به گزارش جام جم کلیک: در حالیکه بنا بر اعلام وزارت ارتباطات تعداد مصرفکنندگان اینترنت پرسرعت طی سال اخیر افزایش پیدا کرده ، برخی از کاربران در کشور از سرعت اینترنت و عدم تطابق آن با بسته خریداری شده، شکایت دارند.
اگرچه وجود برخی مشکلات زیرساختی در زمینه پهنای باند در ایران یکی از عوامل ایجاد کننده قطعیهایی است که کیفیت اینترنت نهایی که به دست مشترک میرسد را نامطلوب میکند، اما از سالهای گذشته مسئله دیگری نیز با نام «کمفروشی» شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی مطرح شده است.
اصطلاح «کمفروشی» اینترنت به این معناست که شرکت اینترنتی، میزان پهنای باندی را که از شرکت ارتباطات زیرساخت خریداری میکند در اختیار تعداد بیشتری از افراد میگذارد که این امر در نهایت باعث ایجاد ترافیک بیشتر و در نتیجه کاهش سرعت و کیفیت اینترنت برای همه خریداران میشود.
درواقع بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویس ADSL باید با ضریب اشتراک 1 به 8 ارائه شود اما گاهی این ضریب از سوی اپراتور ارائهدهنده تغییر پیدا میکند.
در حالیکه بخشهای مختلفی در وزارت ارتباطات مسئول رسیدگی به این امر و نظارت بر کار شرکتهای اینترنتیاند، وجود فضای رقابتی نیز باعث میشود خود شرکتها کمتر دست به چنین فعالیتهایی بزنند.
اما شکایتهای بسیار از کیفیت پایین اینترنت در نهایت باعث شد که رگولاتوری در اقدامات اخیر خود، برای نظارت راحتتر بر کار شرکتهای اینترنتی مصوبه جدیدی را اعلام کند.
در این اقدام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که تمامی اپراتورهای ارایهدهنده سرویس اینترنت پرسرعت موظف هستند سامانه سنجش سرعت و کیفیت را در پایگاه اطلاعرسانی خود راهاندازی کنند تا به این ترتیب احتمال تقلب در فروش اینترنت از سوی این اپراتورها کاهش پیدا کند و البته درصورت بروز هرگونه مشکلی در کیفیت اینترنت کاربر بتواند منشا اشکال پیش آمده را راحت تر شناسایی کند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در آذرماه سال جاری ضمن اعلام این خبر، درباره کاربرد این سامانه تصریح کرد که مشترکان سرویس اینترنت پرسرعت میتوانند سرعت و کیفیت سرویس مورد استفاده خود را در بازههای زمانی مختلف از طریق این سامانه تست کنند و ضمن ثبت نتایج آن، مشخصات سرویس دریافتی خود را با آن مقایسه کنند.
غلامرضا داداشزاده هدف از راهاندازی این سامانه را حمایت از حقوق کاربران دانست و اعلام کرد که مشترکان میتوانند درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تستهای سامانه مربوط به اپراتور (لینک سنجش سرعت و کیفیت در سایت اپراتور) در مرحله اول، موضوع را از اپراتور ارایهدهنده سرویس پیگیری کنند و درصورت رفع نشدن مشکل، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ثبت کنند.
اما پیش از این و در تابستان سال جاری، مخابرات، برای مشترکان اینترنت پرسرعت خود امکان سنجش سرعت و کیفیت اینترنت را به وجود آورده بود. این شرکت با راهاندازی سامانه و اعلام نشانی آن این امکان را به وجود آورد که کاربران کیفیت و سرعت سرویسی را که دریافت میکنند آزمایش کنند.
در حال حاضر و پس از گذشت نزدیک به سه ماه از اخطار رگولاتوری به ارائه دهندگان سرویس اینترنت پرسرعت برای راهاندازی چنین سامانهای، بیشتر شرکتهای PAP، ISP، ISDP در وبسایت خود لینکی را با عنوان سنجش سرعت اینترنت قرار دادهاند.
شرکتها راههای مختلفی را برای تست سرعت اینترنت برای دو سیستم عامل ویندوز و مک ارائه میدهند که برای انجام تست لازم است برنامههای مربوط را از طریق لینکی که خود سایت معرفی میکند، دانلود کنید که این برنامهها معمولا شامل نرمافزارهای java، flash player و Microsoft fix میشود.
پس از انجام بررسی توسط هر کدم از برنامهها، نتیجه تست سرعت به صورت هر کیلوبایت بر ثانیه (KBps) نشان داده میشود، در حالیکه سرعت سرویس خریداری شده معمولا بر اساس هر کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) به مشتری فروخته میشود. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن این نسبت که هر 8 بیت برابر با یک بایت است، این دو شاخص با یکدیگر انطباق پیدا کند.
بهتر است در زمان استفاده از این سامانه صفحه دیگری در مرورگر باز نباشد زیرا این امر میتواند نتیجه نهایی را نامعتبر کند.
منبع: ایسنا
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد