در صفحه آخر ضمیمه «تپش» به اخبار جالب حدود 50 سال پیش پرداخته می‌شود، اخباری که از نظر نگارش، تیتر و محتوا بسیار متفاوت‌تر از اخباری است که این روزها در روزنامه‌ها چاپ می‌شود. این هفته ماجرای برگزاری سه محاکمه جنجالی را می‌خوانید.
کد خبر: ۷۷۲۴۷۷
محاکمات بزرگ جنایی شروع می شود

بزودی محاکمه بزرگ سال در کاخ وزارت دادگستری انجام می‌گیرد و به سه پرونده جنایی مهم رسیدگی می‌شود. متهمان این پرونده‌ها سعدالله متهم به قتل فلور ـ صدری متهم به قتل دکتر صفدری و سومین متهم، مهدی بلیغ است که از طرف نماینده دادستان در محاکمه نخست به آرسن لوپن ایران نامیده شد.

در جریان این محاکمات پرده از راز سه قتل برداشته و آشکار می‌‌شود کاردی که به قلب دانشیار سابق دانشگاه فرو رفت در دست چه کسی بود و قاتلی که در یک نیمه‌شب با قندشکن بر فرق سر فلور زد و جنازه‌اش را در دستشویی پنهان کرد که بود و کدام قاتل زیرزمین خانه بلیغ را کند و جسم سیم‌پیچیده مردی را در گودالی که کنده شده بود، مخفی کرد.

زنی کشته می‌شود

ـ الو بفرمایید، کلانتری 25 من افسر نگهبان هستم.

ـ جناب سروان زن هجده ساله‌ای را در یکی از اتاق‌های خانه شماره 94 واقع در خیابان باک زندانی کرده‌اند. در اتاق‌های آپارتمان او قفل است و ممکن است او را کشته باشند، عجله کنید.

ـ الو، شما کی هستید؟

ـ .....

تلفن قطع شد و مرد ناشناس که این خبر را به کلانتری 25 تهران داده بود خودش را معرفی نکرد. نام زنی که صحبت از کشته شدن او شد فلور بود.

افسر نگهبان دو نفر مامور به آدرسی که مرد ناشناس داده بود فرستاد. در آپارتمان نیمه باز بود. در اتاق نامرتب لباس خون آلود روی زمین افتاده بود. رختخوابی که گوشه اتاق قرار داشت خونی و به هم خورده بود. اما از زن زیبایی که در این اتاق سکونت داشت اثری نبود. ماموران آشپزخانه و دیگر اتاق‌ها را جستجو کردند و سرانجام هنگامی که در روشویی را گشودند با جسد فلور روبه‌رو شدند که خون‌آلود کف روشویی افتاده بود. تحقیق از همسایه‌ها به عمل آمد، آنها چیزی نمی‌دانستند ولی گفتند که چند شب پیش فریاد زنی را از اتاق شنیدیم و دیگر هیچ.

جسد فلور هشتم دی سال گذشته کشف شد و چند روز بعد سعدالله نوکر هفده ساله او در یکی از دهات آذربایجان به اتهام قتل فلور دستگیر شد و با آن‌که قتل فلور مرموز و اسرارآمیز به نظر می‌رسید بازپرس قرار بازداشت سعدالله را به اتهام قتل صادر کرد و سعدالله نیز در بازپرسی گفت من او را با قندشکن کشتم، زیرا به من قول ازدواج داده بود و به قول خود وفا نکرد.

فقط یک مساله تاریک می‌ماند و همه می‌پرسند مرد ناشناسی که به کلانتری تلفن کرد چه کسی بود. این مرد یکی از کسانی بود که با فلور رابطه داشت و به دیدن او می‌رفت. پس از آن‌که چند روز با در بسته اتاق فلور روبه‌رو شد ناچار از کلانتری کمک خواست. چون سعدالله به سن قانونی نرسیده است محاکمه او در دادگاه جنحه انجام می‌گیرد. پرونده قتل فلور در شعبه 9 جنحه است و سعدالله روز یازدهم آذرماه در این محکمه محاکمه خواهد شد.

دومین پرونده

دومین پرونده‌ای که در زمان خود اذهان مردم را به خود جلب کرده بود پرونده مهدی بلیغ یا به قول دادستان در نخستین محاکمه‌اش آرسن لوپن ایران است که در نیمه دوم آبان‌ماه در شعبه دوم دیوان‌عالی جنایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

موارد اتهام بلیغ عبارت است از ایراد ضرب به کارمند دولت در حین انجام وظیفه، سرقت مقرون به آزار در منزل سیف‌الدین صدیقیان، جعل چند فقره پروانه ارزی و استفاده از فروش هفت فقره از آنها، در هنگام فروش دو فقره آخر مهدی بلیغ به خریدار سابق خود رجوع کرد ولی چون خریدار مظنون شده بود به کمیسیون ارز بانک ملی مراجعه کرد، جعل پروانه‌ها در کمیسیون بانک تصدیق شد و درصدد دستگیری بلیغ برآمدند. بلیغ در بازپرسی خود را عبدالکریم ملک معرفی کرد. قتل عمد مهدی نظری که از همدستان سابق وی بوده به طوری که یادداشت‌های روزانه بلیغ حکایت می‌کند بیلغ به خیانت نظری پی برده و درصدد انتقام از وی برآمده است، ولی معلوم نیست چگونه و به چه وسیله او را به قتل رسانده است. جسد مقتول بعد از چهار ماه در یکی از زیرزمین‌های منزل مسکونی بلیغ در قلهک کشف شد. سرقت ساعت و اثاثیه دیگر از مغازه ساعت‌فروشی الوان، سرقت قالیچه و لوازم جراحی از منزل مرحوم دکتر رفیع امین، سرقت اثاثیه از منزل دکتر مینا دندانساز، سرقت مقرون به آزار و تهدید به قتل از منزل احمد معراجی وکیل دادگستری، سرقت جواهر از مغازه زرگری در کوچه برلن، ایراد ضرب به قاراپت در زندان، قماربازی در زندان در ادعانامه دادستان پس از شرح 12 فقره موارد اتهامی مهدی بلیغ برای هریک دلایلی ذکر شده بود. دادگاه بدوی راجع به قتل تنها دخالت مهدی بلیغ را محرز دانست و طبق ماده 175 مکرر وی را به حداکثر ده سال حبس محکوم کرد. درباره سرقت مقرون به آزار مهدی بلیغ به حداکثر 15 سال حبس محکوم شد و چون قانونا در این قبیل موارد درباره متهم باید اشد مجازات اجرا شود او را به 15 سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد.

مهدی بلیغ از رای دادگاه فرجام خواست و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد. پرونده مهدی بلیغ مدت‌ها در یکی از شعب دیوان عالی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

چون شعبه اول دادگاه عالی جنایی مهدی بلیغ را در قتل مهدی نظری شریک دانست او را به ده سال حبس محکوم کرد، ولی دیوان‌عالی کشور بلیغ را قاتل مهدی نظری تشخیص داد و از این نظر رای را علیه مهدی بلیغ صادر کرد و پرونده را جهت رسیدگی به شعبه دوم دیوان عالی جنایی مرکز ارجاع کرد. همان‌طور که اشاره شد این دومین محاکمه مهدی بلیغ است که در ماه آینده شروع خواهد شد و در این محکمه رای نهایی درباره وی صادر خواهد شد.

سومین پرونده

و بالاخره سومین پرونده مهم سال مربوط به قتل دکتر صفدری دانشیار دانشکده حقوق تهران است که ظهر روز بیست و سوم مهر ماه سال گذشته در مقابل منزلش با کارد کشته شد. بر اثر تحقیقات پلیس، صدری دانشجوی سال اول دانشکده حقوق که از درس دکتر صفدری مردود شده بود قاتل شناخته شد و برای دستگیری او جایزه تعیین گردید.

صدری از ایران خارج شد. مدتی بعد با سر و وضع مبدل به ایران مراجعت کرد و پس از آن‌که چند نفر که با او شباهت داشتند دستگیر و آزاد شدند سرانجام با گذشت پنج ماه در شیراز دستگیر و به تهران اعزام شد. پرونده صدری پس از طی مراحل قانونی به شعبه سوم دیوانعالی جنایی احاله شد و اینک قرار است ماه آینده به اتهام قتل دکتر صفدری در این دادگاه محاکمه شود.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها