مردم مصر در پی تبرئه حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور به اعتراضات خود ادامه دادند که تا کنون دو مصری کشته و صدها نفر زخمی شدند .
کد خبر: ۷۴۴۰۴۴
تظاهرات شبانه بر ضد حکم فرعون

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در پی اعلام حکم دادگاه مصر در خصوص تبرئه حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر ، مردم این کشور اعتراضات خود را حتی با وجود تاریکی هوا ادامه دادند.

در این اعتراضات که در شهرهای مختلف از جمله قاهره و سوئز انجام شد نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به شلیک گاز اشک آور اقدام کردند.

منابعی در قاهره از کشته و زخمی شدن شماری از مصریها در این درگیریها خبر دادند.

تا کنون دو مصری در راهپیمایی هایی که در اعتراض به تبرئه حسنی مبارک و دستیارانش برپا شده کشته شده اند.

این منابع همچنین افزودند: نیروهای امنیتی دهها نفر را در اطراف میدان التحریر و میدان عبدالمنعم ریاض در قاهره بازداشت کردند.

تبرئه فرعون؛درخواست تجدید نظر دادستان

درحالی که دادگاه مصر حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع و پسرانش، وزیر کشور و معاونانش را از همه اتهامات وارده از جمله کشتار صدها تظاهرکننده در سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد؛ دادستان مصر خواستار تجدیدنظر در حکم تبرئه مبارک شد.

قاضی دادگاه همچنین اعلام کرد حسنی مبارک در ارتباط با کشتار تظاهرکنندگان نباید محاکمه کیفری شود.

در همین حال سخنگوی حزب الدستور مصر نیز تاکید کرد حکم واقعی برای حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور چهار سال پیش با تظاهرات میلیونی مردم صادر شد.

خالد داوود افزود: ما از همان ابتدا تاکید کردیم نباید پرونده حسنی مبارک در یک دادگاه عادی کیفری مطرح می شد، زیرا اتهام واقعی او ایجاد یک رژیم سرتاسر فاسد در مصر بود . وی خاطر نشان کرد: ما انتظار صدور چنین حکمی را داشتیم.

سخنگوی حزب الدستور گفت: ما به تلاش برای اجرای عدالت انتقالی در مصر ادامه خواهیم داد. ما اعتقاد نداشتیم این دادگاه می تواند عملکرد درستی داشته باشد. بسیاری از مدارک وزارت کشور و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی مصر علیه حسنی مبارک و مقامات دولت او از بین رفته است.

قاضی دادگاه حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر درجریان جلسه دادگاه تاکید کرده بود ؛ این حکم در۱۴۳۰ صفحه شامل ادله و شواهد و تعداد کشته ها و زخمی ها می شود.

قاضی افزود : تعداد کشته های انقلاب ژانویه از بیست و پنجم تا سی و یکم ژانویه دو هزار و یازده به ۲۳۹ نفر و تعداد زخمی های در ده استان به ۱۵۵۸ نفر رسیده است.

کشتار تظاهرکنندگان در جریان انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ در مصر از جمله مهمترین اتهامات مبارک و حبیب العادلی وزیر کشورش است.

دیوان عالی قضایی مصر سال گذشته با صدور حکمی، حکم زندان ابد مبارک را نقض کرد و به همین سبب تحقیقات درباره پرونده وی دوباره از سرگرفته شد.

دیروز مصریها در تظاهراتی در قاهره خواستار مجازات اعدام برای حسنی مبارک شدند.

مبارک: جرمی مرتکب نشده ام

رئیس جمهور مخلوع مصر پس از صدور حکم دادگاه و تبرئه از اتهامات خود گفت: هیچ جرمی مرتکب نشده است و از انقلاب مردم شگفت زده شد.

حسنی مبارک درخصوص اینکه دستوری و فرمانی [برای قتل تظاهرکنندگان] صادر نکرده است گفت: من به هیچ مرتکب چیزی نشده ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها