هشدار روسیه به آمریکا درباره بحران اوکراین

روسیه به آمریکا درخصوص تغییر استراتژی واشنگتن از تامین کمک‌های غیرمرگبار به سلاح‌های دفاعی کشنده به دولت اوکراین هشدار داد و تاکید کرد این تغییر برخلاف تمامی توافق‌نامه‌های بین‌المللی است.
کد خبر: ۷۴۰۸۴۹

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: پیش از این دولت آمریکا تاکید کرده بود که تنها سلاح‌های غیرمرگبار برای اوکراین ارسال می‌کند. اما اگر تغییری در این سیاست حاصل شود، در آن صورت ما مقابل عامل بسیار مخربی قرار می‌گیریم که به طور جدی بر توازن قدرت در منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

اظهارات این مقام روسی در حالی مطرح می‌شود که تونی بلیکن، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای که در مقابل کمیته روابط خارجی سنا قرائت شد، تاکید کرد جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است طی سفر خود به اوکراین سلاح‌های مرگبار دفاعی را برای این کشور فراهم کند. روسیه معتقد است این اقدام واشنگتن در تناقض با شماری از قراردادهای بین‌المللی است.

جو بایدن اواخر روز پنجشنبه در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد. براساس بسته کمک‌های غیرمرگبار، آمریکا نخستین خودروی چرخ‌دار چندمنظوره با قابلیت تحرک بالا و همچنین رادارهایی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. اما مقامات آمریکا تاکید دارند که چنین محموله‌هایی احتمالا تغییری در درگیری‌ها در اوکراین ایجاد نخواهد کرد. بایدن بعد از دیدار با مقامات کی‌یف هشدار داد در صورت تغییر نیافتن خط مشی روسیه در قبال اوضاع اوکراین، این کشور با تشدید تحریم‌ها مواجه خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیروز با «آرسنی یاتسنیوک» نخست وزیر و سپس با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

در یک خبر دیگر مربوط به اوکراین روزگذشته بازرسان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند، درگیری‌های شرق اوکراین در ماه گذشته میلادی با وجود اعلام آتش‌بس حدود 300 کشته در بر داشته و به حدی موجب نقض حقوق مردم شده که می‌توان آنها را معادل جرایم جنگی دانست. براساس گزارش این منبع، در درگیری‌های اوکراین که از اواسط آوریل سال‌جاری میلادی آغاز شد تاکنون 4431 نفر کشته شده‌اند و تعداد اوکراینی‌هایی که در اثر این خشونت‌ها در داخل کشورشان آواره شده‌اند در دو ماه گذشته افزایش یافته و به 466 هزار و 830 نفر رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها