روحانی خطاب به دانشجویان:

دولت را نقد کنید

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که همه مسئولان باید پذیرای نقد باشند، گفت: امروز در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم و در این شرایط، دانشجو باید پیشتاز باشد؛ نقد کند و دید‌بان و ناظر باشد.
کد خبر: ۷۴۷۰۰۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: حاکمیت، دولت و همه آنها که صاحبان قدرت در جامعه هستند باید به نقد افتخار کنند؛ بالاتر از پیامبر کسی را نداریم و آن حضرت در میان اصحاب و یارانش نقد و اظهارنظر را آزاد گذاشته بود و مولای ما امیرمومنان علی(ع) هم در دوران حکومتش از نقد نقادان استقبال می‌کرد.

وی افزود: دولت به سهم خود از نقد استقبال می‌کند و دانشجو علاوه بر این‌که در پی کسب دانش و یادگیری علم و دانش است در پی رسیدن به مراتب کمال است و باید احساس مسئولیت کند باید بداند عضو این جامعه است، بداند بر محیط اجتماعی داخلی و خارجی تاثیرگذار است و اتفاقا دانشگاه پایگاه و قدرتی است که می‌تواند تاثیرگذار در جامعه و اداره کشور باشد.

روحانی اظهار کرد: حتی اگر هم نگذاشتند دانشجو انتقاد کند حداقل می‌تواند از دولت انتقاد کند؛ فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاه‌تر است هر کسی به مناسبتی از گوجه‌فرنگی گرفته تا انرژی هسته‌ای، نقدش را نسبت به دولت روا می‌دارد. البته دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند ما بدون نقد نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی اضافه کرد: دانشجو به‌عنوان بهترین منتقد قدرت است و قدرت و حاکمیت هم نقد می‌خواهد.

رئیس‌جمهور گفت: برای این‌که ما بتوانیم به اهدافمان برسیم که البته اهداف دانشگاه و دولت یکی است و اهداف جامعه و دانشگاه یکی است؛ نیاز به همفکری و همراهی داریم و باید دست به دست هم بدهیم. روحانی افزود: خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید و از آن در جایی که تشخیص می‌دهید راهش صحیح است حمایت کنید؛ بدون حمایت و نقد شما ما نمی‌توانیم به نقطه هدف و مقصد نهایی دست یابیم.

ضرورت وجود اجماع‌نظر درباره ارزش‌ها

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که همه باید درباره ارزش‌ها اجماع نظر داشته باشند، گفت: یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها نیز احترام می‌گذاریم لازم نیست این‌قدر نسبت به آینده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل‌نگران باشند.

وی افزود: سیاست خارجی ما هر چه موفق‌تر باشد به نفع مردم، کشور و به نفع ثبات کشور است.

روحانی تصریح کرد: آنها که امروز مسئولیت سیاست خارجی را بر دوش دارند، از رئیس دولت گرفته تا وزیر امور خارجه و همه کارشناسان، افرادی انقلابی و چهره‌هایی هستند که سوابقشان در انقلاب و برخی از آنها مربوط به روزهای اول انقلاب است.

رئیس‌جمهور افزود: دولت به قول‌هایی که به مردم داده، پایبند است و هر جا که منافع ملی، مصالح ملی، امنیت ملی و حقوق ملت در پیش باشد و بدانیم راهی که می‌رویم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است، نه از انتقاد می‌ترسیم و نه از تخریب و فریاد و سروصدا باک داریم. رئیس‌جمهور گفت: دیگر در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری به مردم نداریم و افکارعمومی به ما ارتباطی ندارد. اگر من می‌خواهم مسئولی را برای دانشگاه تعیین کنم، نمی‌توانم به نظر دانشگاه بی‌اعتنا باشم و فقط از طریق ارتباط با صاحبان نفوذ رأی اعتماد بگیریم. مبنای این دولت چنین نیست.

رئیس‌جمهور گفت: مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم. بسیار خوشحالم که در این رفت‌وآمدهای رای اعتمادها، نظرسنجی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها صورت گرفت و تائید کرد که راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تائید استادان و دانشجویان است.

وی گفت: دولت از مسیری که درباره دانشگاه‌ها طراحی کرده، بازگشت نخواهد کرد و وزیر علوم جدید هم ادامه‌دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: منظورم همان راهی است که بنا بود دکتر میلی‌منفرد طی کند و نگذاشتند، بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، دکتر فرجی‌دانا آمد، ادامه راه برای او ممکن نشد و همان راه را دکتر نجفی ادامه داد. همان راه را قرار بود دکتر نیلی‌احمدآبادی و دکتر دانش‌آشتیانی ادامه دهند و امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور گفت: راه و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم و عهد ما با شما شکستنی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: شانزدهم آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است، جنبش دانشجویی فراتر از بحث حزب و جناح و خط است، جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است. رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای بوده و هنوز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده‌اند، اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود. روحانی با بیان این‌که‌ برخی می‌خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصر کنند، تصریح کرد: دانشجو و دانشگاه در نهضت و انقلاب اسلامی و تثبیت انقلاب و دوران دفاع مقدس پیشتاز بوده‌اند.

دانشگاه خانه احزاب نیست

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دانشگاه خانه احزاب نیست، گفت: حزب کار دیگری می‌کند؛ ممکن است عده‌ای از دانشجویان هم شاخه دانشجویی یک حزبی باشند، آن بحث دیگری است، اما اساسا دانشگاه و دانشجو در کلیت خودش دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه خانه احزاب نیست. روحانی افزود: اما در عین حال دانشگاه جایی است که دانشجوی ما باید بفهمد در جامعه چه می‌گذرد، باید صاحب‌نظر باشد، باید دارای انجمن‌های علمی و فرهنگی باشد و باید بتواند مسائل داخلی و خارجی خودش را بخوبی بفهمد و نقد و اظهارنظر کند.

عمل دولت به وعده کاهش تورم

رئیس‌جمهور گفت: البته در بخش اقتصاد، استادان دانشگاه از طریق بیان حضوری، نامه و ایمیل درباره تورم و رکود نظرهای خود را به دولت و مسئولان اعلام کردند و می‌کنند و من از آنها تشکر می‌کنم.

روحانی افزود: دلم می‌خواهد دانشگاه‌ها بیش از آنچه تا امروز فعال بودند برای حل معضلات کشور فعال شوند، نقد دلسوزانه داشته باشند و راه‌حل بدهند. وی اضافه کرد: برخی از طریق نامه نقد کردند و گفتند چرا قولی می‌دهی که امکان ندارد و نمی‌توان در چند ماه تورم را به 35 درصد و در سال بعد به 25 درصد رساند، اما به همت کارشناسان، به کمک مردم و به‌خاطر اعتماد مردم به دولت که بزرگ‌ترین سرمایه دولت است، این کار انجام شد.

رئیس‌جمهور گفت: پارسال توانستیم به وعده‌های خود عمل کنیم و امسال هم در همین وقت از سال حرفی که گفته بودیم تورم به 25 درصد خواهد رسید، انجام شد و امروز تورم ما بین 17 و 18 درصد است. روحانی افزود: نقد یکی از دانشجویان درباره آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها درست است و من به همه وزرا می‌گویم که همه نطق‌ها، نقد‌ها و مطالبات امروز را بررسی و نتایج را گزارش دهند تا هر کاری شدنی است، انجام دهیم. وی افزو‌د: ما در همه زمینه‌ها قدم‌های بلندی برداشته‌ایم و با همت شما در موضوع سیاست خارجی نیز اینچنین بوده است. رئیس‌جمهور گفت: ‌امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و بین سیاستمداران جهان با چند سال پیش زمین تا آسمان متفاوت است.

روحانی ادامه داد: مردم سراسر جهان به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده‌اند که نمونه آن وضع هتل‌های ماست.

رئیس‌جمهور افزود‌: هتل‌های ما که در سال 91 خالی بود، در سال 92 وضع بهتری پیدا کرد و در سال 93 هیچ هتلی در مناطق کشور بویژه در مناطق دارای ظرفیت گردشگری خالی نیست و اتاق‌های این هتل‌ها رزرو شده و این همان اشتیاق جهانیان به ایران است. وی گفت:‌ صدها و هزاران شرکت خارجی امروز منتظر شرایط آینده هستند که بتوانند وارد ایران شوند و کشور را به لحاظ سرمایه‌گذاری تامین کنند.

روحانی گفت‌: البته اقلیتی هستند که از این وضع خوشحال نیستند که آنها هم باید از منافع زودگذر خود بگذرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها