وزیر امور خارجه پرتغال:

غنی سازی حق ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و هادی ثروتی از کارشناسان مسائل بین الملل در گفت و گو با برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص ضرورت های ادامه برنامه هسته ای کشور سخن گفتند.
کد خبر: ۷۵۱۱۰۵
برخی نمی‌خواهند بپذیرند ایران هسته‌ای شده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، اسماعیل کوثری گفت: قبل از انقلاب اسلامی ، کشور های غربی براساس اینکه ایران می تواند از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند برای ایران اقداماتی را انجام دادند که به عنوان مثال می توان به ساخت دو نیروگاه هسته ای 1000 مگاواتی توسط آلمانی ها اشاره کرد که تا 85 درصد نیز پیشرفت کار داشتند. همچنین فرانسه نیز نیروگاهی را در «دارخویین» شروع به احداث کرد که تا 5 درصد نیز پیشرفت عملی داشتند و راکتور تولید دارو نیز در تهران توسط آمریکایی ها ساخته شد و تعهد کردند که سوخت 20 درصد این نیروگاه را تامین کنند.

وی افزود: بعد از جنگ و پذیرش قطعنامه، کشور باید بازسازی می شد لذا یکی از موضوعات نیز بحث هسته ای بود که تکمیل و ساخت دو واحد نیروگاهی بوشهر در دستور کار قرار گرفت و واحد نیروگاهی که در جنگ آسیب کمتری را متحمل شده بود توسط روسیه تکمیل شد اما با توجه به بومی سازی این فناوری در کشور اقدامتی را انجام دادیم و توانستیم به غنی سازی اورانیوم دسترسی پیدا کنیم و حتی ساخت دستگاه های سانتریفیوژ نیز در داخل کشور انجام می شود.

کوثری گفت: سال 1994 ایران از آژانس درخواستی مبنی بر خرید اورانیوم 20 درصد کرد و آژانس نیز این درخواست را به آرژانتین داد و این کشور سوخت نیروگاه 5 مگاواتی تهران را تامین کرد اما در سال 2010 نیز با توجه به اتمام سوخت نیروگاه تهران، ایران مجددا درخواست تامین سوخت را به آژانس تحویل داد ولی از طرف آژانس و کشور های غربی اقدامی صورت نگرفت و ایران تصمیم گرفت که خودش سوخت نیروگاه تهران را تامین کند.

هادی ثروتی نیز گفت: تکنولوژی ابزاری است که می توان گفت برگ برتر جهان صنعتی به شمار می رود. استفاده از سوخت های فسیلی و دیگر انرژی ها قسمتی از نیاز یک کشور را تامین می کند بنابراین استفاده از انرژی هسته ای یک نیاز و ضرورت برای ایران محسوب می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: متاسفانه برخی از افراد در درون کشور نمی خواهند بپذیرند که ایران به این تکنولوژی دست یافته است.

هادی ثروتی تاکید کرد: داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای برای کشور هزینه بردار است اما در عین حال کشور ما را در سطحی از دنیا نگه می دارد و نشان می دهد که یک کشور سرآمد و دارای تکنولوژی های برتر هستیم. مگر کشوری می تواند در ابعاد سیاسی و اقتصادی رشد داشته باشد اما از لحاظ صنعتی و تکنولوژی رشد نکند بنابراین اگر یک نگاه واقع بینانه داشته باشیم، رسیدن به تکنولوژی ها و ابزار جدید به عنوان یک نیاز اساسی برای کشور است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: طبق شواهد آمریکا از ایران هسته ای نمی ترسد بلکه آن ها از ایران انقلابی با تفکر اسلامی که فضای جدید را در دنیا باز کرده است، می ترسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها