معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت:

تایید نمی‌کنیم: مگر ابولا از «گینه» بال بزند و وارد «ایران» شود!

جام جم سرا: ابولا، آنفلوآنزا، سرطان پوست، سالمونلا، آمیب مغز خور و نورو ویروس، مخوف‌ترین بیماری‌های سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام شدند
کد خبر: ۷۵۵۵۷۱
6 بیماری مهلک و مخوف سال ۲۰۱۴

ابولا، آنفلوآنزا، سرطان پوست، سالمونلا، آمیب مغز خور و نورو ویروس، مخوف‌ترین بیماری‌های سال ۲۰۱۴ میلادی محسوب می‌شوند.

ابولا

ویروس ابولا که از خفاش به انسان منتقل می‌شود، کشنده‌ترین ویروس دنیا نام گرفت. این ویروس که تا تاریخ ۲۶ دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی، جان ۷۶۹۳ نفر را گرفت، از طریق یک پسر بچه دو ساله آلوده به بشر منتقل شد. اخبار مربوط به ابولا در صدر اخبار حوزه پزشکی تمام رسانه‌ها قرار داشت.

آنفلوآنزا

سال ۲۰۱۴ میلادی با خبر آنفلوآنزای خوکی آغاز شد. پس از آن آنفلوآنزای مرغی دامنگیر انسان‌ها شد و جان حدود ۱۰۰ را در چین گرفت. آنفلوآنزای مرغی از انسان به انسان متقل نمی‌شود.

سرطان پوست

سرطان پوست بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ میلادی، رشد دوبرابری داشت و در حال حاضر شایع‌ترین سرطان در بین نوجوانان آمریکایی محسوب می‌شود. سالانه بیش از ۶۳ هزار مورد سرطان پوست در آمریکا گزارش می‌شود که از این میان حدود ۹ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. نور آفتاب و تخت‌های برنزه مهم‌ترین دلایل ابتلا به این عارضه هستند.

نورو ویروس

نورو ویروس به نوعی از ویروس‌ها گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین دلایل عفونت‌های روده و معده هستند. گاهی به این ویروس استفراغ زمستانی هم گفته می‌شود. سال گذشته از بین سه هزار مسافر یک کشتی کروز، ۶۲۶ نفر به این ویروس مبتلا بودند؛ به طوریکه مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کشتی و مسافران را به منظور قرنطینه در اسکله نیوجرسی نگه داشتند.

این ویروس سمج با محلول‌های ضد عفونی و الکل نابود نمی‌شود و به مدت یک هفته تمام، روی دستگیره‌ها و صفحه کلید و وسایلی از این دست ماندگاری دارد و به راحتی از طریق تماس، عطسه و مواد غذایی آلوده منتقل می‌شود. در آمریکا سالانه حدود ۸۰۰ نفر جان خود را بر اثر نورو ویرس از دست می‌دهند و حدود ۲۰ میلیون نفر به آن مبتلا می‌شود.

سالمونلا

سالمونلا یک عفونت روده‌ای است که معمولا از خزندگان و دوزیستان منتقل می‌شود. اسهال، تب و درد شکمی از مهم‌ترین علایم این بیماری محسوب می‌شوند.

آمیب مغز خور

یک ارگانیسم تک سلولی است که معمولا در آب دریاچه‌ها وجود دارد و از طریق بینی وارد مغز و مرگ می‌شود. در سال ۲۰۱۴ این ارگانیسم باعث مرگ دختر بچه‌ای شد که در برکه آلوده به این آمیب شنا کرده بود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها