فعال شدن هیات «تثبیت قیمت‌ها» در دولت یازدهم

ضوابط قیمت‌گذاری کالاها تغییر می‌کند

شیوا: 90 درصد تولید خودرو در اختیار 2 شرکت است

رئیس شورای رقابت با اشاره به درخواست اخیر خودروسازان از شورای اقتصاد مبنی بر خروج خودروهای سواری از فهرست کالاهای انحصاری و گرفتن اهرم قیمت‌گذاری از این شورا، گفت: بازار خودروی کشور هنوز انحصاری بوده و90 درصد تولید خودرو در اختیار 2 شرکت بزرگ خودروسازی است.
کد خبر: ۷۶۷۳۷۶

رضا شیوا در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: مگر از سال گذشته تاکنون چه تحول اساسی در بازار خودرو رخ داده که انجمن خودروسازان به این جمع‌بندی رسیده که بازار خودرو از انحصار خارج شده و اکنون بازار رقابتی است.

وی با تاکید بر این‌که، انحصاری بودن بازار خودرو بدیهی است و در حال حاضر بیش از 90 درصد خودروها فقط از سوی دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا تولید می‌شود، اظهار کرد: این‌که تعداد سازندگان خودرو در کشور 17 کارخانه عنوان می‌شود، ادعایی نامفهوم و در واقع عوامفریبی است.

رئیس شورای رقابت افزود: از تعداد 17 کارخانه اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان به‌عنوان تولیدکنندگان خودرو، تعداد 15 کارخانه فقط مونتاژکار بوده و میزان تولیدات این کارخانجات نیز به دلیل آن‌که سهم پایینی از بازار خودرو را تشکیل می‌دهد، از تاثیرگذاری لازم به منظور ایجاد رقابت در بازار برخوردار نیست.

وی با ذکر مثالی، شرکت سازنده خودروی چینی ام.وی.ام را به عنوان یکی از 17 کارخانه تولید و مونتاژ خودرو در کشور نام برد و گفت: این شرکت از ظرفیت تولید خودروی سواری بسیار پایینی در کشور برخوردار است و میزان تولید این شرکت با تولیدات انبوه دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

شیوا یادآور شد: بازار رقابتی بازاری است که بازیگران و کسانی که در تولید نقش دارند به تنهایی اثری در قیمت نداشته باشند و در صورتی که تولیدکننده میزان تولید خود را کاهش دهد، تاثیر قیمتی در بازار ایجاد نشود، زیرا رقبا کمبود تولید را جبران خواهند کرد.

وی با بیان آن‌که تمام خودروها را شورای رقابت قیمت‌گذاری نمی‌کند، تاکید کرد: خودروهای زیر 2000 سی‌سی با مشخصه قیمتی خودروهای پرمصرف در کشور از جمله پراید، پژو و سمند که بیش از 90 درصد بازار خودروی ایران را تشکیل می‌دهند، مطابق با فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی فقط از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به نامه ارسالی از سوی انجمن خودروسازان کشور به شورای اقتصاد به منظور خروج خودرو از فهرست محصولات انحصاری، تصریح کرد: شورای اقتصاد هر تصمیمی بخواهد اتخاذ کند به طور حتم با شورای رقابت مشورت و نظر شورا را لحاظ خواهد کرد.

شیوا اظهار کرد: هنگامی که از سوی شرکت‌های تولیدکننده هرنوع کالایی، انحصار در بازار وجود داشته باشد، دیگر نظارتی نخواهد بود و اگر هم نظارتی باشد سخت است؛ زیرا تولیدکنندگان به هر شیوه‌ای که بخواهند عمل خواهند کرد.

وی در خصوص سیاست شورای رقابت در خصوص اعتراضات خریداران در خصوص کاهش کیفیت خودروهای تولیدی در کشور، گفت: یک‌سری از استانداردهای حداقلی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای خودرو تعریف شده که این استانداردها رعایت می‌شود.

رئیس شورای رقابت افزود: سازمان ملی استاندارد به‌صورت مستقیم وظیفه دارد مقوله استاندارد در بخش صنعت خودرو را که براساس استانداردهای 55 گانه در سال 1382 مصوب شده، نظارت و کنترل کند.

وی همچنین گفت: هم‌اکنون پایش روزانه از کیفیت خودروها از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز صورت می‌گیرد و گزارش‌های آن نیز به صورت مستمر به شورای رقابت و همچنین خودروسازان ارائه می‌شود و هر هفته خودروسازان خود را با دیگر رقبا مقایسه کرده و در جهت ارتقای کیفیت خود تلاش می‌کنند.

رئیس شورای رقابت با اشاره به درخواست وزارت صنایع مبنی بر واردات خودرو تنها از سوی تعداد محدودی از شرکت‌های فعال در این صنعت، گفت: این شورا با هر گونه انحصار بازار در بخش‌های مختلف تولید یا واردات کالا مخالف است.

شیوا با اشاره به این‌که سازمان گمرک کشور خود برای واردات از ضوابط خاصی برخوردار است، تصریح کرد: در صورتی که واردات خودرو فقط از سوی چند شرکت محدود صورت گیرد، به طورحتم قیمت‌گذاری محصول نیز انحصاری خواهد بود و فقط جیب مصرف‌کنندگان خالی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها