رخش‌های دوپا، گریزان از معاینه فنی

حکایت بیمارانی را دارند که از پزشک گریزانند، موتورسیکلت‌های شهر ما با آن جثه به ظاهر جمع و جور و بی‌آزار، هرکدام‌شان به اندازه هشت خودرو آلودگی تولید می‌کنند، عامل 25 درصد آلودگی هوا و 50 درصد آلودگی صوتی در کلانشهرها و بخصوص پایتخت هستند، اما مالکان‌شان به هیچ قیمتی حاضر نیستند پایشان به مراکز معاینه فنی باز شود.
کد خبر: ۷۵۸۲۶۷
رخش‌های دوپا، گریزان از معاینه فنی

مالکان موتورسیکلت‌ها در گریزان بودن از معاینه فنی روی مالکان خودروها را هم کم کرده‌اند، انگار آنها در یک توافق دسته‌جمعی با هم عهد بسته‌اند، حتی اگر اتفاقی جایی یک مرکز معاینه فنی سر راه‌شان دیدند، مسیرشان را به سوی دیگری کج کنند مبادا اولین نفری باشند که پایشان به مرکز معاینه فنی باز می‌شود.

فکرش را بکنید میلیارد‌ها تومان سرمایه صرف احداث و خرید تجهیزات و دستگاه‌ها برای راه‌اندازی خطوط معاینه فنی موتورسیکلت‌ها بشود تا شاید بخشی از سهم منابع متحرک در آلایندگی هوا کاسته شود، اما تنها حاصل آن مراکز خالی از مراجعه‌کننده‌ای است که گردانندگان آن از بیکاری مگس می‌پرانند.

مالکان چند میلیون دستگاه موتورسیکلت چه در تهران و چه در شهرستان‌ها یا از اساس معاینه فنی را قبول ندارند یا به قول خودشان آهی در بساط ندارند که بخواهند موتورسیکلت زهوار در رفته‌شان را با یک موتور نو حتی قسطی هم که شده تعویض کنند و از طرفی خرج کردن برای رفع عیب و ایرادهای آن را آفتابه خرج لحیم می‌دانند پس ترجیح می‌دهند با همین مرکب قراضه و دودزا خیابان‌ها را بالا و پایین کنند، چون خوب می‌دانند با این وضع از برگه معاینه فنی خبری نخواهد بود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهرداری می‌گوید قانون بصراحت انجام معاینه فنی را برای موتورسیکلت‌ها مانند خودروها الزامی کرده است، اما مشکل اینجاست که مالکان موتورسیکلت‌ها به این قانون اهمیت نمی‌دهند وگرنه حالا شاهد خالی بودن مراکز معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نبودیم.

آذروش می‌گوید برای ملزم کردن مالکان موتورسیکلت‌ها برای انجام معاینه فنی دست‌شان بسته است، اما شاید مجلس و دولت بتوانند با همفکری و همکاری هم راهکاری پیدا کنند تا مالکان گریزپای چند میلیون موتورسیکلت آلاینده را برای مراجعه به مراکز معاینه فنی متقاعد کنند.

پوران محمدی ‌‌‌‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها