عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

تا تحقق کامل طرح تحول نظام سلامت فاصله زیاد است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تا اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت فاصله زیادی داریم.
کد خبر: ۷۶۰۹۲۴
تا تحقق کامل طرح تحول نظام سلامت فاصله زیاد است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، احمد آریایی نژاد با حضور در برنامه «مناظره» رادیو گفتگو و با اشاره به مشکل تامین بودجه برای ادامه این طرح، گفت: در برخی بیمارستان های دولتی بیماران برای تامین یکسری از نیازهای خود مجبور هستند به خارج از بیمارستان مراجعه کنند که این امر این خلاف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای طرح تحول نظام سلامت می بایست به جنبه های تحقق اقتصاد مقاومتی توجه داشت، افزود: باید به سمت رونق هر چه بیشتر استفاده از طب گیاهی و سنتی پیش رویم و در زمینه تولید دارو به نحوی عمل کنیم که برای تهیه اقلام مهم دارویی، به خارج از کشور بی نیاز شویم.

جدایی سهم بهداشت از درمان در بودجه 94

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد ضرورت تحقق طرح «راهنمای بالینی» ذیل طرح تحول نظام سلامت، گفت: در حال حاضر با تحقق این طرح فاصله زیادی داریم و زیربنا ها برای اجرای آن آماده نیست. همچنین در برخی خانه های بهداشت روستایی با مشکل تجهیزات و پزشک روبرو هستیم و وزارت بهداشت باید در این ارتباط چاره اندیشی کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود:‌ تلاش داریم در بودجه سال 94 سهم بهداشت را از سهم درمان تفکیک کنیم.

وی در بخش دیگر از صحبت های خود با تاکید براینکه لزوم نظارت وزارت بهداشت پ بر پ تولید دارو در کشور، گفت: متاسفانه برخی پزشکان به طور معمول برای بیماران خود داروهای خارجی تجویز می‌کنند در حالی که کیفیت برخی از داروهای داخلی اگر نگوییم بهتر از نمونه های خارجی است، از آن‌ها کمتر نیست.

آریایی نژاد با بیان اینکه عدالت حکم می‌کند که مردم، خاصه در روستاها به امکانات بهداشتی آسان و ارزان دسترسی پیدا کنند، افزود: همواره بیمارانی در به بنده مراجعه می‌کنند که به علت کمبود امکانات مجبور شده اند برای ادامه درمان از شهرستان به تهران بیایند و چون جایی برای اقامت ندارند در شهر آواره هستند، بنابراین ضروری است، سیستم بهداشت کشور این مسائل را ببیند و برای آن چاره اندیشی کند.

افزایش سهم 10 درصدی بیماران در بیمارستان های دولتی؟

همچنین محمدرضا واعظ مهدوی، مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، با تائید صحبت های آریایی نژاد مبنی بر تقدم سیاست پیشگیری بر درمان، گفت: بر اساس تعهدات دولت، طبق قانون اساسی و قراردادهای بیمه ، بیماران بیمه شده در بیمارستان های دولتی می بایست 10 درصد از هزینه درمان را پرداخت می کردند و 90 درصد آن را بیمه پرداخت می کرد.

وی افزود: این موضوع تا سال 89 روال عادی داشت ولی با افزایش قیمت حامل های انرژی، قیمت هزینه های تمام شده در بیمارستان ها افزایش پیدا کرد. مثلا هزینه مستقیم انرژی در بیمارستان ها سه برابر قبل شد. از سوی دیگر نرخ درمان نیز افزایش پیدا کرد و در پی این اتفاقات بر هزینه بیمارستان ها نیز افزوده شد.

این مقام دولتی گفت: اجرای طرح پزشک خانواده لازم است ولی شرط کافی نیست چراکه اکنون در جریان اجرای این طرح خدماتی مد نظر مسئولان است، که از سوی پزشک خانواده قابل ارائه نیست.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه در جریان اجرای طرح تحول نظام سلامت تعداد پزشکان برای مناطق حاشیه ای و روستاها افزایش پیدا کرده، افزود: در ماه های اولیه میزان مراجعه کنندگان 10 درصد افزایش پیدا کرده بود اما در ماه های بعد این درصد کاهش پیدا کرد و به میزان 4 الی 5 درصد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها