چگونه شکاف و فاصله بین دو نسل را کم کنیم؟

دنیای متفاوت ما و پدر بزرگ

برای بررسی دلایل کاهش تمایل جوانان به فرزندآوری باید این مساله را از دو نگاه خرد و کلان دید، زیرا افراد معمولا متوجه تاثیر کلان این آسیب نیستند، اما کارشناسان حوزه جمعیت نسبت به انقراض نسل و سقوط جمعیت در این مواقع هشدار می‌دهند. افزون بر این، این کم‌توجهی در سطح خرد نیز روی نهاد خانواده و تجدید نسل تاثیر منفی می‌گذارد.
کد خبر: ۷۸۵۲۳۲
همدلی دولت و ملت برای حل مشکل تحدید نسل

این در حالی است که تمایل نداشتن به فرزندآوری با نگاه دینی و اقتدار ملی و اجتماعی جامعه نیز سنخیت ندارد، برای نمونه می‌توان به بخشی از تحولاتی که در حوزه خانواده در غرب اتفاق افتاده اشاره کرد و از آن درس گرفت، زیرا اگر ما در خلال فرآیند توسعه‌یافتگی فقط مصرف‌گرا بوده و از بار مسئولیت‌ های اجتماعی مانند فرزندآوری شانه خالی کنیم، دچار آسیب خواهیم شد.

برای حل این مشکل در سطح خرد باید با اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح دانش خانواده‌ها آنها را نسبت به سرنوشت جمعی و فردی آگاه کرد، زیرا در صورتی که خانواده‌ها به این مساله توجه نکنند در آینده حمایت بین‌نسلی از بین خواهد رفت و افراد در دوران سالمندی به نهادهای جامعه وابستگی شدید پیدا می‌کنند.

نکته اینجاست که زوج‌های جوان اکنون موانعی را بر سر راه خود می‌بینند که بخشی از آن به دست خود آنها و بخش دیگر به دست دولت حل می‌شود.

این در حالی است که باید تاکید کرد اجرای سیاست‌های جمعیتی دقیقا نیازمند همدلی و همزبانی دولت و مردم است، زیرا بخشی از سیاست‌های تشویقی حمایت‌های دولت و مجلس را می‌طلبد و بخشی نیز مانند آسان گرفتن ازدواج به خانواده‌ها مربوط می‌شود بنابراین در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامیده‌اند باید امیدوار بود که با همکاری هر چه بیشتر دولت و ملت مشکلات این حوزه برطرف شود.

علی‌اکبر محزون - مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها