«عاشوراییان» (مسلم بن عقیل) یک انیمیشن بلند تلویزیونی است که به مدت 78 دقیقه به کارگردانی ناهید صمدی امین و تهیه‌کنندگی صبا تولید شده است. این اثر به بخشی از حوادث پیش از واقعه کربلا می‌پردازد و به طور مشخص داستان دعوت مردم کوفه از سفیر امام حسین(ع)، مسلم بن عقیل و شهادت او در کوفه به دست عبدالله بن زیاد و ایادی‌اش را روایت می‌کند.
کد خبر: ۷۳۸۵۳۸

ابتدا قرار بود که مجموعه‌ای 13 قسمتی تحت عنوان «یاران عاشورا» ساخته شود و سپس با تغییر دیدگاه‌های مرکز صبا کار ساخت اثر بلند تلویزیونی مسلم بن عقیل در دستور تولید قرار گرفت، با وجود این بازهم بین ساخت یک سریال سه قسمتی یا اثر تلویزیونی بلند سرگردان بود که در نهایت تصمیم گرفته شد این اثر به هر دو صورت ساخته شد.

دیدن اثری مثل عاشوراییان ما را به این واقعیت می‌رساند که تحقیقات قابل توجهی برای این اثر انیمیشن صورت گرفته است تا این اثر براساس وقایع تاریخی جلوی دوربین برود، اگرچه برای تولید این اثر مذهبی ـ تاریخی انتظاری غیر از این نمی‌رود، ولی با وجود قابلیت دراماتیک این روایت مذهبی ـ حماسی، روند اقتباس می‌توانست برای این اثر تلویزیونی بهتر از این صورت بگیرد. روایت مسلم بن عقیل داستانی خطی و دراماتیک دارد که می‌تواند در ساختاری ساده به اثر تلویزیونی تبدیل شود. شخصیت جذابی مثل مسلم در قالب قهرمان اصلی و در مقابل آن شخصیت منفی ابن‌زیاد در نقش جنایتکار در یک واقعه سرراست که ریشه در واقعیت دارد، دستمایه‌های خوبی برای پررنگ‌تر کردن ساختار دراماتیک بوده است.

تکنیک این انیمیشن، دوبعدی است که بخشی از آن کاملا دستی و بخش دیگر به صورت اسکن تصاویر در کامپیوتر صورت گرفته است. به نظر می‌رسد انتخاب این تکنیک شیوه درستی برای پرداختن به مضامین مذهبی ـ تاریخی است. نکته جالب این که باوجود مدت طولانی سپری شده در تولید این انیمیشن، یکدستی و هماهنگی در طراحی‌ها و خصوصا انیمیت مشهود است. رنگ‌آمیزی خوب، شفافیت تصاویر و پرداخت موفق در طراحی شخصیت از نقاط قوت اثر است، از دیگر ویژگی‌های مثبت این اثر می‌توان به موسیقی خوب و مناسب آن اشاره کرد که بدون استفاده از امکانات دیجیتال، کم‌ادعا و دلنشین است و با اثر همخوانی دارد. همچنین گویندگی خوب خصوصا در‌باره شخصیت اصلی مثل مسلم بن عقیل و ابن‌زیاد نیز از جذابیت‌های این اثر به شمار می‌رود. اگرچه باید اعتراف کرد که نگاه‌های سینمایی از قبیل تدوین مناسب و ریتم صحنه‌‌ها برای یک اثر بلند هنوز کاستی‌هایی دارد.

ناهید صمدی امین ازجمله هنرمندان فعالی است که کار خود را از گرافیک شروع کرده و از سال 72 وارد کار انیمیشن شده است و با فعالیت در پست‌های مختلف طراحی و انیمیت و نویسندگی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی روی‌ آورده؛ بنابراین تجربه‌های مفیدی در زندگی هنری خود دارد. سریال انیمیشن «خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد»، اولین سریال ایرانی است که به کارگردانی وی ساخته شده است.

انیمیشن عاشوراییان تاکنون تندیس بهترین فیلم بلند انیمیشن خانه سینما را کسب کرده و به بخش ویژه مذاهب امروز ایتالیا راه یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها