۷ راهکار برای افزایش آرامش در زندگی

تست روان‌شناسی: چقدر در زندگی خود «آرامش» دارید؟

یکی از سوالاتی که همیشه ذهن برخی را به خود مشغول کرده، این است که دوستانم در نبود من چه صحبت‌هایی درباره من می‌کنند و من را چطور دوستی می‌دانند.
کد خبر: ۷۳۳۸۱۸
تست روان‌شناسی: تشخیص میزان محبوبیت در دوستی

جام جم سرا به نقل از خراسان: «اونو می‌گی؟! اون که خیلی رفیق بامرامیه و ظاهر و باطنش یکیه!»، «اونو می‌گی؟! از اون دورو‌تر و پست‌تر ندیدم، خیلی فیلمه!». گاهی این دو جمله در مواقعی به کار می‌رود که افراد در یک جمع دوستانه، پشت سر یکی از دوستانشان صحبت می‌کنند و نظرشان را درباره او می‌گویند.
موفقیت در همین باره می‌نویسد که در دنیای شلوغ امروزی، یافتن یک دوست خوب درست به اندازه یک دوست خوب بودن مهم است چون نحوه گفتار، رفتار و تفکر ما با دیگران از موثر‌ترین عوامل در بهبود یا آسیب رساندن به ارتباط ما با دیگران است. با این حال اگر می‌خواهید که از نظر دوستان درباره خودتان اطلاع پیدا کنید، به شما توصیه می‌شود که به ۱۲ سوال آزمون روان‌سنجی پی‌آمده پاسخ دهید. برای پاسخ دادن به سوالات این آزمون، باید نظرتان را درباره صحیح یا غلط بودن هر عبارت در مقابل آن علامت بزنید. توجه داشته باشید که هرچه پاسخ‌های شما به واقعیت نزدیک‌تر باشد، نتیجه آزمون واقعی‌تر خواهد بود.


ردیف عبارت: صحیح/غلط

۱ دوستانم به ندرت درباره مسائل خصوصیشان، نظر من را می‌پرسند و با من مشورت می‌کنند.
۲ اگر بخواهم فردی که من را ناراحت کرده، ببخشم به مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارم تا اشتباه او را فراموش کنم.
۳ بیشتر مردم فکر می‌کنند من بسیار حساس و زودرنج هستم و با کوچک‌ترین بی‌احترامی از دیگران دلخور می‌شوم.
۴ در یک گروه اجتماعی مانند شورای محله یا شورای مدرسه یا یک گروه از همکاران عضو هستم.
۵ هرگز با دوستانم وارد روابط کاری و تجاری نمی‌شوم.
۶ معتقدم زمانی که موضوع منافع شخصی مطرح می‌شود، بیشتر افراد فقط به منافع خودشان فکر می‌کنند و خودشان را مقدم‌تر از دیگران می‌دانند.
۷ قضاوت اطرافیان درباره دیگران پشت سر آن‌ها را نمی‌پذیرم.
۸ زمانی که یکی از دوستانم به من اعتماد نداشته باشد تا رازش را با من در میان بگذارد، خیلی ناراحت می‌شوم.
۹ برایم دشوار است به دوستانم اعتماد کنم و احساساتم را به آن‌ها بگویم.
۱۰ گاهی اوقات چنان در زندگی و کار خودم غرق می‌شوم که فراموش می‌کنم مدت هاست دوست بسیار صمیمی‌ام را ندیده و حتی به او زنگ نزده‌ام.
۱۱ زمانی که فردی به من دستور می‌دهد، بسیار ناراحت می‌شوم و حس می‌کنم که غرورم را شکسته است.
۱۲ اگر فردی با شخصی که قبلا من را ناراحت کرده است، ارتباط دوستانه برقرار کند، بسیار ناراحت می‌شوم و دیگر نمی‌توانم او را تحمل کنم.


نحوه محاسبه امتیاز

پس از آنکه به تمام سوالات آزمون پاسخ دادید بر اساس جدول امتیازات، می‌توانید نمره نهایی آزمون را محاسبه کنید. در این جدول برای پاسخ به هر گزینه صحیح یا غلط در هر سوال امتیازی در نظر گرفته شده است. برای پاسخ به هر سوالی که مطابق جدول زیر باشد، یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. به طور مثال، اگر در پاسخ به سوال ۶ گزینه غلط را انتخاب کرده‌اید، باید یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید در غیر این صورت امتیازی برای شما از این سوال لحاظ نخواهد شد.


جدول امتیازدهی

شماره سوال یک دو سه چهار پنج شش هفت هشت نه ده یازده دوازده
پاسخ غلط غلط غلط صحیح غلط غلط غلط غلط غلط غلط غلط غلط


تحلیل کلی آزمون

اگر می‌خواهید روابط اجتماعی قویتری با دیگران ایجاد کنید، اگر می‌خواهید آدم‌های بیشتری را بشناسید و در نتیجه دوستان بیشتری داشته باشید و روابط صمیمانه‌تری با دوستانتان برقرار کنید باید در روابطتان با دیگران خیلی مراقب باشید تا آن‌ها شما را دوست خوبی برای خود بدانند. اکنون که به آزمون پاسخ داده‌اید می‌توانید میزان مطلوب بودن رابطه دوستیتان با دیگران را بسنجید.


اگر امتیازتان کمتر از ۴ باشد:
نگه داشتن دوست برای شما بسیار دشوار است. شما به دیگران دیدی آرمانگرایانه دارید و همین مسئله موجب می‌شود از دوستانتان فاصله بگیرید و نتوانید ارتباط شاد و صحیحی با آن‌ها داشته باشید. باید برای داشتن روابط دوستانه شاد و سالم، خودتان را تغییر دهید.


اگر امتیازتان بین ۵ تا ۸ باشد:
اگر می‌خواهید بدانید در ارتباطات دوستانه‌تان چه قدر خوب عمل می‌کنید، باید بگوییم شما در حد میانه قرار دارید و بیشتر اوقات با دوستانتان ارتباط خوبی را تجربه می‌کنید و دوست خوبی برای دیگران هستید، اما معمولا به دنبال افرادی می‌گردید که بتوانند نفعی به شما برسانند و موجب بهبود و ترقی زندگیتان شوند.


اگر امتیازتان بیشتر از ۹ باشد:
شما یک دوست بسیار خوب هستید. به دیگران محبت و توجه می‌کنید و در صورت لزوم به آن‌ها اعتماد می‌کنید تا متقابلا، اعتماد آن‌ها را نیز جلب کنید. بسیاری از اوقات قبل از اینکه فرد خوبی به شما پیشنهاد دوستی دهد، خودتان پیش قدم می‌شوید و دست دوستی به سوی او دراز می‌کنید. معمولا روابط دوستانه خوبی دارید و از دوستانتان راضی هستید. این حس در دوستانتان نیز مشابه است و آن‌ها نیز از دوستی با شما احساس رضایت دارند. شما به خوبی توانسته‌اید حد تعادل را در دوستی‌هایتان رعایت کنید و ارتباط سالمی با دوستانتان برقرار کنید.


از دوستانتان حمایت کنید

آموزش ایجاد رابطه‌ای دوستانه، صحیح و پایدار یکی از موضوعاتی است که ذهن هر فردی را به خود مشغول می‌کند. اگر دوستانتان درباره مسائل شخصیشان از شما نظری نمی‌پرسند، شاید به این دلیل است که سیگنال‌هایی را به سوی آن‌ها نفرستاده‌اید که گمان کنند شما علاقه‌ای به حل مشکلات آن‌ها دارید. شاید در حضور دوستانتان صحبت‌های زیادی درباره اینکه زندگی شخصی هر فردی به خودش مربوط است، داشته‌اید و در نتیجه دوستانتان احساس کرده‌اند که نمی‌توانند از شما برای حل مشکلاتشان کمک بگیرند.


سریع واکنش نشان ندهید

اگر شما به رفتارهای دیگران، خیلی سریع واکنش نشان می‌دهید، مدت‌ها از آن‌ها ناراحت خواهید بود و آن‌ها را نمی‌بخشید، آن‌ها را از خود دور می‌کنید. هیچ فردی دوست ندارد همواره یک نفر از او نارحت باشد و با اینکه تلاش می‌کند تا اشتباهاتش را جبران کند، باز هم بخشیده نشود.


زودرنج و حساس نباشید

به طور کلی افرادی که بیش از حد حساس و زودرنج هستند، نمی‌توانند برای دیگران دوست خوبی باشند. در ابتدای آشنایی، دیگران از افکار و احساسات شما مطلع نیستند، پس رفتارهایی می‌کنند که شما می‌رنجید. اگر بسیار حساس و زودرنج باشید، ادامه ارتباط دوستانه با شما برای آن‌ها دشوار می‌شود. آن‌ها مدام نگرانند که مبادا حرف یا رفتارشان شما را ناراحت کند. به این ترتیب در ارتباطشان با شما احساس آرامش و شادی نخواهند داشت.


در گروه‌های اجتماعی عضو شوید

افرادی که عضو گروه‌های اجتماعی می‌شوند، معمولا ارتباطات اجتماعی قوی تری دارند و بهتر می‌دانند چگونه باید با دیگران رفتار دوستانه داشته باشند. در گروه‌های اجتماعی شما در یک زمان با تعداد زیادی از افراد در ارتباط هستید و باید بتوانید ارتباطی سالم و سازنده با آن‌ها برقرار کنید در غیر این صورت، نمی‌توانید در گروه باقی بمانید؛ بنابراین عضویت در گروه‌های اجتماعی، شما را خون گرم‌تر و محبوب‌تر می‌کند.


توصیه‌هایی برای اینکه دوست خوبی شوید

همچنین به نقل از خبرآنلاین، توصیه‌هایی که در ادامه بیان می‌شود می‌تواند به شما کمک کند تا دوست بهتری برای دیگران باشید.


*به قول‌ها و وعده‌هایی که به دوستانتان می‌دهید، پایبند باشید. همچنین قول‌هایی ندهید که نتوانید به آن‌ها عمل کنید.
*وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوید، عذرخواهی کنید. اگر فکر می‌کنید اشتباهی مرتکب شده‌اید، به جای انکار کردن، مسئولیت آن را بر عهده بگیرید. اگرچه ممکن است که دوستانتان از اشتباهی که کرده‌اید خوشحال نباشند اما همین که ببینند شما به اشتباه خودتان اعتراف می‌کنید، خیلی خوشحال خواهند شد.
*اگر شایعه‌ای درباره یکی از دوستانتان شنیدید یا یک نفر در جمع از دوست شما بدگویی کرد، وارد بحث نشوید و آن را ادامه ندهید. اگر فکر می‌کنید که با تأیید این حرف‌ها از پشت به دوستتان خنجر نمی‌زنید، سخت در اشتباهید. وقتی این موضوع به گوش دوستتان برسد، دیگر هرگز به شما اعتماد نخواهد کرد. به علاوه اجازه ندهید که فردی با حرف‌هایش بدون منطق، نظر شما را نسبت به دوستتان عوض کند.
*اگر دوستان شما درباره مسائل شخصیشان با شما صحبت می‌کنند، آن را پیش خودتان نگه دارید. همه ایده‌هایی که دارید کنار بگذارید و به جای آن، خودتان را جای آن‌ها بگذارید تا ببینید چه احساسی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
۰
۰
جالب بود . ممنون
پرنیا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
۰
۰
خیلی آموزنده بود. مرسی.
پرنیا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۰
۰
بسیار عالی بود
شما با این متن زیبا و تاثیر گذار باعث شدید كه من و دوستم رابطه مان بهتر شود
واقعا ممنونم
خدا پشت پناهتان
با علی

نیازمندی ها