناسب اهمیت موضوع ، این یادداشت به صفحه اول روزنامه منتقل می‌شود و بنا به اهمیت و ضرورت موضوعات ما چند یادداشت در این صفحه داریم. به طور نمونه به موضوعاتی مانند ورود گوشت بوفالو، رسانه‌های مجازی و تصادف ماشین‌های میلیاردی و...هم در صفحات اجتماعی پرداخته شد و هم با نگاه کارشناسان و تحلیل آن‌ها همراه بود. البته این تحلیل در همه سرویس‌های خبری وجود دارد و برای مخاطبی که جاذبه رادیو و تلویزیون برایش بیش‌تر است تحلیل‌های رسانه‌ای درباره برنامه‌هایی که روی آنتن می‌روند هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

* با توجه به فرهنگی و اجتماعی بودن روزنامه، ورود شما به مسائل سیاسی تا چه حدی است؟

- یکی از منابع خبری ما خبرگزاری صدا وسیماست و در بحث سیاست بین‌الملل و داخلی رویکرد ما رویکرد تولید خبر در رسانه ملی است. با این حال حتماً یکی از یادداشت‌های روزانه به ضرورت به اوضاع منطقه و سیاست خارجی یا موضوعات داخلی مربوط خواهد شد تا مخاطب به تحلیلی مناسب از اوضاع کنونی برسد. ضمن اینکه در سرویس سیاسی و بین‌الملل ترجمه برخی از مقالات مهم روز در این عرصه چاپ می‌شود و نگاه تحلیلی به موضوعات در این سرویس هم وجود دارد.

* به نظر میآید روزنامه در کنار تغییرات محتوایی، به لحاظ ساختار ظاهری هم تغییر خواهد کرد؟

- تلاش من بر این است که جام‌جم یک روزنامه اثرگذار باشد و ما ضمن حفظ مخاطب فعلی به سمت جذب مخاطبان جدید و خاص که بیش‌تر از میان جامعه دانشگاهی و فرهنگی انتخاب می‌شوند، هستیم. شاید انتخاب تیترهای اثرگذار و دادن ضرباهنگ تند به مطالب، بخشی از این تغییرات باشد اما مسلماً در آینده با تغییراتی که در اتاق فکر روزنامه اعمال خواهد شد و با دعوت از دانش‌پژوهان و نویسندگان و تحلیل‌گران باسابقه شاهد تغییر در نحوه ارائه مطالب و اخبار خواهیم بود. ضمن اینکه از نظر ساختار ظاهری نیز در صفحه یک، تفاوت‌هایی ایجاد خواهیم کرد.

یکی از منابع خبری ما خبرگزاری صداوسیما است و در بحث سیاست بین الملل و داخلی رویکرد ما رویکرد تولید خبر در رسانه ملی است. با این حال حتما یکی از یادداشت های روزانه به ضرورت به اوضاع منطقه و سیاست خارجی یا موضوعات داخلی مربوط خواهد شد تا مخاطب به تحلیلی مناسب از اوضاع کنونی برسد

* ستوننویسان و تحلیلگران، بخش مهم و حتی اعتبار روزنامه هستند، چقدر به این بخش توجه خواهید کرد؟

- با تغییری که در اتاق فکر روزنامه به وجود آمده، این وظیفه بر عهده هر سرویس گذاشته شده است که با رویکرد جدید و انتخاب کارشناسان جدید ما را به آن سرفصل‌های کلی که اهداف تغییر در روزنامه بوده برسانند. نگاه ما بر این است که هم‌زمان با توجه به خانواده‌ها به اثرگذاری میان نخبگان و مخاطب خاص هم فکر کنیم. حضور تحلیل‌گران رسانه که ضمن شفاف‌سازی موضوعات در دل نوشته‌هایشان راهبردهای عملی را هم ارائه می‌دهند از اولین انتخاب‌های ماست. ضمن اینکه ما باور داریم در جامعه مطبوعاتی می‌توان سراغ کارشناسانی رفت که اعتبار یک رسانه را با خود همراه می‌کنند.

* حضور شما در تلویزیون و آشنایی نزدیک با رسانه ملی چقدر به گستره نگاه شما در روزنامه کمک خواهد کرد؟

- تجارب من در اتاق فکر خبر شبکه جام‌جم و یادداشت نویسی در عرصه مطبوعات و حتی داوری در بخش‌های خبری و جشنواره مطبوعات در سال‌های گذشته این امکان را به من داده است که ضمن آشنایی با فضای مطبوعات و شناخت رقبا بتوانم ایده‌هایی را که یک روز از دور برای چنین روزنامه‌ای در ذهن می‌پروراندم، اجرایی کنم. با این‌حال بودن در بخش‌های مهم خبر تلویزیون این حسن را داشته که به دلیل روبه‌رو شدن با واکنش مخاطب در هر لحظه، مخاطب را بهتر بشناسم و نیاز او را به درستی تحلیل کنم. به همین دلیل تلاش می‌کنم با عمق دادن به اخبار و پردازش آن‌ها، در عرصه رقابت مطبوعاتی حضور مناسبی داشته باشم.

* با توجه به تغییراتی که در صداوسیما رخ داده ودغدغهها و مشکلات پیشرو در رسانه ملی، روزنامه جامجم چه آیندهای برای خود ترسیم خواهد کرد؟

- آنچه امروز برای رسانه ملی مهم است افزایش دایره مخاطبان از طریق افزایش نیروهای متخصص و کیفی است . بی شک، چالاک سازی و چابک سازی بخش‌های مختلف رسانه ملی این ضرورت را ایجاد کرده که ما نیز چنین روندی داشته باشیم. به همین دلیل برای ما در روزنامه جام‌جم استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد اولویت دارد و در کنار آن، بالا بردن سرعت پردازش اطلاعات همراه با دقت برای برآورده کردن نیاز مخاطب نیز از اصول اولیه کار است. تلاش ما بر این است که در فضای حرفه‌ای مطبوعات رقابتی سخت داشته باشیم و طراز رسانه‌‌ای خود را بالاتر از قبل ببریم.

منبع: هفته نامه داخلی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

شماره 994 سال بیست و یکم - یکشنبه 13 اردیبهشت 94

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها