مصادف با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)؛

چراغ خانه های آسمان لیان روشن شد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از حریق گسترده یک مجتمع مسکونی که منجر به نجات بیش از 50 تن و مرگ 3 تن از ساکنان آن شد، خبر داد.
کد خبر: ۷۶۲۸۶۵
آتش‌سوزی مرگبار در مجیدیه 3 قربانی گرفت

سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این خبر گفت: در ساعت 22 و 24 شب گذشته حادثه حریق گسترده یک مجتمع مسکونی به سامانه 125 اطلاع داده شد و به دنبال آن ستاد فرماندهی آتش نشانان سه ایستگاه 23، 75 و 71 را به همراه گروه نجات 12، دو دستگاه نردبام هیدرولیکی، خودروی حامل تجهیزات تنفسی و تشک نجات به محل حادثه واقع در مجیدیه شمالی اعزام کرد.

ملکی با بیان اینکه محل حادثه یک مجتمع مسکونی شش طبقه 24 واحدی بود، گفت: با توجه به نزدیکی ایستگاه 23 به محل حادثه نخستین گروه آتش نشانان از در مدت زمان حدود یک و نیم دقیقه به محل رسیده و عملیات خود را آغاز کردند. آتش نشانان با حضور در محل مشاهده کردند که حریق در طبقه منفی یک این ساختمان رخ داده و دو خودروی سواری و یک دستگاه موتورسیکلت کاملا شعله ور شده و شعله‌های آتش در حال سرایت به خودروهای مجاور است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه دود و حرارت زیادی تمامی شش طبقه ساختمان را در بر گرفته به طوری که در ورودی تمام واحدها سوخته و سنگ راه پله‌ها نیز متلاشی شده بود، گفت: آتش نشانان با تقسیم شدن به دو گروه عملیات نجات و اطفای حریق را آغاز کردند و با توجه به اینکه برخی از ساکنان قصد داشتند خود را از بالکن به بیرون پرتاب کنند، عوامل آتش نشانی به کمک نردبام هیدرولیکی این افراد را نجات دادند.

وی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق در طبقه منفی یک از سوی آتش نشانان ادامه داشت، گفت: گروه نجات هنگام بازرسی راه پله‌ها با جسم بیجان پسر بچه چهار ساله و مادر بزرگ 62 ساله‌اش روبرو شدند که این افراد را بلافاصله خارج و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که متاسفانه پس از بررسی علائم حیاتی مرگ این دو تن به دلیل شدت دود گرفتگی تایید و اعلام شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه کرد: همچنین در کابین آسانسور نیز یک جوان 28 ساله که گویا قصد داشته پس از وقوع حریق از طریق آسانسور خود را نجات دهد به دلیل قطع شدن برق ساختمان محبوس شده و جان خود را از دست داد.

ملکی با اشاره به عملیات اطفای حریق در زیر زمین خاطر نشان کرد: در مجموع آتش نشانان بیش از 50 تن از ساکنان این ساختمان را از میان دود و شعله‌های آتش خارج کرده و متاسفانه سه تن از ساکنان نیز به تایید عوامل اورژانس جان خود را از دست دادند.

ملکی با بیان اینکه بیش از 40 آتش نشان در این عملیات حضور داشتند گفت: خود من نیز در محل حادثه حضور داشتم و بسیاری از ساکنان و اهالی معتقد بودند که اگر آتش نشانی دیرتر به محل می‌رسید قطعا تعداد تلفات بالا می رفت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه آتش نشانان در ساعت 2:12 به عملیات خود خاتمه دادند، گفت: پس از ایمن سازی و تخلیه کامل دود، کارشناسان آتش نشانی مشغول بررسی علت این حادثه شدند و نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا این ساختمان دارای تجهیزات ایمنی و سیستم‌های هشدار دهنده اعلام حریق بود یا خیر به ایسنا گفت: با توجه به اینکه ساختمان قدیم ساخت محسوب می شود، متاسفانه هیچ یک از این تجهیزات اطفایی و هشداری در ساختمان نصب نبود و پس از گسترش حریق تازه بسیاری از ساکنان متوجه آن شده بودند. ملکی با اشاره به وقوع این حادثه اظهار کرد: یکی از مواردی که منجر به فوت جوان 28 ساله شد استفاده از آسانسور بود. شهروندان باید توجه داشته باشند که به هنگام حوادث هیچگاه نباید از آسانسور استفاده کنند چرا که احتمال سقوط، توقف و حوادث اینچنینی برای آن وجود دارد. همچنین موضوع دیگر ضرورت حفظ خونسردی و پرهیز از اقدامات شتاب زده و به هنگام حریق و حوادث است. بهترین کار این است که ساکنان اگر امکان خروج از ساختمان را ندارند خود را به پشت بام برسانند و در آنجا منتظر باشند تا آتش نشانان آنان را خارج کنند. اقدامات شتاب زده نظیر آویزان شدن از پنجره یا بالکن تنها احتمال وقوع خطر را افزایش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جعفری
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
۰
۰
تجهیرات اطفایی وهشداری چیه كه ما هم نصب كنیم ساختمان ما نوساز ولی نداره

نیازمندی ها