80 سال با ستاره‌های برزیلی کهکشانی‌ها

رئال مادرید بتازگی یک بازیکن برزیلی دیگر جذب کرده است؛ بازیکنی به نام «دانیلو» که از فصل آینده پیراهن این تیم را به تن می‌کند. این مدافع بیست و چهار ساله که در پورتو بازی می‌کند در پست دفاع آخر به میدان می‌رود و از مدت‌ها پیش مد نظر سران باشگاه رئال مادرید قرار داشت.
کد خبر: ۷۸۵۸۵۱
80 سال با ستاره‌های برزیلی کهکشانی‌ها

او تنها برزیلی تاریخ رئال مادرید نیست و آخرینش هم نخواهد بود. واقعیت این است که ستاره‌های درخشان برزیلی همواره در تیررس تیم سلطنتی پایتخت اسپانیا قرار داشته‌اند. به بهانه جذب دانیلو از سوی رئال مادرید، نگاهی به مطرح‌ترین برزیلی‌های تاریخ رئال مادرید می‌اندازیم.

نخستین برزیلی‌های تاریخ

«دیدی» این هافبک فوق العاده برزیلی در سال 1959 به رئال مادرید پیوست و یکی از بهترین برزیلی‌های تاریخ باشگاه مادریدی است، اما نخستین برزیلی محسوب نمی‌شود. پیش‌از او بازیکنانی نظیر فرناندو گیودکلی و کاناریو در سال‌های 1935 و 1959 به رئال مادرید پیوسته بودند. در واقع جریان خرید ستاره‌های برزیلی از دهه 30 میلادی آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. 80 سال از نخستین باری که پای بازیکنان برزیلی به رئال باز شد، می‌گذرد.

کارلوس، بهترین برزیلی تاریخ رئال

روبرتو کارلوس، این مدافع چپ و ملی‌پوش در سال 1996 و در حالی که فقط یک فصل را در اینترمیلان سپری کرده بود به رئال مادرید پیوست و پس از آن بسرعت به یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان دنیا تبدیل شد. کارلوس به گواه بسیاری برترین برزیلی تاریخ باشگاه رئال مادرید و برترین مدافع این باشگاه محسوب می‌شود. البته در ابتدای دهه 90 میلادی یک دفاع آخر برزیلی دیگر به نام کلودمیر ویتور از سائوپائولو به رئال پیوست، اما هرگز موفقیتی در رئال به دست نیاورد.

خریدهای ناموفق

تاریخ باشگاه رئال پر از برزیلی‌های ناکارآمد است. یکی از آنها زی روبرتوست. زی روبرتو از برزیلی‌های ناکام در رئال مادرید محسوب می‌شود. او فقط یک فصل (1998 ـ 1997) در رئال بازی کرد و چندان ندرخشید، اما در پی جدایی از این تیم و در پیش گرفتن باشگاه‌هایی مانند بایرلورکوزن و بایرن مونیخ تبدیل به ستاره بزرگ‌تری شد.

در سال 98 رئال باز هم به جذب یک برزیلی دیگر به نام ساویو اقدام کرد. تجربه ناموفق زی روبرتو باعث نشد تا این باشگاه دست از خرید ستاره‌های برزیلی بردارد. ساویو پنج فصل خوب را در جمع سپیدپوشان مادریدی سپری کرد و با این تیم دو بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. یک سال پس از جذب ساوی نوبت خولیو سزار رسید. این دفاع مرکزی سال 1999 از وایادولید به رئال پیوست و فقط دو فصل ماندگاری داشت. این اتفاق در سال 2000 افتاد. سزار چهار فصل در مادرید حضور داشت و در این مدت فقط 45 مرتبه به میدان رفت که آمار چندان خوبی نیست. البته او در این مدت یک فصل به طور قرضی راهی بوروسیا دورتموند آلمان شد.

ستاره‌های هزاره سوم

با آغاز هزاره سوم میلادی اشتهای رئال مادرید برای خرید ستاره‌های بزرگ برزیلی بیشتر شد. پس از اتمام جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن رئال دست به بزرگ‌ترین خرید سال زد و رونالدو را که آقای گل جام‌جهانی شده بود به خدمت گرفت. رونالدو پس از اتمام جام‌جهانی، برای پیوستن به رئال مادرید ابراز تمایل کرده بود و حتی حاضر شد با این شرط به این تیم بپیوندد که اگر دوباره مصدوم شد دستمزدی نگیرد. رونالدو در طول دوران حضور خود در اینترمیلان بارها از ناحیه زانو مصدوم شد. این برزیلی که از برترین بازیکنان تاریخ نیز به شمار می‌رود پنج فصل درخشان در این باشگاه پشت سر گذاشت.

پروژه خرید ستاره‌های برزیلی در سال 2005 به روبینیو رسید. او قرار بود یک پله دیگر باشد اما بتدریج در فوتبال اروپا محو شد. روبینیو از سانتوس به رئال پیوست و صد بازی لالیگایی انجام داد. این برزیلی هم اکنون در برزیل بازی می‌کند و اخباری مبنی بر بازگشت وی به فوتبال اروپا شنیده می‌شود. البته تقریبا همزمان با خرید روبینیو بود که رئالی‌ها یک برزیلی دیگر را جذب کردند. این برزیلی خولیو باپتیستا نام داشت و به حیوان درنده مشهور بود. او که سال 2005 به رئال پیوست خریدی ناموفق محسوب می‌شد زیرا فقط یک فصل ماندگاری داشت و پس از آن در پی عملکردی نه چندان راضی کننده به طور قرضی راهی آرسنال شد. اما خریدهای برزیلی سال 2005 رئال باز هم به اینجا ختم نشد. در این سال سیسینیو از سائوپائولو به رئال آمد. او سه فصل در مادرید بازی کرد و سپس راهی رم شد. البته رئال بعدها به دلیل اشکال در قرارداد مالی این بازیکن به دادگاه عالی ورزش رفت.

رئال مادرید در این سال‌ها خریدهای ناموفق برزیلی زیاد داشته. علاوه بر مواردی که پیش از این ذکر شد امرسون که پیش از فصل 2007 ـ 2006 به رئال پیوست یکی دیگر از آنها بود. او در پی رسوایی‌های تبانی باشگاه یوونتوس از این تیم تورینی به مادرید رفت اما هرگز نتوانست همان ستاره همیشگی باشد. اما در همان سال 2006 رئال یکی از بهترین خریدهای چند سال اخیر خود را انجام داد و مارسلو را که آن‌زمان یک نوجوان بود به رئال آورد.

حالا نزدیک به یک دهه است که مارسلو در رئال بازی می‌کند و البته نقطه عطفی در خط دفاع رئال به شمار می‌رود. پس از مارسلو نوبت به پپه، دیگر ستاره برزیلی بود تا به رئال بیاید. این اتفاق در سال 2007 افتاد و وی از پورتو به مادرید آمد. بازی خشن او و چهره خشن‌ترش از او بازیکنی متمایز و البته کمی ترسناک ساخته است. پپه که البته اکنون تابعیت پرتغالی دارد، یکی ازمهره‌های قابل اتکای تیمش به شمار می‌رود.

اما یکی از مهم ترین خریدهای این سال‌ها کاکا بود، برترین بازیکن جهان که به عنوان یکی از گران ترین بازیکنان تاریخ با حدود 69 میلیون یورو در سال 2009 از میلان به رئال پیوست اما در طول پنج فصل حضور خود در این باشگاه هرگز دوباره به بهترین بازیکن دنیا تبدیل شد.

و برزیلی‌ها ادامه دارند...

از سال 2010 به بعد باز هم خرید بازیکنان برزیلی از سوی رئال ادامه یافت. پیش از فصل 2013 ـ 2012 رئال مادرید یکی از بدترین خریدهای خود در زمینه جذب برزیلی‌ها را انجام داد و به طور قرضی فابینیو را گرفت. این بازیکن از «ریو اوه» برزیل به رئال پیوست و فقط یک بازی برای این باشگاه در یک فصل انجام داد.

او اکنون در موناکو ستاره تاثیر‌گذاری است. کاسیمیرو هم در سال 2013 با انتقال از سائوپائولو دیگر برزیلی تاریخ رئال لقب گرفت. او اکنون به طور قرضی به پورتو پرتغال رفته است. ویلیان خوزه در سال 2014 دیگر خرید ناموفق رئال بود که از دیپورتیو لاکرونا آمد اما آن قدر ناکارآمد بود که به طور قرضی به رئال ساراگوسا فرستاده شد. اما از خریدهای جدید رئال می‌توان به لوکاس سیلوا اشاره کرد که ابتدای این فصل از ناسیونال برزیل به رئال پیوست. با این‌که او هنوز به ترکیب اصلی راه نیافته اما به نظر می‌رسد آینده درخشانی پیش رو دارد. اخیرا دانیلو از پورتو به رئال آمده، آن هم با قراردادی 31 میلیون یورویی . وی چهارمین مدافع گرانقیمت تاریخ است. دانیلو قطعا آخرین برزیلی رئال نخواهد بود، برزیلی‌ها همواره جایگاهی تثبیت شده در رئال داشته‌اند.

سایت گل‌ /‌ مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها