غول‌های اینترنتی روح و روان‌ ما‌ را تسخیر کرده‌اند

اربابان دنیای دیجیتال

تا به حال به اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های این روزهای کودکان توجه کرده‌اید؟ دیگر از کوچه‌های شلوغ و توپ‌های پلاستیکی خبری نیست و در دست کمتر کودکی ماشین و عروسک می‌بینید.
کد خبر: ۷۴۹۱۷۲
بیگانگان در دنیای کودکی

تا به حال به اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های این روزهای کودکان توجه کرده‌اید؟ دیگر از کوچه‌های شلوغ و توپ‌های پلاستیکی خبری نیست و در دست کمتر کودکی ماشین و عروسک می‌بینید.

امروزه تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند به عنوان اسباب‌بازی در دست کودکان زیادی دیده می‌شود و بسیاری از آنها رویای داشتن این دستگاه‌های جادویی را در سرمی‌پرورانند. ابزاری که قرار بود برای کارهای اداری و آنلاین استفاده شود، امروز نقش یک کنسول بازی برای کودکان و البته بزرگ‌ترهایشان را بازی می‌کند. جدای از بحث مضر یا مفید بودن گجت‌های هوشمند برای کودکان باید به این نکته اشاره کرد که رابطه کودک و گجت‌های هوشمند یک حلقه گمشده دارد، یک نقطه ارتباط که یا به آن فکر نشده یا درست پرداخته نشده است.

صحبت از این است که باوجود طراحی صدها اپلیکیشن رنگارنگ و جذاب برای کودکان، اما ابزارهای دیجیتال باتوجه به این‌که برای نسل و کار دیگری تولید شده‌اند، نه از نظر فیزیکی و نه به لحاظ رابط‌کاربری برای کودکان مناسب نیستند. منوهای تودرتوی رابط‌های کاربری دو سیستم‌عامل اندروید و آی.او.اس هرچند برای کاربران بزرگسال مناسب و راحت هستند، اما برای کودکان به فضایی سخت و ناکارآمد تبدیل شده‌اند. از طرف دیگر محدودیت نداشتن محتوای این ابزارها، ذهن کودکان را با بمباران محتواهای مختلف مواجه می‌کند که بیشتر مواقع برای این گروه سنی تولید نشده‌اند. تبلت‌ها با صفحه‌های بزرگ با تمام ظرافت و نازک بودنشان باز هم در دست یک کودک بزرگ و سنگین جلوه می‌کنند. تاکنون تلاش‌هایی که برای ساخت گجت‌های مناسب کودکان انجام شده یا بی‌کیفیت و سودجویانه بوده یا مانند تبلت گلکسی کید به پروژه‌ای شکست‌خورده تبدیل شده است. نبود چنین محصولاتی چه از نظرنرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری باعث شده سبک زندگی کودکان تاحدودی دستخوش تغییر شود و به‌نوعی قسمتی از کودکی این نسل را از آنها بدزدد. این سازگار نبودن، همان حلقه گمشده‌ای است که گجت‌های هوشمند را به بیگانگانی در دنیای کودکان تبدیل کرده که گاه در قامت دوست ظاهر می‌شوند و گاه دشمن.

علاقه زیاد کودکان به استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها این بار یکی از غول‌های دنیای دیجیتال یعنی شرکت گوگل را واداشته تا به فکر این قشر از کاربرانش بیفتد. گوگل قصد دارد سرویس ویژه کودکان را راه‌اندازی کند. این سرویس که برای کودکان زیر ۱۲ سال آماده می‌شود، شامل تغییراتی در سیستم‌عامل اندروید، مرورگر کروم، نرم‌افزارها و سرویس‌های تحت‌پوشش این شرکت خواهد بود. تغییراتی که باعث می‌شود گجت‌ها به ابزارهای آشناتری برای کودکان تبدیل شوند و محتوا نیز به شکل هدفمندی به دست کاربران کوچک برسد. در این صورت پدرها و مادرها نیز با خیال راحت‌تری این ابزارها را در اختیار کودکانشان قرار می‌دهند، بدون این‌که نگران دریافت محتوای نامناسب کودکانشان باشند. سرویس کودک گوگل راهی‌است که می‌تواند حلقه گمشده را کامل کند. بدون شک در ادامه این راه، گوگل تنها نخواهد بود.

مائده گیوه‌چین / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها