پرسشنامه‌ای برای نقب زدن به دنیای درونی خودتان

تست خودشناسی: کودک درون شما سالم است یا بیمار؟!

۸ علامتی که نشان می‌دهد شوهر خوبی برای همسرتان نیستید!

تست روان‌شناسی: آیا شما شوهر خوبی هستید؟

جام جم سرا- روابط بین همسران یک جریان پویاست و مدام تغییر می‌کند؛ به همین سبب حتی بهترین رابطه‌ها هم به مراقبت و پرستاری نیاز دارد و بهتر است هر چند وقت، مورد ارزیابی قرار بگیرند.
کد خبر: ۷۸۶۴۴۳
تست روان‌شناسی: آیا شما شوهر خوبی هستید؟

به گزارش عصر ایران، دکتر «جان» و دکتر «جولی گاتمن» که از پیشگامان علم مشاوره ازدواج در سطح جهانی هستند دریافته‌اند یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت بین زوج‌ها، کیفیت روابط دوستانه و میزان‌شناختی است که از یکدیگر دارند. از این رو، سوال مهمی که شما به عنوان یک شوهر باید از خودتان بپرسید این است که تا چه حد درباره همسرتان و روحیات درونی‌اش شناخت دارید؟ آیا او را آن‌قدر خوب می‌شناسید که بتوانید ادعا کنید حتی بهتر از خودش او را می‌شناسید؟ یا‌شناختی در کار نیست و مثل دو غریبه، فقط کنار هم زندگی می‌کنید؟
آزمون پیش رویتان به شما خواهد گفت که چقدر برای همسرتان، شوهر خوبی هستید.


به ۲۵ سوال آزمون با «بله» یا «خیر» جواب دهید

۱ در پایان یک روز کاری، وقتی خانمم را می‌بینم با تمام وجود از دیدن او خوشحال می‌شوم.
۲ من دوست‌های زیادی دارم اما علاقه من به خانمم بسیار بیشتر است و قابل مقایسه با آن‌ها نیست.
۳ این روز‌ها دقیقا می‌دانم که خانمم با چه مشکلاتی رو به رو است و چه مسائلی باعث ایجاد اضطراب و استرس در او شده است.
۴ اسم بعضی افرادی را که این اواخر باعث ناراحتی همسرم شده‌اند، می‌دانم و از دلایل ناراحتی همسرم از آن‌ها آگاه هستم.
۵ می‌توانم چندتا از آرزوهای بزرگ همسرم را خیلی شفاف توضیح بدهم.
۶ من می‌توانم درباره اینکه فلسفه همسرم از زندگی چیست و چه دیدگاه‌هایی برای موفقیت در زندگی دارد، صحبت کنم.
۷ می‌توانم اسامی اقوامی را که همسرم کمتر از آن‌ها خوشش می‌آید و تمایل کمتری به رفت و آمد با آن‌ها دارد، نام ببرم.
۸ احساس می‌کنم همسرم به خوبی مرا می‌شناسد و با تفاوت سلیقه‌هایمان آشنایی دارد.
۹ من عاشق صحبت کردن با همسرم هستم و واقعا از این کار لذت می‌برم.
۱۰ من به همسرم هم در جمع‌های عمومی و هم در روابط بین فردیمان احترام می‌گذارم.
۱۱ ارتباطم با خانمم سرشار از شوق، شور و هیجان است و این تفکر را غلط می‌دانم که عشق به مرور زمان تکراری می‌شود.
۱۲ تا آنجایی که از صحبت‌ها و رفتار همسرم متوجه شده‌ام او در مجموع، شخصیت مرا دوست دارد و اخلاق‌هایم را می‌پسندد.
۱۳ موسیقی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه همسرم را می‌شناسم و می‌توانم بعضی از آن‌ها را نام ببرم.
۱۴ ابراز عشق، محبت و تمایل نسبت به همسرم، یقینا بخش مهمی از ارتباطمان را تشکیل می‌دهد.
۱۵ زندگیمان در حوزه روابط زناشویی، معمولا بی‌مشکل و رضایت بخش بوده است.
۱۶ هر روز حداقل یک ربع با خانمم در جایی که دیگران حتی فرزندانمان مزاحممان نشوند، صحبت می‌کنم.
۱۷ همسرم یکی از بهترین مشاوران من برای تصمیم گیری‌های مختلف است و به اظهار نظر‌هایش احترام می‌گذارم.
۱۸ در طول روز و در زمانی که درگیر کار‌هایم می‌شوم، حداقل یک بار با تماس تلفنی یا ارسال پیامک حال او را می‌پرسم.
۱۹ وقتی از همسرم دور هستم، معمولا خوش بینانه و عاشقانه درباره او فکر می‌کنم و از اینکه هرچه زود‌تر به خانه برگردم، ناراحت نمی‌شوم.
۲۰ درگفت‌و‌گوهای من و همسرم کاملا بده و بستان وجود دارد یعنی هر دو هم می‌گوییم و هم می‌شنویم و همچنین هر دو روی نظرات یکدیگر تاثیر می‌گذاریم.
۲۱ من حتی زمانی که کاملا با آنچه همسرم می‌گوید، مخالف هستم با احترام و صبر و حوصله به حرف‌ها و نظرات او گوش می‌کنم.
۲۲ باید قبول کنم که همسرم معمولا یکی از بزرگ‌ترین گره گشاهای زندگی من است.
۲۳ معمولا من و همسرم در مورد مسائل اساسی و اهداف کلی زندگی با هم تفاهم داریم. به عبارت دیگر، نظراتمان با هم جفت و جور است.
۲۴ می‌توانم ۳ نفر از بهترین دوست‌های همسرم را نام ببرم.
۲۵ همیشه از خانمم به خاطر کارهایی که برای بهبود زندگیمان در خانه انجام می‌دهد، قدردانی می‌کنم.


نحوه محاسبه امتیاز آزمون

حال که به همه سوالات این آزمون پاسخ داده‌اید، نوبت آن است که امتیازتان را محاسبه کنید. برای محاسبه امتیازتان به ازای سوالاتی که به آن پاسخ «بله» داده‌اید، یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که پاسخ «خیر» هیچ امتیازی ندارد.
مجموع امتیاز همه سوالات، امتیاز نهایی شما خواهد بود که باید عددی بین صفر تا ۲۵ باشد.


تحلیل آزمون

اگر نمره شما در آزمون کمتر از ۱۲ باشد: باید قبول کرد که بعضی رفتارهای شما با همسرتان، آن قدر آزاردهنده هست که بتوان ادعا کرد شوهر خوبی برای همسرتان نیستید. اگر این موضوع شما را نگران کرده است، این حس نگرانی بدین معنا است که هنوز هم به زندگی مشترکتان اهمیت می‌دهید و به ادامه آن امیدوارید. پس احتمالا حفظ آن، آن قدر برایتان با ارزش هست که بخواهید برای بهبود آن تلاش کنید. اگر این طور است، پیشنهاد می‌کنیم برای کمک به بازسازی رابطه‌تان تلاش کنید.


اگر نمره شما در آزمون بین ۱۳ تا ۲۱ باشد: نقاط قوت زیادی در رفتارهای شما با همسرتان وجود دارد ولی همچنین در نقطه مقابل، ضعف‌هایی وجود دارد که توجه و هوشیاری زیاد شما را می‌طلبد. پس حسابی حواستان را جمع کنید و چشمانتان را باز نگه دارید و از انجام نکاتی که در ادامه همین مطلب مطرح خواهد شد، پرهیز کنید.


اگر نمره شما در آزمون بیشتر از ۲۲ باشد: تبریک! شما واقعا شوهر خوبی برای همسرتان هستید و رابطه شما و همسرتان از استحکام زیادی برخوردار است.

۸ ویژگی شوهران نه چندان خوب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به سبب مسئله‌ای حسابی از دست همسرتان عصبانی شده باشد و در همان حال با خودتان گفته باشید: «من که خودم را می‌شناسم؛ با قدرت می‌توانم ادعا کنم که بهترین شوهر دنیا برای همسرم هستم ولی کاش او هم کمی به فکر من بود و با رفتار‌هایش آزارم نمی‌داد».
اگر امتیازتان در آزمون روان‌سنجی را محاسبه کرده باشید، می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که آیا واقعا شوهر خوبی هستید یا فقط ادعای شوهر خوب بودن را دارید.

بعضی شوهر‌ها شاهد بروز مشکلات جدی در زندگی مشترکشانند و گاهی به مرحله‌ای می‌رسند که احساس می‌کنند دیگر توانایی مدیریت این مشکلات را ندارند و جالب‌تر اینکه هر چه در رفتارهای خودشان دقت و توجه می‌کنند با مشکلی روبرو نمی‌شوند و هر چه روش‌های مختلف همسرداری را امتحان می‌کنند باز هم به وضعیت و نتیجه مطلوبی نمی‌رسند؛ بنا بر این بسرعت نتیجه می‌گیرند که همسرشان آن فردی نبوده که بتواند آن‌ها را خوشبخت کند؛ در حالی که در بیشتر اوقات این طور نیست چراکه معمولا افراد، دنیا را از دریچه نگاه خود می‌نگرند و هر رفتاری که از آن‌ها سر می‌زند در نظرشان منطقی و درست است و این طرف مقابل است که رفتار درست را بلد نیست.
علیرضا عبدی (کار‌شناس ارشد روان‌شناسی و مشاور خانواده) در ادامه مطلب توصیه‌هایی به شوهر‌ها می‌کند که قبل از قضاوت عجولانه درباره خوب یا بد بودن همسرشان، قدری به خودشان هم بپردازند و ببینند آیا واقعا خودشان مرد خوبی برای همسرشان هستند یا نه. اگر هر یک از این علایم در شما وجود داشت یعنی آن طور که باید شوهر خوبی برای همسرتان نبوده‌اید و باید در رفتار‌هایتان تغییراتی ایجاد کنید:


۱ -همسرتان را تحقیر می‌کنید:
همسرتان را تحقیر می‌کنید و به وی بها نمی‌دهید. یکی از رفتارهای اشتباه شوهر‌ها این است که همسرشان را تحقیر می‌کنند یا باعث تنزل شخصیت او می‌شوند و در بد‌ترین حالت، این کار را در انظار عمومی انجام می‌دهند. اینکه شما باعث شوید همسرتان احساس بدی نسبت به خود داشته باشد، نشان از آن است که شما نتوانسته‌اید مرد خوبی برای همسرتان باشید و یک احساس خوب را در وی زنده نگه دارید.


۲-مدام او را تهدید می‌کنید:
اگر به وی صدمه بدنی می‌زنید و یا مدام او را تهدید می‌کنید باید بدانید که این سبک رفتاری یعنی اینکه شما مردی مهربان برای همسرتان نیستید و قطعا همسرتان از لحاظ عاطفی احساس دلبستگی و تعلق خاطر به شما نخواهد داشت.


۳- نظرش را نمی‌پرسید:
اگر سعی می‌کنید خانمتان را از دوستان و خانواده‌اش جدا کنید یا هرگز از همسرتان نمی‌پرسید که او چه نظراتی دارد یا احساسات وی را در نظر نمی‌گیرید، باید بدانیدکه در ارتباط با همسرتان، شوهری موفق نیستید.


۴-به همسرتان دروغ می‌گویید:
داشتن اعتماد به طرف مقابل بخش بسیار مهمی در ارتباط با هر فردی است. اگر به همسرتان دروغ می‌گویید یعنی شوهر خوبی نیستید زیرا گفتن یک دروغ، مقدمه عذر و بهانه گفتن سایر دروغ‌ها را فراهم می‌کند.


۵-دست به مخفی کاری می‌زنید:
نیرنگ و فریب یک رفتار خودخواهانه است تا از طریق آن خواسته‌های خود را با اهمیت‌تر از خواسته‌های همسرتان قرار دهید و کاری که خودتان دوست دارید در خفا انجام دهید. فراموش نکنید که این سبک رفتاری رسم یک زندگی مشترک نیست چراکه زن‌ها آن قدر بر روابط و مناسبات همسرشان حساس هستند که بعد از مدتی این دست مخفی کاری‌ها فاش می‌شود و مشکلات شروع می‌شود.


۶-خواسته‌هایتان را به وی تحمیل می‌کنید:
شوهر خوب فردی باملاحظه و فکور است زیرا اگر در یک رابطه، یک طرف کاملا خودخواه باشد و خواسته‌هایش را به همسرش بدون منطق تحمیل کند، این رابطه کارایی نخواهد داشت.


۷- دائم او را کنترل می‌کنید:
روابط زمانی به بهترین شکل ممکن کارایی دارد که اعتماد کافی میان زوجین وجود داشته باشد. در حقیقت اعتماد شریان حیاتی یک رابطه است. اگر بدنه یک زندگی زناشویی به اندازه کافی توسط این شریان حیاتی تغذیه شود، درخت زندگی زناشویی روز به روز قوی‌تر و ریشه دار‌تر می‌شود اما زمانی که این شریان حیاتی قطع شود، باید در انتظار خشک شدن ریشه‌ها باشید بنابراین دست از کنترل دائم همسرتان بردارید.


۸-در برابر همسرتان مرموز و تودار هستید:
بین فردی که برای غافلگیر کردن همسرش مخفی کاری می‌کند با شوهری که در مسائل مختلف زندگی پنهان کاری می‌کند، تفاوت وجود دارد. مرد مرموز و مخفی کار یعنی مردی که به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد همسرش به هیچ جنبه از زندگی وی اشراف یافته و اطلاعات داشته باشد. چنین مردی به مرور دیگر حرفی برای زدن با همسرش نداشته و کم کم رابطه میان زن و شوهر سرد و بی‌روح می‌شود و این یعنی شما نتوانسته‌اید به عنوان یک مرد سدهای ارتباطی را از میان بردارید.


شوهرهای محترم توجه کنید

مرد‌ها باید توجه داشته باشند که بعید به نظر می‌رسد مجموعه‌ای کامل از ویژگی‌های نامناسبی که مطرح شد در وجود یک شوهر جمع شود اما وجود هر یک از این عادات یا ویژگی‌ها باعث می‌شد که تعامل و ارتباط زن و شوهری دچار خلل جدی شود. بنابراین هر یک از این موارد به تنهایی این قدرت را دارد که زندگی زناشویی شما را مختل کند. پس یک بار دیگر این چند نشانه را مطالعه کنید و اگر خودتان را حائز هر یک از آن‌ها می‌دانید برای رفع آن تلاش جدی کنید و در صورت نیاز از یک مشاور هم کمک تخصصی دریافت کنید. (خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
۰
۰
امتیازم 25 شد :-)))))))))))))))))))
...
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
۰
۰
خوب به نظرتون كدوم مردی به خودش نمره پایین میده؟؟اقایون تو دانشگاه كلی تقلب میكنن چه رسد به اینجا.شماره 5و8 تو بین مردای ایرانی بیداد میكنه !!
نرم افزار موبایل
-
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
۰
۰
والا هیچ مردی همه اینا رو با هم نداره
پروانه
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
۰
۰
مردان این دوره از مردانگی فقط نامش را یدك می كشند.
حمید كلباسی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
۰
۰
اگر یك مرد هزار عیب داشته باشد اما همسرش با درایت و با مهربانی با او رفتار كند میتواند شوهرش را اسیر محبت خود كند

نیازمندی ها