تاریخچه آستان مطهر امام علی (ع)

کتاب «تاریخچه آستان مطهر امام علی (ع)» ترجمه کتاب "قبر الامام علی (ع) و ضریحه" منتشر شد.
کد خبر: ۷۶۹۰۳۷
تاریخچه آستان مطهر امام علی (ع)

این کتاب نوشته دکتر صلاح مهدی فرطوسی است که توسط حسین طه نیا به فارسی برگردانده شده و به همت گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده است.

به گزارش پژوهشکده حج و زیارت یکی از بهترین آثاری که تاکنون درباره آستان مقدس علوی نوشته شده کتاب «قبر الامام علی و ضریحه» نوسته آقای صلاح مهدی فرطوسی است. نویسنده این کتاب زاده شهر نجف و از اساتید فاضل دانشگاهی عراق می‌باشد. او هم‌اکنون در دانشگاه‌های بغداد، صنعا، نیجریه و هلند تدریس می‌‌کند. وی در سال 2007 میلادی به عضویت فرهنگستان زبان عربی دمشق درآمد. از ایشان، آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، سیره و ادبیات، منتشر شده است. بر اساس آنچه که در این کتاب آمده است، مقدار درخور توجهی از اقدامات عمرانی در این آستان مقدس را آل‌بویه، به‌ویژه عضدالدوله دیلمی و سایر حاکمان و دولتمردان ایرانی، از جمله عطا ملک جوینی و نادرشاه افشار انجام داده‌اند.

مترجم در مقدمه ای که بر این کتاب نگاشته آورده: متأسفانه تاکنون پژوهشی جامع و مستقل، درباره تاریخچه مرقد مطهر امام علی (ع) و گنجینه‌های آن ارائه نشده است. به جرأت می‌توان گفت تحقیقات مختصری هم که در این‌باره صورت گرفته است، یا ناقص است یا هیچ‌یک از ساکنان شهر نجف، آن را انجام نداده‌اند. به‌عبارت دیگر، هیچ‌یک از متخصصان آثار اسلامی عراق به‌جز نویسنده کتاب حاضر، دکتر صلاح مهدی فرطوسی، پژوهشی در این زمینه ندارند؛ بلکه تحقیقات انجام شده را نیز افرادی همچون یک پژوهشگر مصری، به نام خانم دکتر سعاد ماهر انجام داده‌اند.

مطالب نویسنده ذیل بخشهای زیر تنظیم شده است:

پیدایش شهر نجف و نام های آن؛

مکان قبر امام علی (ع) و زیارت آن؛

قبر امام علی (ع) در زمان خلفای عباسی؛

بناهای قبر اما علی (ع)؛

بنای کنونی ضریح مطهر امام علی (ع)؛

کتاب «تاریخچه آستان مطهر امام علی (ع)» در بهمن ماه 1393 پس از بازبینی در گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت توسط نشر مشعر در 500 صفحه و در قطع وزیری منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها