گران‌ترین جایزه ادبی ایران جوایز خود را از 110 به 30 سکه کاهش داد

کاهش سکه‌های جایزه جلال

بخش داستان کوتاه به جایزه جلال آل‌احمد افزوده شد

دعوت از اسپانسرها برای حمایت از گران‌ترین جایزه ادبی ایران

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان که از امسال مسئولیت برگزاری جایزه جلال آل‌احمد را بر عهده گرفته است، در حالی از افزوده شدن بخش داستان کوتاه به این دوره جایزه خبر داد که همزمان از اسپانسرها دعوت کرد تا سهمی در اهدای گران‌ترین جایزه ادبی ایران داشته باشند.
کد خبر: ۷۳۳۱۸۵

به گزارش فارس، نشست خبری هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد روز گذشته برپا شد.مهدی قزلی، مدیرعامل این بنیاد ابتدا با بیان این‌که جایزه جلال یکی از مهم‌ترین جوایز حوزه ادبیات داستانی است، گفت: به چند دلیل جایزه جلال آل‌احمد معتبر و ارزشمند شمرده می‌شود، نخست این‌که عالی‌ترین نهاد فرهنگی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آن مصوبه دارد و دیگر آن‌که تعداد جایزه‌ها و اهدای 110 سکه به اثر برگزیده چشمگیر است و اعتبار سوم هم این است که اغلب بحث و حواشی بسیاری حول جایزه جلال بوده است.

قزلی ابراز امیدواری کرد برگزاری این جایزه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم منجر به افزایش اعتبار بنیاد شده و هم بنیاد بتواند بر اعتبار جایزه بیفزاید و ما بتوانیم جایزه را به نحوی شایسته برگزار کنیم.

او به تشریح چگونگی انتخاب اعضای هیات علمی این جایزه پرداخت و گفت: انتخاب اعضای هیات علمی به پیشنهاد معاون فرهنگی وزارت ارشاد و تصویب شورای هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در نهایت حکم اعضای شورا از سوی وزیر ارشاد اعلام شد و اعضا گردهم نشستند.

قزلی ادامه داد: دو شب پیش، ششمین جلسه اعضای هیات علمی نیز برگزار شد و سایت جایزه جلال آل‌احمد از روز چهارشنبه راه‌اندازی می‌شود و قرار است رزومه اعضای هیات علمی، آیین‌نامه مصوب شورای علمی و شیوه‌نامه سال 93 روی سایت قرار گرفته و در دسترس رسانه‌ها هم باشد.

او عنوان کرد: ما برخلاف برخی جوایز ادبی که گاهی داوران معرفی نمی‌شوند، حتما اقدام به معرفی داوران خواهیم کرد تا مسئولیت‌پذیری آنان را احیا کنیم، اما فعلا اسامی را اعلام نمی‌کنیم تا شاهد فشارها نباشیم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اعلام خبر افزوده شدن بخش داستان کوتاه خاطرنشان کرد: این بخش پیش از این تجربه برگزیده شدن را داشته است، اما امسال تصمیم گرفتیم آثار کوتاه را به عنوان یک بخش مجزا و مستقل بررسی کنیم.قزلی در پاسخ به پرسشی درباره معرفی اثر برگزیده و این‌که در سال‌های گذشته بندرت این جایزه برگزیده داشته است هم توضیح داد: هیات علمی نظرش بر این است که جایزه برای اهدا شدن است، اما با توجه به این‌که میزان جایزه بالاست حساسیت‌هایی وجود داشته است. گرچه در عین حال هیات علمی نظرش این است، پنج اثری که به مرحله نهایی می‌رسند، اگر انتظار داوران نهایی را جلب نکند، خود را ملزم به اعلام برنده نمی‌دانند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی بلافاصله و در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر شنیده شدن زمزمه‌هایی برای کاهش تعداد سکه‌های جایزه جلال آل‌احمد هم گفت: در سند جایزه آل‌احمد به تعداد جوایز تاکید شده است. ما هنوز سند بالادستی‎مان همان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ البته از زمانی که قرار شد این جوایز به بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپرده شود، شروع به مشورت گرفتن کردیم. تمام اعضای هیات علمی، دبیران و روسای سال‌های گذشته را برای مشورت دعوت کردیم، حتی منتقدان و صاحب نظران نیز دعوت شدند تا بتوانیم نکات مختلف آیین‌نامه را دربیاوریم. طبعا زمانی برای تغییر آیین‌نامه نداشته و نداریم، اما در دوره‌های آینده تلاش خواهیم کرد تا تغییراتی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کنیم. از جمله این‌که دبیر جایزه کتاب سال و جایزه جلال یکی است. امکان دارد در دوره‌ای فردی باشد که از ادبیات سررشته دارد، اما در دروه‌هایی این‌چنین نباشد.

به گفته قزلی، دبیرخانه جایزه جلال از ورود هر مجموعه‌ای به‌عنوان اسپانسر استقبال می‌کند، گفتنی ا‌ست برگزاری جایزه ادبی جلال آل‌احمد در چهار بخش رمان و داستان بلند، نقد ادبی، مجموعه داستان کوتاه و مستندنگاری و تاریخ نگاری از امسال به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان واگذار شده است. حسین پاینده، محمدرضا زائری، بلقیس سلیمانی، صادق کرمیار، محمدرضا جوادی یگانه، محسن کاظمی، احمد دهقان و محمد حنیف، در کنار محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، هیات علمی این دوره از جایزه ادبی جلال را تشکیل می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها