جام جم آنلاین گزارش می دهد

بازی دو سر برد هسته ای برای ایران

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا که از سال 2009 به تیم مذاکره هسته ای آمریکا در گروه 5+1 پیوسته است، می گوید که مذاکرات با ایران پیرامون برنامه هسته ای به «پیشرفت چشمگیری» رسیده است، اما هنوز باید «کارهای سختی» انجام دهیم.
کد خبر: ۷۳۲۶۲۴
آلن ایر: کارهای سختی در مذاکرات هسته‌ای باقیمانده است


آلن ایر سخنگوی فارسی زبان دستگاه دیپلماسی آمریکا در گفتگو به خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان می گوید که توافق بر سر «کلیات» کافی نیست و هر یک از اجزای توافق جامع مهم است.

طی هفته گذشته مقامات ایران، اعلام کردند که توافق بر سر «کلیات» بر سر برنامه هسته ای ایران انجام شده است. آقای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران می گوید که اختلاف بر سر «جزئیات» است.

مقامات ایران، از جمله عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای با گروه 5+1 می گوید که تا 3 آذرماه که مدت تمدید شده تفاهم شش ماهه هسته ای پایان خواهد یافت، رسیدن به توافق جامع هسته ای امکان پذیر است، اگرچه «اختلافهای زیادی» بر سر جزئیات وجود دارد.

ایران و شش قدرت جهانی 24 نوامبر پارسال (آذرماه) به توافق شش ماهه هسته ای (ژنو) دست یافتند که در ماه ژوئیه به مدت چهار ماه تمدید شد و قرار شد مذاکرات تا 24 نوامبر سال جاری با هدف رسیدن به توافق جامع هسته ای ادامه یابد.

آقای ایر می گوید «همانطور که خانم وندی شرمن سرپرست هئیت مذاکره کننده آمریکا (در گروه 5+1) چند روز پیش (24 اکتبر) اظهار کرد، تا بحال ما پیشرفت قابل توجهی در موضوعاتی داشتیم که ابتدا دشوار به نظر می رسید. ما سوء تفاهم ها را کنار زدیم و گفتگوهای جامع درباره همه عناصر متن توافق جامع را برگزار کردیم».

بگفته وی، اما هنوز باید کارهای سختی انجام دهیم وتا حدی تشخیص بین "کلیات و جزییات" معنا ندارد.

آقای ایر در ادامه می گوید که توافق بر کلیات کافی نیست و هر یک از اجزای توافق جامع مهم است؛ همانطور که در بر توافق ژنو آمده است در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می‌شود.

وی همچنین به سخنان خانم شرمن در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک (سی اس آی اس) در واشنگتن اشاره کرد که هفته گذشته اعلام کرد «با وجود مذاکرات فشرده گروه 1+5 امروز ما هنوز در مرحله دشواری قرار داریم. ما باید عاقلانه از زمان باقیمانده استفاده کنیم. آمریکا و متحدان آن آماده هستند از این فرصت تاریخی برای حل نگرانی های ما درباره برنامه هسته ای ایران استفاده کنند. ما امیدواریم رهبران در تهران با گام های لازم برای اطمینان بخشیدن به جهان مبنی بر این که این برنامه کاملا صلح آمیزاست، موافقت کنند و در نتیجه به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک پایان دهند و زندگی مردم خود را بهبود بخشند».(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها