«قتل داماد با ساطور در مقابل دادگستری ایلام» تیتر مشترک بخش حوادث اغلب خبرگزاری‌ها بود که خیلی زود به پربازدیدترین خبر تبدیل شد. در این جنایت، اعضای خانواده‌ای علیه داماد خود شکایتی را مطرح کردند و خواستار محکومیت مرد جوان شدند. پس از محاکمه، این مرد در دادگاه کیفری به اعدام محکوم و حکم برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
کد خبر: ۷۶۴۸۶۸

قضات دیوان عالی کشور هم حکم اعدام را نقض کردند و پرونده را برای رسیدگی دوباره به دادگاه بازگرداندند. صبح دیروز دومین جلسه رسیدگی به پرونده قرار بود در دادگستری ایلام برگزار شود که خانواده شاکی به سوی داماد سابق خود حمله‌ور شدند و او را با ضربات متعدد ساطور کشتند. متهمان پس از فرار از سوی پلیس دستگیر شدند و در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کردند.

این جنایت هولناک، آن هم مقابل ساختمان دادگستری، بازهم موضوع مجازات‌های خودسرانه را مطرح می‌کند؛ موضوعی که در برخی استان‌های جنوبی و غربی کشور شاهد آن هستیم. این افراد وقتی با روند طولانی دادرسی روبه‌رو می‌شوند، تصمیم به اقدامات خودسرانه برای مجازات قاتل می‌گیرند و هیچ‌گاه به این نکته که این اقدامات آنها را در برابر مجازات قصاص قرار می‌دهد، توجهی نمی‌کنند.

از سوی دیگر در خبر اعلامی خبرگزاری‌ها به تبرئه متهم به عنوان انگیزه قتل اشاره شده است. این در حالی است که براساس آنچه اعلام شده، این متهم تبرئه نشده و دیوان عالی کشور حکم را نقض و خواستار رسیدگی دوباره به آن شده بود که این رویه در پرونده‌های مهم، امری عادی است. حال آن که امکان داشت این متهم این بار هم با مجازات اعدام روبه‌رو شود و قضات دیوان عالی کشور هم حکم را تائید کنند.

با این حال به نظر می‌رسد برای پیشگیری از این جنایت‌ها و اقدامات خودسرانه نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی نهادهای انتظامی و قضایی و همچنین آموزش مسائل حقوقی به شهروندان است تا آنها با اعتماد به سیر و روند عادلانه سیستم قضایی، مجازات متهم را به دست قانون بسپارند و خود را در مقام مجری قانون قرار ندهند.

محمد غمخوار/ دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها