در سمینار چشم پزشکی فارابی معرفی می‌شود

تزریق دارو به داخل چشم به کمک ربات‌های ساخت متخصصان کشور

همزمان با یکصدو دهمین سالگرد تولد پروفسور شمس؛

بیمارستان فارابی و پیوند قرنیه 80 ساله شد

از برگزیدگان هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس با حضور وزیر بهداشت تقدیر شد.
کد خبر: ۷۷۵۶۳۴
بیمارستان فارابی و پیوند قرنیه 80 ساله شد

به گزارش جام جم آنلاین همزمان با یکصد و دهمین سالگرد تولد پروفسور محمد قلی شمس و هشتاد سالگی بیمارستان فارابی و پیوند عضو قرنیه در ایران، هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز جمعی از پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه چشم پزشکی کشور در بیمارستان فارابی تهران برگزار شد.

دکتر محمود جباروند، رییس بیمارستان فارابی در این مراسم گفت: پرفسور شمس به حق از کسانی است که در بنیانگذاری این بیمارستان تلاش زیادی کرده‌است و هدف از این برپایی این جشنواره، تکریم استادان پیشکسوت این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه اکثر مراکز چشم پزشکی فعلی کشور توسط استادان بیمارستان فارابی تاسیس و فعال شده است، افزود: در این جشنواره به حوزه آموزش، پژوهش، درمان ، نوع‌دوستی، پیشکسوتان و جوانان توجه ویژه‌ای شده است تا برای نسل‌های بعد الگو و انگیزه‌ای برای تعالی جوانان باشند.

در ادامه این مراسم همچنین از تمبر طبیب دیدگان و یادمان ریشه کنی تراخم در کشور با حضور وزیر بهداشت رونمایی شد. تقدیر از برترین‌های هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس از دیگر برنامه های این مراسم بود که در بخش غیر رقابتی و رقابتی و اعطای نشان هایی با عناوین نوعدوستی و پیشگیری از نابینایی، خدمت و مسئولیت پذیری حرفه ای و اجتماعی، دانشمند برتر، ادیب چشم پزشکان، چشم پزشک پارسی و بانوی چشم پزشکی شمس برگزار شد.

بنا بر این گزارش در بخش غیر رقابتی، نشان نوعدوستی و پیشگیری از نابینایی با عنوان "نشان خدادوست" به دکتر "رگنر" از وین اتریش تعلق گرفت . وی از جمله کسانی بود که بیش از 60 سال قبل با پروفسور محمد قلی شمس در زمینه ریشه کنی تراخم در ایران همکاری داشت.

نشان خدادوست به دلیل در قید حیات نبودن این چشم پزشک اتریشی به نماینده وی اعطا شد.

همچنین نشان خدمت و مسئولیت پذیری حرفه ای و اجتماعی به دکتر علی صادقی طاری، رییس مرکز تحقیقات چشم فارابی و نیز نشان پیمان برای دانشمند برتر به دکتر حمید احمدیه از بیمارستان لبافی نژاد تهران اعطا شد.

این گزارش می افزاید: در این مراسم، نشان چشم پزشک پارسی به دکتر محسن بهمنی کشکولی و نشان بانوی چشم پزشکی به دکتر فیروزه رحیمی و عنوان آموزگار برتر به دکتر محمد اریش از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعلق گرفت.

در ادامه و در بخش رقابتی دکتر علی غریبی لورون موفق به دریافت جایزه اختراع برتر و دکتر مسعود اقصایی فرد به کسب عنوان دانشور جوان نایل شد. همچنین جایزه مقاله برتر انگلیسی به دکتر مهران زارعی قنواتی، جایزه برتر کتاب تالیفی برتر به دکتر یداله اسلامی، جایزه پایان نامه برتر به دکتر مجتبی ابریشمی اعطا شد.

در این مراسم همچنین دکتر مواسات، دبیر جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس نیز با اشاره به اینکه نام فارابی همیشه با دکتر شمس تقارن دارد،گفت: بعد از تاسیس دارالفنون ما در برهوت علمی بزرگی به سر می‌بردیم و ترمیم این برهوت علمی توسط اولین گروهی که به اروپا برای تحصیل رفتند از جمله پروفسور محمد قلی شمس انجام شد.

وی ادامه داد: پروفسور شمس، نه تنها فارابی را افتتاح و پیوند قرنیه را در ایران شروع کرد که با توجه به اینکه چشم پزشکی را به پایه علمی دانشگاهی رساند، ما را از برهوت علمی نیز نجات داد.

دکتر هرمز شمس فرزند پروفسور شمس نیز یکی از سخنرانان این مراسم بود که به تاریخچه تاسیس بیمارستان فارابی اشاره کرد و گفت: کرسی چشم پزشکی در ایران به تاسیس دارالفنون در زمان نخست وزیری مستوفی الممالک با محوریت دکتر لسان شمس برمی گردد.

وی ادامه داد: دکتر محمدقلی شمس در سال 1310 هجری شمسی که در خارج از کشور به سر می برد، به دو شرط شامل تاسیس بیمارستانی همزمان با تاسیس دانشگاه تهران و مرکز چشم پزشکی ارتش به ایران آمد و به جنوب ایران که حدود 30 تا 40 درصد مردم این مناطق دچار تراخم چشم بودند، رفت و نسبت به درمان و مداوای بیماران اقدام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها