مهرجویی و کیمیایی در تدارک ساخت جدیدترین فیلم‌های خود هستند

دود از کنده بلند می​شود

داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی، دو فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران این روزها در تلاش هستند تا با فراهم آوردن شرایط تولید و ساخت، تازه‌ترین آثار سینمایی خود را کلید بزنند.
کد خبر: ۷۷۳۰۱۲
دود از کنده بلند می​شود

به گزارش جام‌جم، در بالاترین سطح سینمای دنیا رسم بر این است که شرایط و امکانات برای پیشکسوتان و بزرگان عرصه فیلمسازی همواره مهیاست و اگر آنها توان و شوق فیلمسازی داشته باشند، حتی در سنین کهنسالی هم می‌توانند پشت دوربین قرار بگیرند و فیلم دلخواهشان را بسازند.

اتفاقی که برای فیلمسازانی چون وودی آلن، مارتین اسکورسیزی، کلینت ایستوود و دیگران هم افتاده و آن‌طور که شاهد هستیم آنها با وجود نفس کشیدن در دهه هفتاد و هشتاد زندگی خود، همچنان شوق و انرژی فیلمسازی دارند و در پاره‌ای مواقع حتی فیلم‌های بسیار خوب و موفقی می‌سازند که با آثار دوران اوج و جوانی کارنامه شان برابری می‌کند.

درواقع روند حاکم بر فیلمسازی سینمای طراز اول دنیا به گونه‌ای است که کارگردان‌ها هیچگاه دچار خمودگی و به‌اصطلاح درجا زدن در فیلمسازی نمی‌شوند و به جای این‌که طرفداران پروپاقرص و متعصب خود را ناامید کنند، اتفاقا فیلم‌هایی آبرومند می‌سازند.

اما متاسفانه در کشور ما، شرایط نه چندان جالب فیلمسازی با افت کیفی سطح فیلمسازی برخی از فیلمسازان و عقبگرد آنها، باعث ساخت فیلم‌هایی ناامید کننده می‌شود. هنوز جشنواره سی‌و دوم فیلم فجر را از یاد نبرده ایم که چگونه فیلمسازان درجه یک کشورمان، با ساخت فیلم‌هایی کسالت بار و غیرجذاب، خیلی‌ها را نسبت به آثار خود دلسرد کردند.

با این حال نباید فراموش کنیم که بزرگی این بزرگان، اتفاقا از دل آثار و کارنامه شان به دست آمده و نمی‌توان و نباید دوست نداشتن تغییر مسیر و فیلم‌های متاخر نام‌هایی چون داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی، به طرد کل کارنامه و تحقیر و تخریب شخصیت این بزرگان منجر شود. به هرحال این دو، چند تا از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را ساخته اند و جریان‌های جدا، روشنفکرانه و اندیشمندانه‌ای را در سینمای این کشور به وجود آورده‌اند. برای همین باوجود ساخت فیلم‌هایی نه‌چندان دوست‌داشتنی و ماندگار، علاقه‌مندان سینمای ایران همواره منتظر ساخت فیلم‌هایی خوش ساخت و به یادماندنی از سوی آنها می‌مانند. حالا خبر می‌رسد که این دو باوجود همه بی مهری‌ها و نقدهای تند و جدی، همچنان به عشق سینما و هوادارانشان فیلم خواهند ساخت و بزودی پشت دوربین قرار خواهند گرفت.داریوش مهرجویی که سال گذشته فیلم «اشباح» را ساخته بود، چندی پیش خبر از ساخت فیلم «سنتوری2» داد. طبق گفته این فیلمساز، فیلم جدید هم در ادامه قصه فیلم قبلی است و تماشاگران شاهد زندگی جدید علی سنتوری پس از ترک اعتیاد خواهند بود. بهرام رادان همچون فیلم قبلی ایفاگر نقش علی است.

گویا قرار است عزت الله انتظامی هم، نقشی در فیلم جدید مهرجویی بازی کند. او که در سال‌های دور در فیلم‌هایی چون «گاو» و «اجاره نشین ها» همکاری‌های ماندگاری با مهرجویی داشت، مدتی پیش در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: مهرجویی برای کار جدیدش به من پیشنهاد بازیگری داده و گفت اگر تو قبول کنی فیلم را خواهم ساخت.

مسعود کیمیایی هم که ساخته قبلی‌اش «متروپل» با نظرات موافق و مخالف فراوانی روبه‌رو شد، این روزها در تلاش است تا شرایط ساخت فیلم جدیدش به نام «تنفس» را فراهم کند. این کارگردان پیشکسوت در گفت‌وگویی که چندی قبل با ایسنا انجام داده بود، موضوع فیلم را یک تسویه حساب دانست و گفت: موضوع فیلم یک تسویه حساب است با ماجرای مافیای اعتیاد که متاسفانه امروز به یک مساله سیاسی تبدیل شده است. «تنفس» با محوریت یک خانواده است که چراغش خاموش شده و باید روشن شود.

نکته جالب درباره این فیلم بازی فریماه فرجامی در نقش اصلی است. حضور این بازیگر که مدت‌ها به دلیل بیماری از عرصه بازیگری دور بود، در این فیلم می‌تواند خاطره خوش همکاری با کیمیایی در فیلم‌هایی چون «خط قرمز»، «تیغ و ابریشم» و «سرب» را زنده کند.

به هرحال همین که مهرجویی و کیمیایی، به عنوان دو تن از بزرگان فیلمسازی ما همچنان در این سن و سال شوق و عشق فیلمسازی دارند، ارزشمند و مثال‌زدنی است. حالا اگر این شور و انرژی با ساخت فیلم‌های ماندگاری هم عجین شود، چه بهتر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها