احیای یک عمارت تاریخی توسط بانوی معمار

«خانه ایرانی» چگونه احیا شد + عکس

خانه تاریخی «کارخانه‌چی» در کاشان بازسازی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان گفت: خانه تاریخی «کارخانه‌چی» در قالب طرح خانه‌های ایرانی بازسازی شد.
کد خبر: ۷۶۵۲۰۴

مهران سرمدیان افزود: برای استحکام‌بخشی، مرمت و بازسازی این اثر تاریخی 250 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

وی گفت: خانه تاریخی کارخانه‌چی متعلق به دوره قاجار در مجاور تکیه «ولی سلطان» در گذر دروازه فین قرار گرفته است؛ فضاهای مسکونی این خانه در دو جبهه شمالی و غربی واقع شده و مشخصه بارز این بنا بادگیرهای مدوری است که در جبهه شمالی آن وجود دارد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: پی‌بندی و زیربندی دیوار با آجر فشاری، اجرای اندود کاهگل و سیم‌گل روی آن و مرمت بادگیرهای منحصر به فرد خانه شامل تراشیدن بدنه‌های بادگیر، اصلاح تیغه‌های بادگیر، نماسازی بادگیر با طرح قدیم و همچنین برداشت لایه‌های کاهگل فرسوده بام‌ها و اجرای اندود کاهگل حفاظتی روی آن از جمله اقدام‌های انجام شده برای بازسازی این اثر تاریخی است.

سرمدیان بیان کرد: شهرستان کاشان از نظر دارا بودن خانه‌های تاریخی جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد که بیشتر این خانه‌ها همه دارای فضاهای بزرگ و کوچک با نظم و ترتیبی خاص پیرامون حیاطی باصفا و با حوضی در میانه آن بنا شده است.

به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان، این فضاها همگی با اشکال و اندازه‌های متناسب در هندسه‌ای متقارن و موزون چیده شده و در عین تنوع و تعدد، همگی تحت یک انتظام فضایی خاص، ترکیب همسان و یکپارچه‌ای را ایجاد کرده‌اند و تا حد امکان سعی شده هیچ فضایی ساده رها نشود و با تزئینات گوناگون آراسته شده است.

خانه تاریخی کارخانه‌چی سال 1384 با شماره 12969 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها