جام‌جم بررسی می‌کند:

ریشه‌های فساد اقتصادی

وزیر اطلاعات در باره فساد 12 هزار میلیارد تومانی که اخبار آن اخیرا در رسانه ها منعکس شد گفت: این قضیه 12 هزار میلیارد تومان به اینگونه که مطرح شده نیست بلکه گردش مبلغی بوده که بیش از 90 درصد از اموالی که مورد تعدی قرار گرفته به بیت‌المال برگشته و مابقی هم در حال برگشت است و ما فکر می کنیم عنوان کردن این رقم ها در رسانه ها تأثیر سازنده ای بر امنیت اقتصادی ندارد ضمن اینکه کمکی هم به سلامت اداری نمی کند.
کد خبر: ۷۴۷۳۱۴
عنوان کردن فساد 12 هزار میلیاردی تأثیر مثبتی بر امنیت اقتصادی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، افزود: وزارت اطلاعات از 8 ماه پیش این قضیه را کشف کرد و بر آن اشراف اطلاعاتی داشت اما یک کلمه درباره این موضوع صحبتی نکرد در حالی که می توانست آن را مطرح کند اما با همین ملاحظات که ما باید سلامت و امنیت را پاس بداریم و تأمین کنیم تا اینکه آرامش، نشاط و شادابی و پویایی و انگیزه سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایجاد شود چیزی نگفت.

وی گفت: باید در جهت سلامت اقتصادی تلاش کنیم تا هم شاهد فعالیت سرمایه گذاران داخلی و هم رغبت سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور باشیم و نخبگان اقتصادی نیز از مهاجرت از کشور بپرهیزند.

وزیر اطلاعات افزود: قانونگذار در این زمینه این تدبیر را اندیشیده که صیانت از سلامت اقتصادی جامعه و مبارزه با فساد را به عهده مجموعه ای از دستگاههای نظارتی گذاشته و در قانون سلامت اداری ، جایگاه و مأموریتی را معین کرده است.

وزیر اطلاعات گفت: با کار اطلاعاتی، فنی و کارشناسی از فرار مالیاتی به میزان 6000 میلیارد تومان در سال جاری جلوگیری و این مبلغ به سرمایه و به خزانه کشور بازگردانده شد.

علوی افزود: در زمینه پیشگیری از فساد نیز در یک سال گذشته بیش از 4500 گزارش به دستگاه‌ها و نهادها به منظور جلوگیری از بروز فساد اقتصادی ارائه و هشدارهای لازم داده شده است.

وی تصریح کرد: در همین مدت با 650 مورد فساد در مراکز اقتصادی و استان‌ها برخوردهای اطلاعاتی نیز صورت گرفته است.

علوی با توصیه به رسانه‌ها برای دقت در انتشار اخبار مرتبط با فساد اقتصادی گفت: مبارزه با فساد باید جدی باشد اما رسانه‌ای کردن بعضی موارد در مبارزه با فساد، اتفاقاً ممکن است جلو مبارزه را بگیرد و از طرفی امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری را مختل کند.

وی نظارت بر امور بانکی، انرژی، زمین‌خواری، گمرکی و معدنی را یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت اطلاعات در جلوگیری از زمینه های بروز فساد برشمرد و افزود: وزارت اطلاعات درباره سیاستگذاری اقتصادی و عوامل بروز فساد آسیب‌شناسی و برنامه‌هایی را برای به حداقل رساندن این معضل با همکاری قوا ارائه کرده است.

علوی گفت: وزارت اطلاعات نقش سالم‌سازی، پیشگیری و هم مقابله با فساد را بر عهده دارد و در عین حال برنامه‌ها و راهبرد خود را به صورت شفاف دنبال می‌کند.

وزیر اطلاعات افزود: در زمینه مناقصه‌ها و مزایده‌ها نیز که یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های فساد است اقدامات مناسبی صورت گرفته که نمونه آن کاهش و حذف تشریفات است که امیدواریم در این زمینه شاهد کاهش بیش از پیش تشریفات غیرضروری باشیم.

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه باید شاهد شکوفایی در عرصه انگیزه سرمایه‌گذاری اقتصادی باشیم گفت: زیرا وقتی در این عرصه شاهد شکوفایی باشیم فرهنگ کشور شکوفا می‌شود و شعار سالی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند که «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» در پرتو چنین رویکردی می تواند تحقق پیدا کند بنابراین امیدواریم با عزمی ملی و حرکتی جمعی و با هم‌افزایی و تلاش همگانی شاهد تحقق اهداف این همایش و توفیق همه دستگاه‌ها در نظارت برای تحقق سلامت اداری و مالی و جلوگیری و پیشگیری از فساد اداری و مالی و مبارزه با موارد احتمالی و امنیت بالای اقتصادی و روند رو به افزایش سرمایه‌گذاری در کشورمان جمهوری اسلامی ایران باشیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امنیتم آرزوست...
United States
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
۰
۰
«وزارت اطلاعات از 8 ماه پیش این قضیه را كشف كرد و بر آن اشراف اطلاعاتی داشت اما یك كلمه درباره این موضوع صحبتی نكرد» ... هنر كردین!!!همین پنهان كاریها باعث اینهمه دزدی و اختلاس كردن مسولین شده چرا اینقدر با اعصاب مردم بازی میكنید، .....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها