معاون وزیر بهداشت مطرح کرد:

موفقیت ایران در مهار بیماری تراخم

همزمان با یادواره 110 سالگی تولد پروفسور محمد قلی شمس

تمبر طبیب دیدگان به مناسبت ریشه کنی تراخم در ایران رونمایی می‌شود

مدیر یادواره پروفسور شمس گفت: همزمان با برپایی "یادواره یک صد و ده سالگی تولد پروفسور محمد قلی شمس" در روز هفتم اسفند ماه امسال از تمبر "طبیب دیدگان" به مناسبت ریشه کنی بیماری تراخم در ایران رونمایی می شود.
کد خبر: ۷۶۸۴۶۶
تمبر طبیب دیدگان به مناسبت ریشه کنی تراخم در ایران رونمایی می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین دکتر سید فرزاد محمدی با اعلام این خبر افزود: بیماری تراخم که نوعی بیماری عفونی و مسری چشم است، بیش از 60 سال پیش در کشور به خصوص نواحی جنوبی ایران سبب نابینایی افراد زیادی شد که به همت پروفسور شمس و دیگر فعالان عرصه چشم پزشکی این بیماری در کشور ریشه کن شد.

وی با اشاره به اینکه پروفسور شمس در عرصه بین المللی چهره ای کاملاً شناخته شده است، خاطرنشان ساخت: بیمارستان فارابی قصد دارد، امسال همزمان با یادواره یکصد و ده سالگی تولد این پروفسور فقید و به پاس خدمات ارزشمند وی از تمبر " طبیب دیدگان " که یادآور خدمات ارزشمند این دانشمند ایرانی در درمان بیماران به ویژه ریشه کنی تراخم است، رونمایی کند.

دکتر محمدی گفت: پروفسور شمس از جمله افرادی بود که با مراجعه به بطن جامعه و رسیدگی به وضعیت بیماران و مداوای آنان در عرصه " پزشکی اجتماعی " گام های موثری برداشته است.

وی ادامه داد: در سال 1328 به دلیل نبود امکانات بهداشتی، آب لوله کشی و نبود بهداشت فردی و اجتماعی، بیماری تراخم که بوسیله نوع خاصی باکتری از بیماران به افراد سالم سرایت می کرد در شهرهای دزفول و شوشتر نابینایی تعداد زیادی از ساکنان این شهرها را به همراه داشت تا جایی که دزفول به " شهرکوران " شهرت یافته بود.

مدیر یادواره پروفسور شمس تصریح کرد: پروفسور شمس به منظور مبارزه با بیماری تراخم در این مناطق از مجامع جهانی چشم پزشکی تقاضای تعدادی چشم پزشک همکار کرد و سپس به همراه چشم پزشکان ایرانی و اتریشی به درمان این بیماران پرداخت که در نهایت با تلاش این تیم پزشکی، بیماری تراخم در مناطق جنوب ایران تقریبا ریشه کن شد.

وی ادامه داد: در هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس که امسال در روز هفتم اسفند ماه برگزار می شود، بخش های همچون آموزگار برتر، دانشمند برتر، ادیب چشم پزشکان، نوعدوستی و پیشگیری از نابینایی و نشان خدمت و مسئولیت پذیری حرفه ای و اجتماعی در نظر گرفته شده که نشان هایی به نخبگان این بخش ها اعطا می شود و بالاترین جایزه این جشنواره طبیب دیدگان است.

دکتر محمدی اظهار داشت: همچنین در روز هفتم اسفند ماه امسال و همزمان با مراسم فوق، یادواره هشتادمین سال تاسیس بیمارستان فارابی ( نخستین مرکز تخصصی چشم پزشکی کشور) برگزار خواهد شد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس می توانند به نشانی اینترنتی www.shamsfestival.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها