جام جم سرا به نقل از فرهیختگان: تهران از جمله کلانشهرهایی است که مشکلات ترافیکی به یکی از بزرگترین چالشهای شهروندان آن بدل شدهاست. تعدد خودروهای دودزا و عدم رعایت فرهنگ ترافیک توسط برخی از شهروندان علاوهبر اینکه سلامتی جسمی ساکنان این شهر را به مخاطره میاندازد، سبب کاهش امنیت ترددهای شهری نیز شده است.
تصادفهای جادهای در ایران سالانه جان حدود 20 هزار نفر در کشور را میگیرد. این در حالی است که براساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی، در شش ماه نخست امسال، تعداد تلفات تصادفات 9 هزار و 317 نفر بود که از این میزان دو هزار و 451 نفر در تصادفات درونشهری فوت کردند که 80 درصد آن مربوط به تهران، مشهد و اصفهان بوده و البته سهم تهران در این میان قابل توجه است. براساس آمار اعلام شده از سوی معاونت حملونقل و ترافیک تهران، بهطور متوسط روزانه در تهران سه نفر در اثر تصادف فوت و 20 برابر این رقم نیز مجروح میشوند.
در آستانه روز جهانی «یادآوری قربانیان تلفات ترافیکی»، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از سهم 25 درصدی موتورسیکلت در قربانیان ترافیکی پایتخت خبر میدهد.
او میگوید: «بخش قابل توجهی از قربانیان تصادفات راکبان موتورسیکلت و ترکنشینهای آنها هستند. این در حالی است که بسیاری از عابران پیاده نیز حتی در پیادهروها از موتورسیکلتها در امان نیستند و بخشی از تلفات عابران پیاده نیز به دلیل برخورد با موتورسواران رخ میدهد.»
در حال حاضر حدود 4میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد میکنند که به گزارش راهنمایی و رانندگی تهران بیشترین تخلفات رانندگی نیز از سوی آنها انجام میشود. این در حالی است که به گفته جعفر هاشمیتشکری، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، سهم موتورسیکلتها در سفرهای روزانه تهران تنها 6 درصد اما سهم آنها در تولید انواع آلایندههای هوا 23 درصد است.
او تاکید کرد: «با وجود نقش شش درصدی موتورسیکلت در جابهجایی روزانه تهران، سهم این وسیله در وقوع حوادث ترافیکی تهران و قربانیان ناشی از آن 25 درصد است.» معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه سهمیه بنزین هر دستگاه موتورسیکلت 25 لیتر در ماه، علاوهبر مصرف ماهانه میلیونها لیتر بنزین آزاد است، امیدوار است تا با جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی، میلیونها لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی شود.
ورود هیبریدیها
با توجه به امنیت پایین این وسیله نقلیه و سهم بالایی که موتورسیکلتها در آلودگی هوا دارند، شورای شهر تهران چندی پیش از هیبریدی کردن این وسایل نقلیه در آینده نزدیک خبر داده بود.
محسن سرخو، رئیس کمیته حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این باره میگوید: «آلایندگی موتورسیکلتها بسیار بالاست. این موضوع در شهری مثل تهران با آن تعداد پرشمار موتورسیکلت که تمرکز اصلی آن نیز در مناطق مرکزی شهر است، فاجعهای است که باید هرچه سریعتر راهکاری برای آن اندیشید. به همین دلیل بهزودی ۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی وارد ناوگان موتوری تهران خواهد شد و تا سال آینده برای موتورسیکلتهای بنزینی محدودیتهای ترافیکی اعمال خواهد شد.»
وی با اشاره به آمار وزارت بهداشت درمورد مرگ روزانه 9 نفر بر اثر آلودگی هوا، میگوید: «قطعا هیبریدی شدن موتورسیکلتها میتواند در کاهش این رقم نقش بسزایی داشته باشد. در کنار این موضوع از آنجایی که موتورسیکلتهای هیبریدی از لحاظ سرعت قابل کنترلتر هستند امید داریم که تصادفات موتورسیکلتها نیز با اجرای این طرح کاهش یابد.»
تسهیلات برای خریداران موتورهای هیبریدی
جعفر هاشمی تشکری، معاون حملونقل و ترافیک تهران با بیان اینکه با توجه به تدابیر شهردار و حمایت شورای اسلامی شهر تهران، آغاز ورود موتورسیکلتهای برقی به چرخه حملونقل شهری در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، تصریح کرد: «بهمنظور خریداری موتورسیکلتهای برقی تسهیلات قابل توجهی برای دارندگان موتورسیکلتهای بنزینی در نظر گرفته شده است.» وی در پایان با تاکید بر اینکه موتورسیکلتهای برقی باعث افزایش آرامش و ایمنی، کاهش مشکلات زیستمحیطی و کاستن از تصادفات و تلفات ناشی از آن میشود، تصریح کرد: «با توجه به منافع قابل ملاحظه این وسیله بهعنوان وسیلهای پاک، دولت باید در زمینه اختصاص تسهیلات بهمنظور ورود موتورسیکلتهای برقی به معابر شهر به صورت جدی وارد عمل شود.»
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد