این روزها گوگل سلطان بلامنازع دنیای فناوری است و در همه عرصه‌های دنیای دیجیتال حرف اول را می‌زند، اما یکه‌تاز شدن گوگل، دیگر شرکت‌های مطرح حوزه فناوری را سخت برآشفته و آنها را به دشمنان درجه یک این شرکت تبدیل کرده است.
کد خبر: ۷۴۶۸۹۴
جنگ تمام‌عیار علیه گوگل

این روزها گوگل سلطان بلامنازع دنیای فناوری است و در همه عرصه‌های دنیای دیجیتال حرف اول را می‌زند، اما یکه‌تاز شدن گوگل، دیگر شرکت‌های مطرح حوزه فناوری را سخت برآشفته و آنها را به دشمنان درجه یک این شرکت تبدیل کرده است.

گوگل اکوسیستمی قوی دارد، درست مانند شرکت اپل، با این تفاوت که محصولات و خدمات اپل در دنیای فناوری بسیار محدودتر است. در سال‌های اخیر مرورگر، موتور جستجو، سیستم‌عامل اندروید، سرویس ایمیل، فضای ذخیره‌سازی ابری، عینک هوشمند و دیگر خدمات این شرکت گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند. در این میان موتور جستجوی گوگل با توجه به عملکرد هوشمندانه و بی‌نقصش بیش از دیگر محصولات این شرکت، اهمیت کلیدی و غیرقابل جایگزینی در فضای مجازی پیدا کرده و همین موضوع ولوله‌ای برای درهم شکستن دیوار آهنی گوگل برپا کرده است. اولین مبارز هفته‌های گذشته، فایرفاکس بود که در کمال ناباوری بعد از حدود ده سال به موتور جستجوی گوگل «نه» گفت. شرکت موزیلا به‌عنوان دارنده مرورگر محبوب فایرفاکس بتازگی اعلام کرده با توجه به پایان یافتن قراردادش با گوگل تصمیم دارد از این فرصت برای بررسی راهبرد رقابتی خود و دیگر گزینه‌ها استفاده کند. بنا بر این تصمیم، فایرفاکس از پول قابل‌ملاحظه‌ای که بابت قرارداد با گوگل به‌دست می‌آورد، صرف نظر می‌کند و گوگل که از سال ۲۰۰۴ موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس بوده، جای خود را به یاهو می‌دهد. رهبر جوان یاهو، مریسا میر از این توافق بسیار خوشحال است، زیرا معتقد است این همکاری به گسترده‌تر شدن دامنه سرویس جستجوی این شرکت می‌انجامد. کمتر از یک هفته پس از انتشار این خبر، سایت‌ مورنینگ لجر اعلام کرد اپل نیز در حال مذاکره با یاهو و مایکروسافت است تا یکی از دو جستجوگر یاهو و بینگ را به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر سافاری، جایگزین پرطرفدارترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل کند.

از طرف دیگر اتحادیه اروپا در تلاش است گوگل را مجبور کند سرویس جستجویش را از دیگر سرویس‌های خود جدا کند تا فضای رقابتی در این قاره باز شود. دلیل فشار اروپا به گوگل واضح است، سرویس جستجوی این شرکت بیش از ۹۰ درصد جستجوهای اینترنتی اروپا را تصاحب کرده و یکپارچه بودن موتور جستجوی گوگل با دیگر سرویس‌هایش باعث می‌شود شرکت‌های فناوری دیگر علاوه بر جستجوی اینترنتی در سایر سرویس‌ها نیز مجالی برای خودنمایی نداشته باشند. این اولین بار نیست که اتحادیه اروپا برای محدود کردن یک شرکت فناوری دست به‌کار می‌شود. پیش از این نیز در روزهای اوج مایکروسافت ـ سال ۲۰۰۵ ـ این اتحادیه در حکمی اعلام کرد این شرکت حق ندارد نرم‌افزار مدیاپلیر را همراه سیستم‌عامل ویندوز ارائه کند. اقدامات اخیر شرکت‌های فناوری و حتی کشورهای مختلف نشان می‌دهد همه از امپراتوری بزرگ گوگل بخصوص در زمینه جستجوی اینترنتی وحشتزده شده‌اند و برای بازگرداندن تعادل به این حوزه چاره‌ای جز به زیر کشیدن گوگل نمی‌یابند.

مائده گیوه‌چین / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها