jamejamclick
کلیک بازی کد خبر: ۷۶۰۰۳۱ ۲۷ دی ۱۳۹۳  |  ۰۹:۱۰

طراح و ناشر بازی ایرانی «شبگرد» که تجربه درخشش در عرصه‌های جهانی را داشته‌ است، با اشاره به شکست اقتصادی این بازی در ایران و دلسردی از ادامه فعالیت در این عرصه می‌گوید: هیچ کس از ما حمایت نکرد!

امید «شبگرد» ایرانی به بازارهای جهانی/ هیچ کس از ما حمایت نکرد!

به گزارش جام جم کلیک: اوایل مردادماه امسال بود که آگهی‌های پیش فروش اینترنتی بازی ایرانی «شبگرد؛ طلوع تاریکی» در سایت‌های تخصصی این حوزه منتشر شد که در آن آمده بود: «شبگرد حاصل تلاش یک تیم کاملا ایرانی است. تیمی که با وجود محدودیت‌ها و مشکلات پیش‌رو، هرگز مایوس نشد و به جلب رضایت مخاطب فکر کرد.»

بازی با دوماه تأخیر و از اواسط شهریور ماه رسماً وارد شبکه توزیع شد. حالا و پس از گذشت تنها 4 ماه، سازندگان این بازی به‌رغم توفیق در «جلب رضایت مخاطبان» هرچند در مقیاس محدود، به‌شدت «مأیوس» شده‌اند. آنقدر که می‌گویند از این عرصه خداحافظی کرده و قصد ادامه فعالیت در زمینه بازی‌سازی را ندارند.

خودمان بازی خودمان را از بنیاد خریدیم!

مسعود غفوری مدیرعامل شرکت «پردیس رایانه مهر» به‌عنوان شرکت طراح، مجری و ناشر بازی «شبگرد؛ طلوع تاریکی» درباره فرآیند تولید و توزیع این بازی به خبرنگار مهر می‌گوید: از همان مرداد ماه که بازی آماده توزیع بود تبلیغات پیش فروش این بازی در فضای مجازی منتشر شد اما به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در صدور مجوز با تأخیر دوماهه سرانجام در نیمه شهریورماه توانستیم بازی را روانه بازی کنیم.

بسته ویژه اقلام تبلیغاتی «شبگرد» که به صورت اینترنتی پیش‌فروش شد

غفوری با اشاره به اینکه یا «ناشرها حاضر به خرید بازی نمی‌شدند» و یا «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با گزینه معرفی شده از طرف ما موافقت نمی‌کرد» گفت: سرانجام کار به جایی رسید که مجبور شدیم خودمان بازی خودمان را از بنیاد بخریم!

وی ادامه می‌دهد: ما بابت وام‌هایی که برای تولید این بازی گرفته بودیم بدهی داشتیم و از آنجا که فرآیند انتخاب ناشر بیش از اندازه طولانی شده بود، شرکت خودمان که چند سال پیش از این سابقه توزیع بازی هم داشت را به عنوان ناشر به بنیاد معرفی کردیم و مجبور شدیم بازی خودمان را به قیمت 450 میلیون تومان از بنیاد خریداری کنیم. بعد از آن بود که فرآیند توزیع کلید خورد.

مجبور شدیم شرکت را تعطیل کنیم

غفوری در ادامه با گلایه از عدم همراهی و حمایت مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه توزیع و تبلیغ این بازی ادامه داد: به دلیل همین نبود حمایت و تبلیغات مناسب این بازی که ما تمام سرمایه خود را صرف آن کرده بودیم و اتفاقا چند جایزه بین‌المللی هم کسب کرده بود در بازار شکست خورد و نتوانستیم توزیع مناسبی برای آن داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت «پردیس رایانه مهر» ادامه داد: در این مدت با نهایت سعی‌ و فشاری که متحمل شدیم نوانستیم تاکنون 20 هزار نسخه از این بازی را بفروشیم اما بازهم از نظر اقتصادی متضرر و مجبور شدیم شرکت را تعطیل کنیم.

وی در تشریح دلایل این تصمیم گفت: اینکه می‌گویند بازی ایرانی بسازید تا از شما حمایت کنیم همه حرف است و هیچ کس در این زمینه به داد ما نرسید. از نهادهای دولتی مختلفی هم کمک خواستیم. البته نه اینکه کمک مالی بخواهیم بلکه تقاضای ما این بود در زمینه تبلیغات و توزیع کمک کنند تا لااقل بازی دیده شود.

گفتند می‌خواستید بازی نسازید‍!

غفوری تأکید کرد: هیچ کدام از این نهادها حاضر به حمایت نشدند و حتی کار به جایی رسید که مدیر یکی از این مراکز دولتی صراحتاً به ما گفت می‌خواستید بازی نسازید!

این بازی‌ساز جوان که به همراه تیم همکارانش پیشتر تولید و توزیع بازی‌های موفقی همچون «لطفعلی‌خان» و «شمشیر نادر» را در کارنامه حرفه‌ای خود داشته‌اند با اشاره به اینکه در شرکت «پردیس رایانه مهر» بازی رایانه‌ای «شبگرد» نخستین تجربه جدی‌شان بوده‌است گفت: متأسفانه در این تجربه شکست خوردیم و بعید است که دیگر در این زمینه فعالیت‌ کنیم چرا که هیچ امیدی به آینده بازی‌سازی در ایران نیست.

وی با اشاره به فراهم بودن بستر توزیع جهانی این بازی گفت: تنها امیدمان به خارج از کشور است و برای این بازی با چند ناشر جهانی هم صحبت کرده‌ایم و منتظریم تا بودجه اولیه برای دوبله و آماده‌سازی بازی به‌دست‌مان برسد تا مقدمات توزیع جهان آن فراهم شود.

غفوری با تأکید دوباره بر اینکه «در ایران اساسا بازار بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد» گفت« وقتی هیچ تبلیغی در این زمینه نمی‌شود و مردم اساسا اطلاعی ندارند که چه آثاری در این حوزه تولید می‌شود چگونه می‌توان برای ادامه کار انگیزه داشت. باور کنید مردم خیلی خوب این بازی‌ها را می‌خرند اما وقتی نمی‌شناسند و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نمی‌گیرد چه توقعی می‌توان از‌آن‌ها داشت.

اشتباه بزرگ‌مان فرارداد تبلیغ با تلویزیون بود

این بازی‌ساز در ادامه به تلاش‌های خود و همکارانش برای دیده شدن «شبگرد» در بازار تبلیغات هم اشاره کرد و گفت: برای تبلیغ بازی 35 میلیون تومان قرارداد با تلویزیون بستیم اما آنقدر باکس‌های تبلیغی آن در زمان‌های نامناسبی پخش شد که عملاً تمام این مبلغ تبدیل به بدهی ما شد و هیچ سود و دستاوردی هم برای بازی به همراه نداشت.

غفوری تأکید کرد: یکی از اشتباهات مهم ما درباره این بازی قرارداد تبلیغاتی با تلویزیون بود چراکه اگر به جای تراکت چاپ می‌کردیم و در میدان انقلاب توزیع می‌کردیم بازی «شبگرد» بیشتر شناخته می‌شد و احتمالا در فروش آن هم تأثیر بیشتری می‌داشت!

وی تصریح کرد: اساسا بازی‌ در لیست محصولات حمایتی تلویزیون در حوزه تبلیغات نیست و به همین دلیل در این مرحله هم هیچ حمایتی از ما نشد.

غفوری در پایان با تأکید دوباره بر اینکه «واقعاً امیدی برای کار در ایران ندارم» گفت: برای بازی «شبگرد» من و دوستانم نزدیک سه سال تمام عمر و زندگی و سرمایه خود را صرف کردیم و محصول آبرومندی هم ارائه کردیم که در محافل بین‌المللی مورد توجه بسیاری قرار گرفت اما هیچ حمایتی از ما نشد و اینگونه ورشکست شدیم.

منبع: مهر

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رهگذر شب
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
سلام واقعا از این خبر ناراحت شدم
نمیدونم چی بگم
فقط اینو میگم كه وقتتونو نگیرین همین.
همین روزنامه جام جم رفته یه خورده پیشرفت كنه چنان زدن تو ذوقش كه نگو.

نمیدونم مدیر این سایت ایا نظر بنده را تایید میكند یا نه اقای ادمین واقعه گرا باش.
۰
۰
shayan
United Kingdom
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
خب قابل پیش بینی بود. متاسفانه همین كه بازی كنن حمایت حساب میشه.
من مراحلشو نمیدونم اصلا هم نمیدونم چجوریه ولی اگه ببرن تو استیم، شاید امیدی باشه غیر ایرانی ها بخرن.
البته امیدوارم زبانش فارسی نباشه :))) وگرنه یه ترجمه هم شاید بخواد.
اصلا هیچی معلوم نیست من دارم فكر ترجمه رو میكنم.
۰
۰
ا
France
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
من خودم هیچچ اطلاعی از این بازی نداشتم تا اینو خوندم . اصلا هم در بازار مشاهده نكردم
۰
۰

یادداشت

بیشتر
شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

تدبیر و توکل در تحریم

تدبیر و توکل در تحریم

«دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، با این‌که این عبارت را منسوب به چرچیل می‌دانند، ولی خلفای عباسی بیش از هزار سال پیش آن را زندگی کردند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر