وابستگی به همسر، خوب است یا بد؟

بدون همسرم، غذا از گلویم پایین نمی‌رود

خانمی ۲۴ ساله هستم. همسرم را خیلی دوست دارم و بشدت به او وابسته هستم در حدی که بدون او غذا از گلویم پایین نمی‌رود. ۲ سال و نیم است که ازدواج کرده‌ایم. همسرم ۳۸ ساله است. با این وابستگی شدید چه کنم؟
کد خبر: ۷۳۴۲۹۲
بدون همسرم، غذا از گلویم پایین نمی‌رود

جام جم سرا به نقل از خراسان: آنچه در یک ازدواج صحیح و سالم به چشم می‌آید، ارتباط صحیح و تعامل هرچه بهتر زوجین با یکدیگر است.
در بعضی زندگی‌ها آنچه باعث شکایت مرد‌ها از همسرشان می‌شود، وابستگی بیش از حد همسرشان به آنهاست. یکی از نیازهای روانی زن، احساس امنیت است؛ اما در حالی که زن همواره در طول زندگی مشترک خود خواهان رسیدن به این امنیت است، از این نکته غافل می‌شود که ممکن است این وابستگی باعث ناراحتی مرد و فاصله گرفتن از او شود. ترس از دست دادن آزادی، مرد را نگران می‌کند و همواره به دنبال موقعیتی است تا از این شرایط فرار کند ولی زنی که به بلوغ عاطفی رسیده باشد می‌تواند احساسات مثبت و منفی خود را به روشی مناسب بیان کند.


چگونه بیش از حد وابسته نباشیم؟

۱ -شرایطی را که در آن احساس وابستگی بیش از حد می‌کنید، شناسایی و تلاش کنید آن را برطرف کنید؛ به طور مثال، اگر همسرتان به دلایل شغلی نمی‌تواند ناهار را در کنار شما باشد و شما هم بتنهایی غذا از گلویتان پایین نمی‌رود، به خانه مادرتان بروید و ناهار را در جمع آن‌ها بخورید.

۲ -روابط و تعاملات فردی و اجتماعی خود با اعضای خانواده و دوستان مورد اعتمادتان را گسترش دهید.

۳ -به این نکته توجه داشته باشید که داشتن استقلال یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است؛ بنابراین به جای اینکه داشتن استقلال همسرتان را مانع عشق او به زندگی مشترک خود بدانید، همت خود را بر این بگذارید که با حمایت و تشویق او، عشق و پایبندی او را به زندگی بیشتر کنید.

۴ -اینکه شما به همسرتان عشق می‌ورزید، به هیچ عنوان ایرادی ندارد بلکه بسیار هم خوب و پسندیده است، شما نباید از این وابستگی بترسید اما باید بدانید که به چه روشی این موضوع را بیان کنید. وابستگی ناسالم می‌گوید: «من به تو نیاز دارم تا شاد باشم، تنها نباشم، نیازم را به وسیله تو برطرف کنم تا زنده بمانم و به خودم احساس خوبی داشته باشم و...» اما در شرایطی که فرد شخصیت رشد یافته و مستقلی داشته باشد، می‌گوید: «من به تو نیاز دارم تا تو را دوست بدارم، به تو اظهار عشق و محبت بکنم، حمایت تو از من به حمایت من از تو منجر می‌شود که این‌ها به رشد فردی هر کدام از ما کمک می‌کند».

۵ -نکته آخر اینکه توجه داشته باشید وابستگی بیش از حد مانع رسیدن به آرامش می‌شود. افراد وابسته هیچ‌گاه نمی‌توانند آرامش را تجربه کنند چرا که مدام نگران از دست دادن حمایت و محبت همسرشان هستند.


اگر می‌خواهید فرد شاد و مثبتی باشید و دستاوردهای بیشتری در زندگی داشته باشید، باید خود را تا حدودی از وابستگی‌‌ رها کنید. با این استقلالی که کسب می‌کنید، بهتر می‌توانید عشق و محبت خود را بی‌قید و شرط به همسرتان ابراز کنید و زندگی شیرینتری داشته باشید. (عالیه اسحاقی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
سیب
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
۰
۰
چقدر لوس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
۰
۰
من هم بسیار به همسر سابقم علاقه داشتم.بدون او غذا نمیخوردم حتی روزهایی كه تا عصر كارش طول میكشید منتظر میموندم.اما چون باردار نشدم منو طلاق داد رفت سراق یكی دیگه.
نیكو
United States
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
۰
۰
هیچم لوس نیست عاشق خب
خسرو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
۰
۰
چرا گرای نادرست به مردم میدهید،وابستگی زن به شوهرش كه ایده آل است
همسر خبرنگار حوادث
-
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
همسر بنده هم شاغل است در قدیمیترین روزنامه خیلی دوستش دارم بدون آن غذا نمیتوانم بخورم بهترین روز زندگی ما پنجشنبه است كه همسرم چون آن روز تعطیل است تا پای جانم دوستش دارم

نیازمندی ها