مهم‌ترین رویداد اقتصادی سال ۹۳ در حوزه تلفن‌همراه را می‌توان صدور مجوز ارائه خدمات نسل ۳ و ۴ اینترنت بر بستر تلفن‌همراه دانست.
کد خبر: ۷۸۰۶۹۱
نسل‌های ۳ و ۴ اینترنت و تحول در تلفن‌ همراه ایرانیان

مرور اخبار و تغییر و تحولات یک ساله حوزه ICT در شاخه تلفن‌همراه نشان می‌دهد تاثیرگذارترین رویداد در این بخش صدور مجوز ارائه خدمات نسل 3 و 4 تلفن‌همراه بوده است. در این راستا پس از چند سال انحصار اپراتور سوم تلفن‌همراه در ارائه خدمات نسل 3 شکسته شد و با وجود تمایل رایتل برای ادامه این انحصار، جدیت وزیر ارتباطات بر این مقاومت پنهان غلبه کرد و سرانجام مجوز ارتقای پروانه اپراتورهای تلفن‌همراه به نسل‌های بالاتر صادر شد.

به این ترتیب در شهریور 93 دو اپراتور اول و دوم تلفن‌همراه رسما مجاز به ارائه خدمات اینترنت نسل 3 و بالاتر شدند و رقابت بر سر توسعه و ارائه خدمات به صورت رسمی آغاز شد. اکنون که آخرین روزهای اسفند 93 با سرعت سپری می‌شود، اپراتورهای تلفن‌همراه توسعه شتابان شبکه برای ارائه سرویس‌های بالاتر را در دستور کار دارند و البته همین تغییر نسل سختی و اختلال‌هایی را برای مشترکان ایجاد کرده است.

در نتیجه این اقدامات اکنون اپراتور اول تلفن‌همراه توسعه بی‌سر و صدای شبکه 3G را در دستور کار قرار داده و در حالی که سعی می‌کند از هیاهوی رسانه‌ای پرهیز کند، مشترکان به تدریج شاهد افزایش پوشش شبکه 3G روی گوشی‌ موبایل خود و افزایش کیفیت سرویس اینترنت همراه هستند. اما مشترکان اپراتور اول همچنان با مشکلات تغییر نسل از 2 به 3 دست ‌و پنجه نرم‌ می‌کنند، قطعی‌ تماس‌ها و در دسترس نبودن از جمله مشکلاتی است که ارتباطات اولیه را برای آنها سخت کرده است.

اپراتور دوم تلفن‌همراه نیز در حال افزایش شهرهای تحت پوشش اینترنت نسل چهارم است.

در این میان اپراتور سوم تلفن‌همراه نیز بیکار ننشسته و با ارائه طرح‌های تشویقی و تسریع در توسعه بازار خود‌ تلاش می‌کند، بازار را از دست ندهد.

تالیا، پیمانکار سیمکارت‌های اعتباری مخابرات نیز با وجود نداشتن مشترک فعال در استان‌های بزرگ، فعالیت خود را بر همکاری با مخابرات برای توسعه سیمکارت و ارتباطات روستایی متمرکز کرده است و شانس رقابت خود را در بخش روستایی می‌بیند.

بنابر اعلام اپراتورهای اول و دوم تلفن‌همراه با ارائه مجوز نسل‌های بالاتر، مصرف دیتا توسط مشترکان به سرعت رشد یافته و همچنان رو به رشد است که نشان از پتانسیل بالای شبکه دیتا دارد.

در این باره حمید ضیایی‌پرور، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره پیش‌بینی بازار تلفن‌همراه و رقابت در این بازار در سال آینده گفت: رقابت بین اپراتورها برای ارائه سرویس‌ها و محتوای جدید جدی خواهد شد.

وی افزود: اکنون اپراتورهای موبایل در ایران از حوزه عرضه خدمات پایه خارج شده و به حوزه محتوا ورود پیدا کرده‌اند.

وی گفت: در این مسیر یکی از ضعف‌های مهمی که در ایران وجود دارد، حمایت نکردن از تولید‌کنندگان برنامه‌های کاربردی است؛ چنانچه در بازار ایران تنها اپراتور برنده نهایی سرویس‌های محتوامحور است و برنامه‌نویسان یا ورشکسته شده‌اند یا با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ضیایی‌پرور اظهار کرد:‌ تجارت بُرد ـ بُرد ارائه‌دهندگان سرویس و فراهم‌کنندگان بستر ارتباطی در دنیا مرسوم است و هر چه مشارکت تولید‌کنندگان محتوا و اپراتور افزایش یابد درآمد نیز بیشتر خواهد شد. در مدل جهانی خام‌فروشی ترافیک کاهش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها