برای جلوگیری از بروز و شدت یافتن برخی بیماری ها

روزانه 10 دقیقه در معرض نور خورشید باشید

یک متخصص مغز و اعصاب به نقش کمبود ویتامین D در بروز بیماری های مغزی MS تاکید کرد و گفت : توصیه به عموم مردم به ویژه مبتلایان به ام اس این است که روزانه حتما 10 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. آفتاب پشت شیشه نیز این نیاز را رفع نمی کند.
کد خبر: ۷۸۰۱۳۱
روزانه 10 دقیقه در معرض نور خورشید باشید

دکتر بهناز صدیقی گفت: کمبود ویتامین D در بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، پارکینسون و MS نقش مهمی در بروز و تشدید آن دارد.

وی افزود: ویتامین D در اعتدال سیستم ایمنی و ضد التهابی در بدن نقش دارد و بسیاری از بیماری ها در ارتباط با سیستم ایمنی بدن بروز می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه سطح خونی ویتامین D در کشور پایین است، گفت: علت آن است که مهم ترین منبع دریافت ویتامین D نور مستقیم خورشید است.به طور نرمال تنها 5 درصد از سطح پوست ما در برابر نور خورشید قرار می گیرد که اکثر بانوان به دلیل آرایش پوست صورت و استفاده از ضد آفتاب ها، از این مقدار کم نیز بی بهره می مانند.

صدیقی افزود: اکثر مردم به خصوص در زندگی شهرنشینی از مهم ترین منبع ویتامین D محروم هستندو از سوی دیگر منبع ویتامین D موجود در مواد غذایی درصد خیلی کمتری از ویتامین D خون را تامین می کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ایران مصرف لبنیات که منبع ویتامین D هستند، بسیار کمتر از سطح جهانی است، گفت: فرهنگ مصرف ماهی و روغن ماهی نیز در میان ایرانی ها به درستی نهادینه نشده و مردم این منبع قوی ویتامین D را نیز از دست داده اند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به نتایج تحقیقات گسترده در این زمینه، افزود: تحقیقات حاکی از آن است که کمبود ویتامین D یکی از فاکتورهای محیطی بسیار مهم در بیماری است که استعداد ژنتیکی ابتلا به بیماری ام اس را دارد.

وی هشدار داد: مادرانی که در دوران بارداری آفتاب ندیده اند و سطح خونی ویتامین D در آنها پایین بوده است، احتمال اینکه فرزندآنان در آینده به ام اس مبتلا شود بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه فقر ویتامین D نقش موثری در شروع بیماری و در افزایش تعداد حملات بیماری دارد، اظهارداشت: مبتلایان به MS به صورت رفت و برگشتی یک سری علائم در اثر التهاب ماده مغزی پیدا می کنند. به این معنی که ممکن است در اولین علائم دچار تاری دید شود و چند ماه حالشان خوب بوده و بعد از چند ماه دوباره علامت دیگری مثل احساس لمسی در نصف بدنش داشته باشد، مدتی بعد این علامت برطرف شود و احساس سرگیجه و عدم تعادل و دوبینی پیدا کند.

صدیقی افزود: مصرف بیش از اندازه ویتامین D نیز باعث مسمومیت در افراد می شود برخی به اشتباه ویتامین D زیادی را از طریق مکمل های قوی دریافت می کنند که بدون تجویز پزشک و تعیین میزان استفاده از دارو باعث ایجاد مسمومیت و دردهای استخوانی و انواع اختلالات در کلیه می شود.

بر اساس این گزارش، بیست و دومین کنگره بیماری های مغز و اعصاب ایران در روزهای 22 تا 25 اردیبهشت ماه سال 94 در هتل المپیک تهران برگزار می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها