روابط میان آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین، به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد تاکنون رسیده است

تشدید تنش‌ها بین آمریکا و روسیه

به دنبال اقدام سنای آمریکا در تصویب طرح ارسال تسلیحات پیشرفته کشنده و غیر کشنده به اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن افزایش یافته و معاون وزیر خارجه روسیه تهدید کرد در صورت اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا روسیه دست به اقدام متقابل خواهد زد.
کد خبر: ۷۴۸۷۶۹

به گزارش دویچه وله فارسی، سلاح‌های ضدتانک، پهپادهای پیشرفته و تجهیزات مدرن مخابراتی از تسلیحاتی هستند که قرار است از سوی آمریکا به اوکراین تحویل داده شود. البته برای اجرایی شدن این طرح که در سنا تصویب شده، مجلس نمایندگان آمریکا نیز باید آن را تصویب کند. باراک اوباما این طرح را غیرسازنده می‌داند و از کنگره خواست تا این طرح را تصویب نکند. روسیه تصویب طرح ارسال تسلیحات به اوکراین را محکوم کرده است. روابط میان آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین، به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد تاکنون رسیده است.

اما تصویب این طرح، تنها عامل تشدید تنش‌ها در روزهای گذشته نبوده است چراکه ناتو نیز با ادعای پرواز غیرمجاز جنگنده‌های روسی در حریم هوایی اوکراین، از این موضوع بشدت انتقاد کرده و اوکراین نیز تصمیم گرفته، بودجه نظامی خود را تا دو برابر افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، پیمان آتلانتیک شمالی ناتو اعلام کرده است هواپیماهای جنگی روسیه بارها حریم هوایی اعضای این پیمان را نقض کرده و در روزهای اخیر ۲۲ کشتی جنگی روسیه در دریای بالتیک مشاهده شده که تا پنج کیلومتری مرز آبی لیتوانی نزدیک شده‌اند. ناتو همچنین مدعی شده که حریم هوایی کشور استونی هم در روز جمعه از سوی جنگنده‌های روسی نقض شد.

سازمان نظامی ناتو با ادعای نقش روسیه در بحران اوکراین، همکاری خود را با این کشور به حالت تعلیق درآورده است و به گفته وزیرامورخارجه آلمان،‌ حتی در دوران جنگ سرد هم روابط ناتو و روسیه به این سردی نبوده است.

در همین حال، اشتفان پولتاراک، وزیر دفاع اوکراین در پارلمان این کشور اعلام کرد بودجه نظامی این کشور در سال آینده میلادی تا دوبرابر افزایش پیدا خواهد کرد. براین اساس بودجه نظامی این کشور تا دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا می‌کند. قرار است تعداد سربازان ارتش اوکراین نیز از ۲۳۲ هزار به ۲۵۰ هزار نفر افزوده شود. ارتش اوکراین در شرق این کشور با جدایی طلبان، درگیر جنگ است.

در نتیجه درگیری‌های ماه‌های گذشته بین نیروهای دولتی و استقلال‌طلبان طرفدار روسیه تاکنون بیش از ۴۵۰۰ نفر کشته و هزاران نفر دیگر نیز آواره شده‌اند.

این تحولات درحالی است که قرار است روز دوشنبه (فردا) سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در رم پایتخت ایتالیا با هم دیدار کنند. به گزارش ایرنا و به نقل از ایتارتاس، وزرای خارجه روسیه و آمریکا در مورد مسائل مهم بین‌المللی ازجمله اوضاع خاورمیانه و مساله سوریه نیز گفت‌وگو خواهند کرد. دستور کار دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا بحث در مورد مساله اوکراین با توجه به نشست آینده گروه تماس برای حل بحران این کشور در مینسک خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها