توافق مجموعه‌داران برای نمایش گنجینه‌های هنری

قرار است مجموعه‌داری در کشور ساماندهی شود. ممکن است این شائبه به وجود بیاید که مگر چنین چیزی امکان دارد، ولی به هر حال انجمن مجموعه‌داران می‌خواهد مجموعه‌های مختلف را شناسایی کند و به آموزش مجموعه‌داران بپردازد.
کد خبر: ۷۶۴۲۸۰
توافق مجموعه‌داران برای نمایش گنجینه‌های هنری

این‌که چقدر عملی است، بحثی است که به اعتمادسازی برای مجموعه‌داران باز می‌گردد. با همین هدف قرار است اولین نمایشگاه آثار پیشکسوتان نقاشی با ارائه آثاری از دو میلیون تا یک میلیارد تومان برگزار شود.

به گزارش جام‌جم، مجموعه‌داری بحث‌های بسیاری را در‌برمی‌گیرد. از مجموعه‌داری کبریت و تمبر و اسناد و عکس‌های تاریخی گرفته تا تابلو‌های نقاشی، مجسمه، خوشنویسی، نقاشیخط و حتی خودروهای قدیمی. با این حال تاکنون وضع مجموعه‌داری در کشور ما کاملا به‌صورت ذوقی و فردی بوده است و هیچ آموزش، ساماندهی و نظارتی نه از سوی دولت و نه‌از جانب بخش خصوصی در کار نبوده است.

در چنین شرایطی روز گذشته نشست خبری انجمن مجموعه‌داران ایران و نخستین نمایشگاه آثار پیشکسوتان نقاشی ایران با حضور منوچهر لطفی مدیر انجمن مجموعه‎داران، جواد عقیلی مدیر گالری عقیلی و محمدرضا منزه مدیر کمیته نقاشی انجمن مجموعه‎داران در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست مدیر انجمن مجموعه‌داران با اشاره به این‌که انجمن حدود 6 ـ 5 سال قبل مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت کرده، گفت: ساماندهی مجموعه‌داری کشور، اتفاقی است که 80 ـ 70 سال قبل باید محقق می‌شد تا بسیاری از آثار هنری از کشور خارج نمی‌شد. با این حال ما در انجمن حدود 400 شیء را که قابلیت مجموعه‌داری دارد شناسایی کردیم و از بین آنها 50 حوزه را انتخاب و برای حدود 30 حوزه کمیته‌هایی تشکیل دادیم که از جمله آنها می‌توان به کمیته‌های نقاشی، خوشنویسی، اسناد و عکس‌های تاریخی، مهر و حکاکی و تمبر اشاره کرد.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که این انجمن چه اهدافی را دنبال خواهد کرد؟ لطفی در این باره اظهار کرد: اولین وظیفه انجمن شناسایی مجموعه‌ها در سراسر ایران است که براین اساس تاکنون 1200 نفر از مجموعه‌داران شناسایی شده‌اند و مجموعه آنها بررسی شده است. دومین هدف و نقش انجمن، آموزش برای ارتقای سطح مجموعه‌داری است. ما در نظر داریم مجموعه‌ها به جای این‌که در خانه مجموعه‌داران خاک بخورد، در معرض دید عموم مردم قرار بگیرد. همچنین می‌خواهیم زمینه‌ای برای تبادل آثار مجموعه‌ها به منظور خالص‌سازی صورت بگیرد.

با توجه به اظهارات مدیر انجمن مجموعه‌داران، پرسشی که به ذهن خطور می‌کند این است که معمولا مجموعه‌داران افرادی در پشت صحنه هستند که با هزینه‌های شخصی اقدام به جمع‌آوری یک نوع از اشیاء می‌کنند. در چنین شرایطی چطور انجمن می‌خواهد اولا آنها را شناسایی کند، سپس چطور می‌خواهد با آنها مذاکره کند و در نهایت چطور آنها را مجاب کند که بخواهند آموزش ببیند؟ لطفی در پاسخ به این پرسش‌های جام‌جم، گفت: اینها دقیقا مشکلاتی است که ما طی ماه‌های گذشته با آن مواجه بوده‌ایم. مجموعه‌دار معمولا به‌صورت فردی و ذوقی، در انزوا کار می‌کند و از طرفی احساس امنیت نمی‌کند تا آثارش را نمایش دهد. ما در این مدت در انجمن تلاش کردیم که این تابو را بشکنیم و این کار را کردیم. خود بنده به ده‌ها شهر سفر کردم و با صدها نفر از مجموعه‌داران گفت‌وگو کردم. مجموعه‌دار اگر به ما اعتماد کند، خودش به ما مراجعه خواهد کرد.

حالا انجمن مجموعه‌داران قصد دارد در نخستین گام عملیاتی، اولین نمایشگاه آثار پیشکسوتان را از دهم تا پانزدهم بهمن در گالری عقیلی برپا کند؛ نمایشگاهی که در آن به گفته جواد عقیلی، مدیر این گالری و از مجموعه‌داران بزرگ و هنرمند بازمانده نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای قرار است آثاری از سهراب سپهری، مرتضی ممیز، علی‌اکبر صنعتی، ژازه تباتبایی، جلیل رسولی، محمدعلی حیدریان، گیزلا وارگا سینایی، فریده لاشایی، فرح نوتاش، محمد ناصری‌پور، جلال‌الدین سلطان‌کاشفی، رضا بانگیز، صادق تبریزی، کورش شیشه‌گران، غلامعلی ذابحی، منوچهر نیازی، پرویز کلانتری، رحیم نوه‌سی، حسین بختیاری، محمدرضا منزه، ویگن مرادیان، سیاوش کسرایی، میترا اسپهبد،‌ هاروتیان می‌ناسیان، رسام ارژنگی، فرامرز پیلارام و جمشید سماواتیان به نمایش گذاشته شود. قیمت آثار هم از حدود دو میلیون تا یک میلیارد تومان تخمین زده شده که پیش‌بینی‌ها بر این است گران‌ترین اثر، مطابق نمایشگاه‌ها و حراج‌های قبلی اثری از سهراب سپهری باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها