نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش، در حالی شامگاه جمعه با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف رقابتی به کار خود پایان داد که 12 سینماگر فعال در حوزه سینمای دینی هم مورد تجلیل قرار گرفتند.
کد خبر: ۷۷۵۴۰۱
نکوداشت باغبانانِ سینمای دینی

به گزارش جام‌جم، داوود میرباقری، شهریار بحرانی، عبدالحسن برزیده، شهرام اسدی، فرج‌الله سلحشور، هادی مقدم‌دوست، بهروز افخمی، حسین یاری، محمدعلی نجفی، احمدرضا درویش، فریبرز صالح و رضا میرکریمی، 12 سینماگری هستند که به پاس سال‌ها فعالیت مستمر در حوزه سینمای دینی در مراسم پایانی جشنواره فیلم رویش تجلیل شدند.

میرباقری به عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسنده‌ها و کارگردان‌های تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران، ید طولایی در ساخت آثار دینی دارد که سریال‌های امام علی (ع)، مسافر ری و مختارنامه بخشی از آن است.

شهریار بحرانی را هم با ساخت دو اثر فاخر دینی به نام «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» می‌شناسیم. عبدالحسن برزیده هم که در جشنواره اخیر فجر با فیلم «مزار شریف» حضور داشت، از جمله فیلمسازان متعهد کشور است و فیلم‌های دفاع مقدسی چون «دکل» را در کارنامه دارد.

شهرام اسدی هم مهم‌ترین و ماندگارترین فیلم سینمای دینی کشور ما یعنی «روز واقعه» را ساخته است و فرج‌الله سلحشور هم به عنوان سینماگری مذهبی، هم در ایفای نقش‌های دینی و مذهبی سابقه دارد و هم در مقام کارگردان، سازنده آثار شاخصی بوده است. تماشاگران به عنوان بازیگر، بازی او را در نقش ایوب پیامبر در فیلمی به همین نام به یاد دارند و در این چند سال اخیر هم او را به عنوان کارگردان سریال‌های «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» می‌شناسیم.

هادی مقدم‌دوست هم که در ایام برگزاری همین جشنواره فیلم رویش، برخی آثارش مرور شد و برای علاقه‌مندان به نمایش درآمد، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دینی سینمای ایران را ساخته است؛ «سربه مهر» فیلمی با بازی لیلا حاتمی و با موضوع نماز است.

بهروز افخمی، نویسنده و کارگردان شناخته‌شده کشور هم که فیلم «روباه» او با موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای کشور در جشنواره اخیر فیلم فجر به نمایش درآمد از جمله سینماگرانی بود که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم رویش مورد تجلیل قرار گرفت. «فرزند صبح» درباره دوران کودکی حضرت امام خمینی‌(ره) از جمله آثار مشهور او در زمینه سینمای متعهد است.

حسین یاری هم با این‌که آثار متفاوتی به عنوان بازیگر در کارنامه دارد، بیشتر به دلیل حضور در فیلم و سریال‌های دینی و دفاع مقدسی شناخته می‌شود که «مریم مقدس»، «مردان آنجلس» و «شب دهم» از جمله این آثار هستند.

محمدعلی نجفی، کارگردان قدیمی سینمای ایران و سازنده سریال مشهور «سربداران» هم دیگر کارگردانی بود که در این مراسم تجلیل شد؛ «زمین آسمانی» با بازی داریوش ارجمند و با محوریت قصه زندگی حضرت ابراهیم خلیل‌الله، شاخص‌ترین اثر او در ارتباط با سینمای دینی است.

فریبرز صالح هم از جمله کارگردانانی است که یکی از نخستین فیلم‌های دینی سینمای پس از انقلاب را ساخت؛ فیلم «سفیر»ِ او با بازی فرامرز قریبیان، داستان قیس‌بن مسهر را روایت می‌کند که به عنوان نماینده امام حسین (ع)، راهی کوفه می‌شود.

رضا میرکریمی هم که در این مراسم تجلیل شد، از جمله فیلمسازانی است که در بیشتر آثارش دغدغه دینی هم نمود دارد. «زیر نورماه» شاید بارزترین و صریح‌ترین اثر او در این زمینه باشد و تردیدهای ملبس شدن یک طلبه جوان را به تصویر می‌کشد.

احمدرضا درویش نیز که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم رویش موردتجلیل قرار گرفت، سازنده یکی از معدودترین فیلم‌های سینمای ما در عرصه آثار دینی است و اتفاقا پرسروصداترین و پرحاشیه‌ترین آنها. فیلم «رستاخیز» او که با موضوع قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا ساخته شده طی نمایشی ویژه در نخستین روز جشنواره اخیر رویش در سینما آزادی تهران روی پرده رفت و با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد. طبق آخرین خبرها مشکلات این فیلم برطرف شده و قرار است بزودی از سوی حوزه هنری، به عنوان پخش کننده فیلم بطور عمومی اکران شود.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها