راهکار استفاده از ایمیل برای جذب مخاطب

ایمیـل فقط پست الکترونیک نیست

ایمیل را پست الکترونیک نامیده‌ایم و شاید همین باعث شده این قابلیت جالب دنیای مجازی را نادیده بگیریم، قابلیتی که در بازاریابی اینترنتی حدود 40 برابر بازگشت سرمایه دارد؛ به این معنا که اگر هزار تومان برای آن هزینه کنیم، 40 هزار تومان سود خواهیم کرد.
کد خبر: ۷۳۵۰۰۲
ایمیـل فقط پست الکترونیک نیست
ایمیل را پست الکترونیک نامیده‌ایم و شاید همین باعث شده این قابلیت جالب دنیای مجازی را نادیده بگیریم، قابلیتی که در بازاریابی اینترنتی حدود 40 برابر بازگشت سرمایه دارد؛ به این معنا که اگر هزار تومان برای آن هزینه کنیم، 40 هزار تومان سود خواهیم کرد.
ایمیل را می‌توانیم رهگیری کنیم، یعنی بفهمیم چه کسی و در چه زمانی ایمیل تبلیغاتی ارسال شده را باز کرده است و این‌که آیا محتوای ارسالی آن‌قدر جذاب بوده که گیرنده روی یکی از گزینه‌های داخل ایمیل کلیک کرده باشد؟ اگر این‌طور بوده روی چه گزینه‌ای کلیک کرده و این اتفاقات در چه ساعت و تاریخی رخ داده است؟ حتی می‌توانیم بفهمیم برای بازکردن ایمیل از چه مرورگری استفاده کرده و آیا ایمیل ارسالی موجب اذیت او شده و روی گزینه اسپم کلیک کرده است یا نه. همه اینها در ایمیل قابل رهگیری و پیگیری است، اما در پست چنین امکانی وجود ندارد. اینها بخشی از قابلیت‌های ایمیل است که نشان می‌دهد ایمیل فقط پست الکترونیک نیست.

پست هوشمند

حق دارید از ایمیل‌های تبلیغاتی شاکی باشید یا آنها را مفید ندانید، اما مهم این است که باور داشته باشید هر گردی ات‌ساین (@) نیست! ایمیلی که درباره آن صحبت می‌کنیم، با اجازه مخاطبان و متناسب با علاقه آنها با عنوانی مناسب و جذاب و متنی اثربخش و فکر شده ارسال شده است. پس همین ابتدا ایمیل را از اسپم‌ها جدا می‌کنیم و ایمیل را smail مخفف Smart Mail به معنی پست هوشمند می‌نامیم.

تصور کنید امروز برای هفته آینده بلیت هواپیما تهیه کرده‌اید، قطعا برای تهیه بلیت فرمی را تکمیل کرده‌اید که در آن مشخصاتی از شما از جمله ایمیل، شماره تلفن‌همراه، هدف از سفر و... دریافت شده است. دو روز قبل از موعد سفر، ایمیلی برایتان ارسال می‌شود که در آن آب‌و‌هوا و پیش‌بینی چند روز آینده شهر مقصد و توصیه‌هایی مانند همراه داشتن چتر، لباس گرم، عینک‌آفتابی و... به شما اعلام می‌شود. این ایمیل چقدر برای شما مفید است؟ این پایان ماجرا نیست، فردای آن روز یعنی یک روز مانده به سفر ایمیل دیگری دریافت می‌کنید که در آن باتوجه ‌به هدف سفر شما (توریستی، کاری، دانشجویی و...) راهنمای سفر برایتان به‌صورت فایل PDF ارسال شده است. به‌طورمثال رستوران خاصی که محیطی آرام همراه با موسیقی زنده دارد و کارکنان آن با لباس‌های محلی پذیرای مهمانان هستند، به شما معرفی می‌شود. در کنار این راهنما، برگه‌های تخفیف نیز وجود دارد که با پرینت آن می‌توانید از مجموعه‌های نام‌برده با شرایط ویژه استفاده کنید.

خدمات مجازی کسب‌و‌کارها

شما فقط یک بلیت هواپیما خریده‌اید و هنوز هم به سفر نرفته‌اید، اما شرکت هواپیمایی که مسئول سفر شماست پیش از سفر، خدمات خود را آغاز کرده است، حس اعتماد و این‌که برای شرکت هواپیمایی اهمیت دارید، برای شما شکل می‌گیرد. روز سفر نکاتی مانند زمان حضور در فرودگاه و تاخیر احتمالی را ساعتی قبل از پرواز به‌صورت پیامک ارسال و در نهایت سفر خوبی را برایتان آرزو می‌کند.

یک روز بعد از سفر، ایمیل دیگری دریافت می‌کنید. در ایمیل از این‌که از خدمات این شرکت هواپیمایی استفاده کرده‌اید از شما تشکر می‌شود و بابت سفر خسته نباشید می‌گوید و در نهایت با سه پرسش ساده از شما می‌خواهد در بهبود ارائه خدمات آنها را یاری دهید. شما با پاسخ دادن به این پرسش‌ها حتی می‌توانید کد تخفیف برای سفرهای بعدی خود دریافت کنید.

آیا شرکت هواپیمایی در طول پرواز پی‌درپی از شما پذیرایی ویژه‌ای کرده است؟ پس این میزان رضایت شما برای چیست؟ برای چند ایمیل؟ خیر، این احساس رضایت برای حس مهم بودن است که شرکت هواپیمایی با این ابزار به شما القا کرده است. این استفاده از ایمیل را با استفاده‌ای که اکنون بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغات سیاه خود انجام می‌دهند، مقایسه کنید. قطعا با دیدن این‌گونه ایمیل‌ها از حس بدی که هنگام دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی غیرهوشمند دارید، خبری نخواهد بود.

این داستان را ادامه دهید. تصور کنید در نظرسنجی اعلام کرده‌اید غذای ارائه شده کیفیت لازم را نداشته است. شما سفر دیگری با همان شرکت هواپیمایی به مقصدی دیگر خواهید داشت، بعد از بازگشت از سفر، سوال متفاوتی از شما می‌شود، با توجه به این‌که در سفر قبلی از کیفیت غذای ارائه شده راضی نبوده‌اید، آیا در این پرواز کیفیت غذا مناسب بوده است؟ با این سوال احساس شما تغییر می‌کند، این کارها هر کدام مهر تائید مجدد بر مهم بودن شماست و هر لحظه این حس در شما تقویت خواهد شد.

جادوی ایمیل هدفمند

این شیوه استفاده یعنی استقرار ایمیل در کسب‌و‌کار، فقط مختص شرکت‌های هواپیمایی نیست، همین موضوع را بسط داده و کاربرد آن را در کسب‌وکارهای مختلف تصور کنید. در واقع این همان مزیت اصلی ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل است؛ یعنی ارتباط بلندمدت با مشتری.

تصور کنید یک عینک طبی از فروشگاه تهیه‌کرده‌اید، فروشنده هنگام خرید نوع عینکی را که خریده‌اید ثبت و ایمیل شما را دریافت کرده‌است. چند هفته بعد از خرید، ایمیلی دریافت می‌کنید که در آن به‌صورت خلاصه بهترین شیوه پاک کردن شیشه عینک به شما آموزش داده شده است. احتمالا در این چند هفته شیشه عینک شما حسابی کثیف شده و این دستورالعمل خیلی مفید خواهد بود و زمانی بیشتر توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که تصاویری که برای دستورالعمل مشاهده می‌کنید، تصاویر عینک شما باشد.

با شروع تابستان ایمیل دیگری دریافت می‌کنید که باتوجه‌به مدل عینک تهیه شده، عینک‌های آفتابی به شما پیشنهاد می‌شود، همچنین با توجه به نمره چشم شما مدل‌هایی نمایش داده خواهد شد که امکان طبی ـ آفتابی کردن برای آنها فراهم باشد. شما می‌توانستید مانند صدها خرید دیگری که انجام داده‌اید، آن فروشگاه را فراموش کرده یا برعکس درگیر ایمیل‌های مزاحم آن شوید، اما در این حالت چه اتفاقی افتاده است؟ احساس می‌کنید فروشگاه شما را فقط برای پرداخت هزینه و خرید از خود نمی‌خواسته و سلامت چشم شما و استفاده مناسب از عینک برای آن مهم است.

استفاده از ایمیل به‌عنوان ابزاری اثربخش فقط زمانی میسر است که برای مخاطبی که می‌شناسید، متناسب با علاقه و نیازش ایمیل ارسال کنید. بنابراین با مخاطبی که می‌شناسید حرف بزنید، او را متقاعد کرده سپس محصول خود را بفروشید.

سجاد تقی‌زاده‌بهجتی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها