استاندار لرستان گفت: زوال ۵۶۰ هرار هکتار از درختان بلوط در لرستان نگران‌کننده است.
کد خبر: ۷۳۵۶۹۲

هوشنگ بازوند افزود: افکار عمومی نگران از بین رفتن بلوط هستند و تحت هیچ شرایطی از دستگاه‌های مربوطه کار بدون مطالعه قبول نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، وی در جلسه کارگروه بررسی زوال درختان بلوط در استان لرستان که با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان لرستان برگزار شد، گفت: ما تحت هیچ شرایطی کار بدون مطالعه را نسبت به درختان بلوط قبول نداریم و انجام نمی‌دهیم، زیرا بسختی توانسته‌ایم اعتباراتی را در این زمینه جذب کنیم و نمی‌خواهیم بدون مطالعه این اعتبارات را هزینه کنیم.

بازوند تصریح کرد: مطالعه می‌تواند روی یک طرح ۷۵ درصد تاثیر داشته باشد و اجرای آن طرح فقط ۲۵ درصد تاثیرگذار باشد.

استاندار لرستان یادآور شد: با مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان و سازمان جهاد کشاورزی طی هفته آینده بازدید از زوال درختان بلوط لرستان را انجام می‌دهیم و در جلسه آینده تصمیم‌گیری برای احیا و کاشت درختان بلوط را در استان تصمیم‌گیری می‌کنیم.

بازوند خاطرنشان کرد: توزیع اعتبارات اختصاص یافته در بحث احیای درختان بلوط با تصمیم کارگروه در استان صورت می‌گیرد و باید در این زمینه کار مطالعاتی انجام گیرد.

در سال‌های اخیر، جنگل‌های بلوط ناحیه زاگرس خصوصا استان‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان با پدیده زوال بلوط مواجه شده‌اند و براساس آمارهای منتشر شده، این پدیده، اکنون گریبانگیر یک پنجم مساحت جنگل‌های بلوط لرستان است.

این عارضه معمولا درختان بالغ و مسن را آلوده می‌کند و در نمونه‌های آلوده مشاهده شده است که آلودگی به‌صورت تدریجی گسترش یافته و به سمت تاج درخت پیش می‌رود. رشد درخت آلوده کم شده و پس از چند سال می‌میرد.

زوال بلوط به واسطه فعل و انفعالات بین تنش‌های زیستی و محیطی و متعاقب آن، حمله آفات ثانویه به وجود می‌آید؛ همچنین پتانسیل ژنتیک، فاکتورهای آب و هوایی و سن درخت می‌توانند زمینه را برای بروز برخی صدمات و خسارات مهیا کنند. خشکسالی، بی‌برگ شدن درختان به وسیله آفات، سرمای ناگهانی و خسارت ریشه درخت نیز از عواملی است که زوال بلوط را تشدید می‌کنند.

مشارکت و همکاری عوامل بیماری‌زا و حشرات آفت بویژه چوبخوارها می‌تواند درخت را به کام مرگ بکشاند. به عبارت دیگر می‌توان گفت میزبان، عامل بیماری زا و ناقل که از آنها به عنوان مثلث بیماری یاد می‌شود، باعث ایجاد پدیده زوال بلوط می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها