امروزه در حالی کشورهای دنیا به سمت کسب درآمدزایی و اشتغالزایی از طریق توسعه صنعت گردشگری روی آورده‌اند، که متاسفانه سرزمین پهناور ایران با وجود غنای کامل در بخش میراث طبیعی، تاریخی، فرهنگی و معنوی هنوز نتوانسته آنچنان که باید از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری و به تبع آن اشتغالزایی و درآمدزایی استفاده کند، از این رو همکاری بیش از پیش رسانه‌ها با سازمان میراث فرهنگی و بویژه معاونت گردشگری در راستای معرفی بیشتر جاذبه‌های طبیعی و میراثی ایران در سطح کلان ملی، استانی و منطقه‌ای می‌تواند گامی در جهت جبران خلأ موجود در این زمینه باشد.
کد خبر: ۷۹۲۹۵۷
ضرورت شناسایی جاذبه‌های طبیعی و میراثی

همچنین برخورداری کشور از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی بی‌شمار و استفاده از این ظرفیت‌ها به عنوان یک منبع الهام‌بخش و درآمدزا می‌تواند نقش بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور و همچنین معرفی فرهنگ این سرزمین به اقصا نقاط جهان داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به منظور توسعه این بخش، تمرکز و توجه به سه رویکرد و راهبرد کلان را امسال در دستور کار خود قرار داده که این رویکردها شامل اجرای راهکارهایی به منظور دستیابی به حداکثر ورودی گردشگری خارجی، توسعه و ساماندهی گردشگری داخلی و در نهایت توسعه فناوری در صنعت گردشگری از طریق ایجاد گردشگری الکترونیک و مجازی است و در راستای رسیدن به این اهداف، تعاملات فرابخشی با سایر نهادها از جمله صدا‌و‌سیما را به طور ویژه پیگیری خواهد کرد.

فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این حوزه از طریق رسانه‌های سمعی و بصری و نوشتاری نیز حائز اهمیت است به‌عنوان نمونه مدتی است که برنامه‌ای از شبکه یک صدا‌و‌سیما به نام «ایرانگرد» در حال پخش است که گرچه برنامه خوب و تاثیرگذاری است و می‌تواند در شناسایی بخشی از فرهنگ و طبیعت این سرزمین به هموطنانمان کمک بسزایی کند، اما این انتقاد نیز به آن وارد است که برخلاف نام «ایرانگرد» که برای آن انتخاب شده است، از جامعیت لازم برخوردار نبوده و دربرگیرنده تمام جاذبه‌های گردشگری و ایرانگردی این سرزمین نیست.

«ایرانگرد» زمانی می‌تواند عنوان درستی برای این برنامه باشد که بازدید از تمام ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های ایران اعم از طبیعی، تاریخی و فرهنگی در تمام نقاط شهری و روستایی کشور در آن گنجانده شود، در حالی که این برنامه فقط با رویکرد طبیعت گردی و سفر به سراسر مناطق طبیعی کشور تهیه شده است و گرچه گام مهمی در راستای معرفی فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای همچون فرهنگ و آداب و رسوم برخی روستاها و عشایر کشور برداشته، اما به این محدوده، بسنده کرده و از آن فراتر نرفته است.

اگر بخواهیم صنعت گردشگری خود را در سطح ظرفیت‌های موجود ارتقا بخشیم، باید تولیدکنندگان و خبرنگاران ما در حوزه صدا و سیما و رسانه‌های نوشتاری به سمت تولید برنامه‌ها و مطالبی با محتوای کامل، جامع و همه جانبه از این سرزمین روی آورند، زیرا اولین گام در جهت ارتقای صنعت گردشگری، معرفی جامع و کامل این سرزمین به هموطنان و سایر مردم جهان است.

مرتضی رحمانی موحدی‌ - معاون گردشگری میراث فرهنگی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها