در نمایشگاه CES امسال «اینترنت اشیا» محور اصلی فناوری‌ها و محصولات به نمایش درآمده بود

نمایشگاه لاس وگاس، میزبان علاقه‌مندان دنیای فناوری

نمایشگاه دستاوردها و محصولات الکترونیکی مصرفی یا CES از رویدادهای مهم در تقویم فناوری است. این نمایشگاه، امسال نیز مثل سال‌های گذشته از شانزدهم تا نوزدهم دی ماه در لاس وگاس برگزار شد. هر سال شرکت‌های بزرگی که در زمینه طراحی و ساخت فناوری‌های روز دنیا فعالیت می‌کنند در این نمایشگاه گردهم می‌آیند.
کد خبر: ۷۶۰۱۲۲

این نمایشگاه با معرفی آخرین محصولات فناورانه، ‌نمایی از دنیای آینده را به تصویر می‌کشد. سال گذشته امکان برقراری ارتباط بین خانه‌ها یا به عبارتی هوشمند شدن خانه‌ها محور اصلی نمایشگاه بود. این در حالی است که محور اصلی نمایشگاه امسال، ایجاد ارتباط بین اشیا و انسان‌ها بود. به نظر می‌رسد آینده عمدتا از اشیای معمولی در قالب گجت‌ها یا ابزارک‌های دیجیتال ساخته می‌شود. به گونه‌ای که در طراحی و ساخت این ابزارک‌ها، ردیابی یا بهتر بگوییم کنترل همه جانبه به عنوان هدف اصلی مطرح است. در حقیقت اینترنت اشیا رفته‌رفته در جنبه‌های مختلف زندگی بشر نفوذ کرده و به این ترتیب بیش از پیش زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نمایشگاه امسال از نظر تولیدات، تنوع و نوآوری منحصر به فرد به شمار می‌رفت و هیجان‌انگیزتر از گذشته برگزار شد. امسال در طیف گسترده‌ای از محصولات از پوشیدنی‌ها تا ابزارهای ارتباطی و حتی خودروهایی که در بخشی از نمایشگاه عرضه شد، ردپای نوآوری‌ها دیده می‌شد. خودروهای هوشمند و بدون سرنشین از جمله تولیداتی بود که در نمایشگاه امسال رونمایی شد. شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا، مرسدس بنز، فورد و BMW از جمله شرکت‌هایی بودند که با دستی پر در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند.

اینترنت اشیا، از مفاهیم اصلی نمایشگاه امسال بود. از دیدگاه مصرف‌کنندگان، این مفهوم راهکاری برای برقراری ارتباط بین اشیای مختلف از خانه تا خودروست. خانه‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه و امکان ارتباط بین خانه و خودرو از مهم‌ترین و محسوس‌ترین پیامدهای اینترنت همراه است.

این ابزارهای ارتباطی که به اینترنت اشیا مجهز هستند تحقق خانه‌های هوشمند را امکان‌پذیر می‌کنند. در این خانه‌ها همه کارها از طریق اینترنت انجام می‌شود و همه ابزارها و وسایل خانه به روش هوشمند قابل کنترل است. بخش دیگری از نمایشگاه به معرفی نرم افزارهای کاربردی اختصاص داشت. یکی از این نرم افزارها که بسیار مورد توجه قرار گرفت نرم افزاری بود که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و به کاربرانشان کمک می‌کند بتوانند براحتی کلیدهای گم شده را پیدا کنند.

سال‌های گذشته چاپگرهای سه‌بعدی هنوز در آغاز راه بودند و آن طور که باید کاربرد این فناوری در زندگی روزمره مورد توجه قرار نگرفته بود و هنوز نتوانسته بود میان ابزارها و فناوری‌های کاربردی جای خود را باز کند. اما در نمایشگاه امسال چاپگرهای سه بعدی در مجموعه ابزارهای کاربردی روزمره معرفی شد. ابزاری که می‌توانید به کمک آن هر وسیله‌ای که در خانه به آن نیاز دارید طراحی کرده و بسازید.

در حقیقت امروز دیگر کاربرد چاپگرهای سه‌بعدی به قطعاتی که به عنوان بخشی از فناوری‌های بسیار پیچیده به آن نیاز دارید، محدود نمی‌شود. مجموعه متنوعی از ابزارهای ساخته شده با چاپگرهای سه‌بعدی در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شد. طیف متنوع این ابزارها و اجسام مختلف به این معنی است که برای کاربردهای متنوع چاپگرهای سه‌بعدی در ساخت اشیا و اجسام مختلف هیچ حد و مرزی نمی‌توان در نظر گرفت.

مجموعه‌ای از فناوری‌های کاربردی و جالب توجه در CES امسال را انتخاب کرده ایم که در ادامه ویژگی‌ها و کاربرد آنها ذکر شده است.

زانوبندی برای تسکین درد

در کنار گجت‌های پوشیدنی که با هدف دسترسی به اطلاعات و دریافت داده‌های مورد نظر در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شد گروه دیگری از گجت‌ها دیده شد که هدف اصلی از طراحی آنها ارتقای سلامت کاربران بود. زانوبند Quell یکی از گجت‌هاست. شرکت Neurometrix در نمایشگاه امسال زانوبندی را به نمایش گذاشت که بستن آن به قسمت بالای ساق پا موجب کاهش دردهای مزمن در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود. این گجت بر اساس فناوری‌های نوین در زمینه نور درمانی طراحی شده است. بر این اساس از روش نوردرمانی از الکترودها برای تحریک عصب‌ها استفاده می‌شود. به گفته متخصصان شرکت تولیدکننده این گجت، این فناوری می‌تواند راهکار مناسبی برای درمان انواع دردهای مزمن زانو و کمر باشد. در این روش درمانی با بستن زانو بند ابتدا اعصاب حسی موجود در ناحیه زانو تحریک شده و در نتیجه مغز نسبت به آن واکنش داده و در ناحیه مورد نظر ماده تسکین دهنده درد ترشح می‌شود. با یک بار شارژ کامل می‌توان 40 ساعت از این گجت استفاده کرد. علاوه بر این، گجت Quell از قابلیت ارتباط با گوشی‌های هوشمند برخوردار است که این گجت فرآیند درمان را تسهیل می‌کند. قیمت نهایی این گجت حدود 250 دلار (حدود 875 هزار تومان) پیش‌بینی شده است.

لامپ‌های هوشمند

شرکت میس فیت که سال‌های گذشته با دستی پر از انواع گجت‌های پوشیدنی در نمایشگاه CES حضور پیدا می‌کرد امسال سنت‌شکنی کرد و لامپ‌های هوشمند 50 دلاری را در نمایشگاه عرضه کرد. این لامپ‌ها از طریق اپلیکیشن‌های اختصاصی که برای این لامپ‌ها طراحی‌شده قابل کنترل است. این لامپ از بسیاری جهات شبیه لامپ‌های هوشمند فیلیپس است و از امکان تغییررنگ نور از طریق این اپلیکیشن برخوردار است. با استفاده از این لامپ می‌توان نور محیط را بر اساس شرایط مورد نظر تغییر داد. برای مثال چنانچه فردی بخواهد در داخل اتاق ورزش کند می‌تواند نور محیط را طوری تغییر دهد که از شرایطی مشابه تابش نور خورشید برخوردار باشد. قابلیت اتصال این لامپ‌ها به شبکه WiFi ، تنظیم و کنترل آنها را از طریق ابزارهای مختلف امکان‌پذیر می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم این لامپ‌های هوشمند این است که می‌توان متناسب با زمان روشن‌شدن هوا رنگ لامپ را برای زمان بیدار شدن از خواب تنظیم کرد. بر این اساس با این روش لامپ به طور خودکار در ساعت مشخصی از روز روشن یا خاموش می‌شود.

تختخواب‌هایی مطمئن برای کودکان

یکی دیگر از محصولات جالب و شگفت‌انگیزی که در نمایشگاه امسال مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت تختخواب‌های هوشمندی است که زمان خواب و بیداری کودک را تشخیص می‌دهد، اما ویژگی منحصر به فرد این تختخواب این است که علاوه بر کنترل عادت خواب فرزند شما می‌تواند تاثیر فشارهای روحی و روانی، فعالیت‌های روزانه و تغذیه را بر کیفیت خواب او مورد بررسی قرار دهد و ارزیابی کند. این تختخواب که Sleep IQ Kids نام دارد به حسگرهایی مجهز است که نتیجه‌گیری از وضع خواب کودک بر اساس اطلاعات دریافتی از این حسگرها انجام می‌گیرد. علاوه بر این تخت هوشمند رونمایی شده می‌تواند ضربان قلب و تنفس کودک را نیز هنگام خواب تحت نظر قرار دهد. بر این اساس بعد از این که کودک از خواب بیدار شد بر اساس همه این معیارها امتیازی در جدول بررسی روند خواب کودک ثبت می‌شود و چنانچه کیفیت خواب او مثبت ارزیابی نشود هیچ امتیازی در این جدول ثبت نمی‌شود. امتیاز بالای ثبت شده نشان‌دهنده کیفیت خواب مناسب است. برنامه اختصاصی طراحی‌شده برای تختخواب به والدین این امکان را می‌دهد از وضع خواب کودک خود مطلع شوند. البته این تختخواب این قابلیت را دارد که با افزایش سن کودک والدین بتوانند برنامه‌های جدیدی مانند بررسی اثر میزان مصرف قند و مدت زمان مشاهده تلویزیون بر خواب کودک را مورد بررسی قرار دهند. بر اساس خبر اعلام شده از سوی شرکت سازنده این تختخواب با قیمت هزار دلار (3.5 میلیون تومان) به بازار عرضه می‌شود. قابلیت تغییر میزان سفتی تشک، تنظیم ارتفاع ناحیه زیر سر به منظور مطالعه کتاب از دیگر ویژگی‌های این تختخواب است. Sleep IQ به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی کودک تخت را ترک می‌کند چراغ‌های تعبیه شده در قسمت پایین تخت روشن می‌شود. والدین می‌توانند این چراغ‌ها را از راه دور کنترل کنند.

آشپزی را هوشمندانه تجربه کنید

با نفوذ ابزارهای هوشمند در ابعاد مختلف زندگی بشر امروز شرکت Dacor امکانات متنوع‌تری برای اجاق گازهای مجهز به اپلیکیشن‌های مبتنی بر اندروید در نظر گرفته است. این اپلیکیشن علاوه بر قابلیت کنترل از راه‌دور، به امکان کنترل صوتی نیز مجهز شده است. قابلیت کنترل از راه‌دور، تنظیم درجه حرارت، نوع پخت و نور اجاق را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما اگر تبلت یا گوشی هوشمند شما در شبکه WiFi مشترک با اجاق گاز هوشمند Dacor قرار داشته باشد دیگر نیازی نیست با استفاده از امکان کنترل صوتی به صفحه نمایشگر گوشی یا تبلت نگاه کنید یا کلیدی را فشار دهید؛ بلکه می‌توانید با استفاده از امکان کنترل صوتی همه امور آشپزی را کنترل کنید. البته این قابلیت خیلی پیچیده نیست و فقط می‌تواند کلمات کلیدی مرتبط با حالت پخت، زمان پخت یا درجه حرارت را درک کرده و دستورات مورد نظر شما مانند «پخت را با درجه حرارت 200 درجه آغاز کن» را اجرا کند، اما به هرحال با وجود ساده بودن، امکانی کاربردی به نظر می‌رسد. البته قیمت برآورد شده برای اجاق گاز‌های هوشمند 9 هزار دلار است (حدود 31 میلیون تومان) چرا که در حقیقت مانند یک ربات عمل می‌کند. ساخت چنین ابزارهایی مسیر رسیدن به هدف ساخت خانه‌های هوشمند را بیش از پیش تسهیل می‌کند و به این ترتیب قدم‌ها برای محقق‌شدن ایده خانه‌های هوشمند یکی پس از دیگری برداشته خواهد شد. اگرچه خیلی‌ها بر این باورند سپردن کارهای لذت‌بخش و مفرحی مانند آشپزی به فناوری چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

بطری‌های شیر کودک هم هوشمند شد

شرکتی که سال گذشته از چنگال‌های هوشمند با قابلیت کنترل سرعت غذا خوردن افراد رونمایی کرده بود در CES امسال محصول جدیدی معرفی کرده است. این محصول ابتکاری نوعی شیشه شیر هوشمند برای نوزادان است. در داخل این شیشه شیر سه عدد باتری و یک سیستم سنجش شیب تعبیه شده است که وزن و زاویه قرار گرفتن بطری در دستان کودک را اندازه گیری می‌کند. در حقیقت این بطری با هدف ممانعت از ایجاد نفخ در بدن کودک شیب مناسب برای جلوگیری از ورود هوا به داخل بطری را اندازه‌گیری می‌کند. روی بدنه شیشه دو پیکان نورتاب دیده می‌شود. اگر شیب بطری بالاتر یا پایین‌تر باشد از طریق این پیکان‌ها هشدار داده می‌شود. با در نظر گرفتن چنین قابلیتی شاید بتوان این بطری را دقیق‌ترین سیستم تغذیه برای نوزادان و کودکان دانست. البته قیمت صد یورویی (حدود 420 هزار تومان) در نظر گرفته برای این بطری شیر با در نظر گرفتن این قابلیت به عنوان تنها سیستمی که بطری به آن مجهز شده چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. شاید اگر در کنار این قابلیت، حسگرهای دیگری به منظور ارزیابی وضع تغذیه کودک یا پایش سلامت نیز به آن افزوده شود قیمت این بطری شیر منطقی‌تر به نظر برسد.

رباتی که دوست شماست

این روز‌ها ربات‌ها از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان هستند. زیرا با افزوده شدن قابلیت‌های جدید به این گروه از اسباب‌بازی‌ها جای خالی دوستان و همسالان را در میان آنها پر کرده‌اند. بنابراین تردیدی نیست که انتخاب شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال به عنوان برترین گجت سال رباتی موسوم به Meccanoid باشد. قد این ربات حدود 120 سانتی‌متر است و به عنوان یک دوست رباتیک برای کودکان در محدوه سنی ده سال طراحی و ساخته شده است. از نظر شکل ظاهری نیز به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند دوستی برای کودکان این گروه سنی باشد. این ربات از قابلیت تشخیص صدا و گفت‌وگو برخوردار است. علاوه بر مجموعه‌ای از حرکات از پیش تعیین شده در این ربات می‌توانید با ثبت حرکات فیزیکی خودتان مجموعه‌ای از حرکات سفارشی را به حافظه این ربات اضافه کنید. نرم افزار این ربات یک نرم افزار متن باز است، بنابراین برای افزودن برنامه‌های جدید به این ربات محدودیتی وجود ندارد. به این ترتیب می‌توان برنامه‌ها و اطلاعات متعددی از حرکات و صداهای مختلف را در حافظه این ربات ذخیره کرد که امکان فراخوانی این اطلاعات از طریق یک دستور صوتی وجود دارد. این ربات یک پلتفرم اختراعی ساده است که هر کاربری می‌تواند براحتی و بدون محدودیت از آن استفاده کند.

منابع: popsci / Independent / euronews

Guardian / bbc / Telegraph

فرانک فراهانی‌جم ‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
برچسب ها: فناوری ربات
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها