معاون سازمان فناوری اطلاعات خبر داد:

اتصال رایگان استارتاپ​ها به شبکه رایانش ابری

سامانه پیپراسپیس نیاز به کیس را از بین می‌برد

رایانه‌ای بر فراز ابــرها

در چند سال اخیر، فضای ابری بشدت مورد توجه شرکت‌های فعال در زمینه خدمات فناوری دیجیتال و نیز کاربران عادی قرار گرفته است. امروزه براحتی هر کاربر می‌تواند اطلاعات خود را از هر نقطه‌ای روی فضای ابری بارگذاری کرده، سپس از هر جای دیگری به آن دسترسی داشته باشد.
کد خبر: ۷۸۴۵۲۵
رایانه‌ای بر فراز ابــرها
به ‌این‌ترتیب نیاز به سخت‌افزارهای مرسوم نظیر هارددیسک برای ذخیره اطلاعات از بین می‌رود. در این میان، یک شرکت نوپای دانش‌بنیان، سامانه و سخت‌افزاری ویژه برای دسترسی به سخت‌افزارهای پردازش و ذخیره اطلاعات طراحی کرده که می‌تواند رایانه شما را بی‌نیاز از کیس کند. این سامانه «پیپراسپیس» (PaperSpace) نام دارد.

دشواری‌های به‌روزرسانی سخت‌افزار

دنیای دیجیتال با سرعت زیادی پیش می‌رود و قطعات سخت‌افزاری با ظرفیت و توان بیشتر وارد بازار می‌شود. بی‌تردید همه ما دوست داریم از آخرین فناوری‌ها در رایانه خود بهره‌مند شویم تا به‌این‌ترتیب کارهای مختلف را با سرعت و راحتی بیشتری انجام دهیم، اما ارتقای قطعات رایانه و جایگزینی سخت‌افزار با مدل‌های جدیدتر، هزینه‌بر است و شاید بسیاری از ما از پس پرداخت آن بر نیاییم. اینجاست که پیپراسپیس می‌تواند یک راه‌حل بسیار مناسب باشد.

فرض کنید کسب ‌و ‌کارتان بشدت به رایانه وابسته است و مثلا یک طراح مدل‌های سه‌بعدی قطعات خودرو هستید. در این صورت حتما باید به رایانه‌ای با قدرت پردازشی بالا دسترسی داشته باشید. همچنین احتمالا باید یک نسخه از نرم‌افزار مورد نظر را با قیمتی گزاف تهیه کنید. (البته این مورد آخر با توجه به نبود قانون کپی‌رایت در ایران، زیاد اهمیت ندارد!) اگر سفر به شهرهای مختلف بخشی از کارتان به حساب می‌آید، پیپراسپیس می‌تواند راه‌حلی بسیار خوب برای شما باشد.

چگونگی استفاده از پیپراسپیس

برای استفاده از پیپراسپیس ابتدا باید هنگام اتصال به اینترنت وارد حساب کاربری‌تان شوید. این کار با استفاده از مرورگر کروم یا فایرفاکس از روی هر رایانه‌ای (حتی اگر متعلق به شما نباشد) امکان‌پذیر است. پس از ورود، تصویر یک دسکتاپ مجازی در برابر شما ظاهر می‌شود. این همان دسکتاپ شما روی فضای ابری است که می‌توانید از هر جا به آن دسترسی داشته باشید. اکنون هر کاربر می‌تواند از سیستم‌عامل ویندوز 7 یا 8 و نیز لینوکس اوبونتو روی این فضا بهره‌مند شود. در هر صورت انتخاب سیستم‌عامل با خودتان است.

سپس می‌توانید برنامه‌های مد نظر (نظیر همان برنامه طراحی سه‌بعدی) را روی این فضای مجازی نصب کنید. ذخیره فایل‌های مختلف نیز درست همانند شیوه معمول ذخیره اطلاعات روی رایانه است. گفتنی است همه اطلاعات ارسال، ذخیره و دریافت شده از این رایانه مجازی به‌صورت رمزگذاری بوده و در نتیجه تبادل داده‌ها از امنیت بالایی برخوردار است.

به‌این‌ترتیب پس از هر بار دسترسی به حساب کاربری‌تان در پیپراسپیس، یک دسکتاپ مجازی با همه نرم‌افزارها، فایل‌ها و تنظیمات ویژه خودتان در برابرتان قرار می‌گیرد، با این تفاوت که همه اینها همراه سخت‌افزارهای مختلف پردازشی و ذخیره اطلاعات روی سرورهای ابری قرار دارند.

مزایای استفاده از پیپراسپیس

این سامانه مزایای زیادی دارد، نخست این‌که از هر جایی از دنیا می‌توانید با یک رایانه مجازی با سرعت پردازشی بالا که برنامه‌ها و تنظیمات ویژه شما روی سیستم‌عامل آن نصب است، دسترسی داشته باشید. دوم این‌که در صورت بروز هر مشکلی برای رایانه (مانند خرابی ناشی از نوسان برق) نه‌ فقط فایل‌های ارزشمند شما همچنان حفظ می‌شود، بلکه همچنان به توان پردازشی رایانه‌ای مجازی دسترسی خواهید داشت.

همچنین نیاز نداشتن به ارتقای سخت‌افزار رایانه شخصی، یکی دیگر از مزایای این سامانه است، زیرا در این سامانه ابری، همیشه از آخرین فناوری‌های پیشرفته استفاده خواهد شد. این ویژگی برای بسیاری از مراکزی که به تعداد زیادی رایانه نیاز دارند و هر چند وقت یک‌بار باید هزینه زیادی را بابت ارتقای قطعات یا رفع عیب آنها بپردازند، سودمند خواهد بود. حتی شاید این فناوری در آینده به گسترش هرچه بیشتر دسترسی به رایانه در مناطق محروم جهان بینجامد که از توانایی مالی محدودی برای خرید سخت‌افزار مناسب برخوردارند.

رقیبان پیپراسپیس

جالب اینجاست که بدانید این نخستین‌بار نیست رایانه‌ای مجازی به مشتریان عرضه می‌شود. تاکنون چند شرکت مطرح در دنیا محصولی مشابه را به بازار عرضه کرده‌اند. برای نمونه سامانه Amazon Workspaces و Citrix از جمله این رقیبان به‌شمار می‌روند، اما اصلی‌ترین تفاوت میان پیپراسپیس و این رقیبان را باید سادگی استفاده از این سامانه جدید دانست. استفاده از سامانه‌هایی که ذکر شد معمولا پیچیده بوده و خلاصه این‌که برای کاربران عادی طراحی نشده‌اند، اما پیپراسپیس تا حد زیادی از این پیچیدگی‌ها کاسته است. جالب اینجاست که یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت برخی شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان در حوزه فناوری دیجیتال، همین سادگی است.

نرم‌افزار معروف به اشتراک‌گذاری فایل یعنی دراپ‌باکس (DropBox) را می‌توان یکی از نمونه‌های موفق در زمینه ساده‌سازی امور دانست. پیش از این‌که دراپ‌باکس وارد میدان شود و انبوهی از کاربران را از آن خود کند، امکان آپلود فایل روی سرورهای اینترنتی از طریق ارتباط FTP فراهم بود، اما دراپ‌باکس این کار را به کشیدن و رها کردن یک فایل در جعبه‌ای مجازی خلاصه کرد.

معایب سامانه پیپراسپیس

اصلی‌ترین نقطه ضعف پیپراسپیس را باید نیاز آن به سرعت 15 مگابیت در ثانیه دانست. با توجه به این‌که بسیاری از کاربران حتی در کشورهای توسعه‌یافته از سرعت بسیار بالای مورد نیاز برای این سامانه برخوردار نیستند، مشخص نیست در کوتاه‌مدت، از این نوآوری استقبال خواهد شد یا خیر؟ با این حال جذابیت‌های این ایده نو به قدری است که در آینده شاهد موفقیت آن یا حتی سامانه‌های مشابه باشیم.

هزینه پیپراسپیس

اکنون خدمات پیپراسپیس در دو سطح «اولیه» و «حرفه‌ای» ارائه می‌شود که هزینه سطح اولیه آن ده دلار در ماه است. همان‌طور که اشاره شد اکنون دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس روی این سامانه قرار دارد و بزودی قرار است سیستم‌عامل Mac OS X نیز به‌آن افزوده شود.

پیپـرویت

همان‌طور که اشاره شد برای بهره‌گیری از پیپراسپیس باید از طریق یک مرورگر به این سامانه متصل شد و برای این کار هم به یک رایانه احتیاج خواهد بود، اما طراحان پیپراسپیس برای این‌که نیاز به رایانه را به حداقل برسانند، گجتی کوچک و البته بسیار کاربردی را برای این سامانه طراحی کردند. این گجت پیپرویت (PaperWeight) نام دارد. پیپرویت در واقع نوعی رابط مودم‌مانند است که می‌توانید صفحه‌کلید، ماوس و صفحه ‌نمایشگر خود را به آن متصل کنید. این دستگاه با برقراری ارتباط با سرورهای پیپراسپیس، دسکتاپ مجازی را روی نمایشگر ظاهر می‌کند؛ به‌این‌ترتیب نیاز شما به سخت‌افزار به حداقل خواهد رسید. گفتنی است پیپرویت با قیمت 50 دلار برای کاربران عرضه خواهد شد.

صالح سپهری‌فر / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها