نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق، روز پنجشنبه، در واکنش به آنچه که دروغ پردازی های "مسعود بارزانی" در شبکه العربیه نامید، رئیس منطقه کردستان عراق را به تلاش برای جعل و تحریف حقایق متهم کرد.
کد خبر: ۷۵۰۷۸۱
پاسخ نوری مالکی به اتهام های مسعود بارزانی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دفتر نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق، روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: در حالی که نیروهای مسلح ما، اعم از ارتش، پلیس فدرال و مبارزان داوطلب مردمی، در نبرد دلیرانه با سازمان تروریستی داعش و هم پیمانان بعثی و نقشبندیه ای آنان، حماسه هایی پیاپی آفریده اند، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان، اظهاراتی سر می دهد و مواضعی اتخاذ می کند که حداقل چیزی که می توان درباره آن گفت، تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی در داخل و خارج از عراق است.

دفتر مالکی افزود: اظهارات اخیر بارزانی، حاکی از آن است که وی اطلاعاتی قطعی درباره اقدام داعش در ایجاد پایگاه های نظامی در غرب موصل داشته و این اطلاعات را به مالکی ابلاغ کرده و درباره وقوع خطری بزرگ هشدار و اجرای عملیات نظامی مشترکی توسط ارتش و نیروهای پیشمرگه را پیشنهاد داده است.

در ادامه این بیانیه که در پایگاه اینترنتی شبکه السومریه منتشر شده، آمده است: در پاسخ به این اظهارات که از نظر زمان بندی و اهداف پنهانی، سئوال برانگیز است، باید گفت که مالکی، دریافت هرگونه تماسی از سوی مسعود بارزانی قبل و بعد از حمله داعش به شهر موصل را قاطعانه تکذیب می کند و همچنین پیشنهاد بارزانی مبنی بر اجرای عملیات مشترک نظامی توسط ارتش و پیمشرگه را قویاً تکذیب می کند.

دفتر مالکی در ادامه خاطر نشان کرد: عراقی ها، هشدارهای پیاپی نوری مالکی، درباره اقدام عناصر رژیم سابق و افراد تحت پیگرد قضایی و تروریست ها در ایجاد پناهگاه های امن و اتاق عملیات در استان اربیل را به خاطر دارند و به یاد می آورند که چگونه اربیل به تریبونی برای اظهارات خصمانه ضد فرایند سیاسی و دولت و نیروهای امنیتی و تریبونی برای فتنه انگیزی طائفه ای تبدیل شد و برادران کُرد و نمایندگانی از مسعود بارزانی در این محافل شرکت می کردند که آخرین نمونۀ آن، برگزاری کنفرانسی طائفه ای بود که سرکردگان آن را افرادی تشکیل می دادند که به اتهاماتی تروریستی، به اعدام محکوم شده اند.

در ادامه افشاگری های دفتر مالکی تاکید شده است: مسئولان منطقه کردستان، گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها را به روی تروریست ها گشودند به طوری که تروریست ها آزادانه تردد می کردند و این در حالی است که همین مسئولان، حتی قبل از سقوط شهر موصل، تحت عناوین و بهانه های مختلف، تدابیر شدیدی ضد تردد شهروندان عراقی به کار بسته بودند که به منظور گردشگری به کردستان می رفتند.

دفتر مالکی خاطر نشان کرد: مقامات ذیربط در کردستان، در تعامل با فرماندهی عملیات موصل، سیاست وقت کشی را به کار بستند و این در حالی بود که فرماندهی عملیات موصل، سعی داشت برای مقابله با سازمان تروریستی داعش، عملیاتی مشترک با پیشمرگه هماهنگ کند. همه می دانند که در پی آغاز پیشروی جنگجویان داعش به سمت شهر اربیل، مالکی، به فرماندهی نیروی هوایی ارتش دستور حمله هوایی ضد عناصر داعش را صادر کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این میان، مسئولان کردستان، به تماشاگر گذاشتن پیشمرگه در قبال وقایع موصل بسنده نکردند، بلکه به نیروهای پیشمرگه دستور دادند بر شماری از پایگاه ها مسلط شوند و جنگ افزارها و سلاح ها و مهمات ارتش عراق را به غارت ببرند. در واقع آن ها بر این باور بودند که جنگ، بین داعش و کردها نیست، بلکه بین داعش و ارتش مالکی و شیعیان است، و این باور، در سندی که نزد ما محفوظ است، مندرج است.

دفتر مالکی تاکید کرد: مالکی، از طریق وزارت کشور، از ریاست منطقه کردستان خواست، پیشمرگه را برای مشارکت در مقابله با داعش روانه کند، اما آن ها پاسخ منفی دادند و در توجیه مخالفت خود، وجود مشکلاتی را بهانه کردند که باید پیش از هرگونه مشارکت، حل و فصل شود و این حقایق، کاملا عکس ادعای (بارزانی) مبنی بر پیشنهاد عملیات مشترک به مالکی و مخالفت مالکی با آن است.

دفتر معاون رئیس جمهوری عراق، در ادامه اعلام کرد: ما در قبال چندین توهین و تعرض، سکوت و عدم پاسخ پیشه کردیم تا فضای منفی که رسانه ها به آن دامن زده بودند و فاصله گرفتنِ طرف های فرایند سیاسی از یکدیگر را موجب شده بود، فروکش کند. این رویکردِ ما از جایگاه ضعف و نداشتن توجیه نبود، بلکه از سر دلسوزی و تلاش برای آرام کردن فضا بود، با این حال درخواست ناظران و شهروندان، ما را ناچار به ارائه این توضیح کرد، به این امید که ماشین جعل و تحریف حقایق از کار بیفتد و حرکت به سمت سازندگی و آبادانی کشور و اصلاح روابط میان کنشگران فرایند سیاسی را از سرگیریم.

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، در مصاحبه ای که روز چهارشنبه از شبکه العربیه پخش شد، ادعا کرد که پیش از سقوط موصل، با نوری مالکی تماس گرفته و درباره اقدام داعش در ایجاد پایگاه های نظامی در مناطق غربی موصل و مرزهای سوریه، به منظور حمله به استان های شمالی، به نوری مالکی هشدار داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها