نوبخت مطرح کرد

درخواست دولت از مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به فکر اعتلای کشور و همچنین اعتلای نظام آموزشی کشور هستند می خواهم به وزیر پیشنهادی علوم، رای اعتماد دهند.
کد خبر: ۷۳۲۲۸۲
درخواست دولت از مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد باقر نوبخت در حاشیه مراسم گرامیداشت بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در جمع خبرنگاران افزود: دکتر نیلی احمدآبادی شخصیت اندیشمندی است که در سی و پنج سال گذشته سابقه موثر و چشمگیری دارد.

وی گفت: او از لحاظ مدارج علمی دارای مرتبه استاد تمام است و تعداد زیادی مقاله علمی در سطح بین المللی دارد و سوابق اجرایی او هم مشهود است.

سخنگوی دولت افزود: دولت، آقای نیلی را به عنوان فردی مقبول در جامعه آموزش عالی معرفی کرده است و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که با رای اعتماد به وی، جامعه دانشگاهی را بیش از این در انتظار نگذارند.

وی همچنین از زحمات آقای فرجی دانا وزیر سابق علوم نیز قدردانی کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه از نمایشگاهی که به مناسبت سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی دایر شده بود بازدید کرد.

برنامه های توسعه محور ثابت نداشت

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوردر مراسم بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی و کاربردی که در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: تاکنون هیچ یک از پنج برنامه توسعه دارای محور ثابت و مستمری نبوده اند.

نوبخت افزود: نتیجه تحقیقات در خصوص بالا بودن میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نشان از نبود انطباق آموزش های دوره عالی با نیازهای صنعت و بازارکار است.

وی گفت: شاید بخشی از این آموزش ها در دانشگاهها و سازمان های فنی و حرفه ای تا حدی پاسخگوی نیاز صنعت و بازار باشد اما همچنان در دانشگاه ها نیازمند حلقه واسطی میان دانشگاه و صنعت هستیم.

سخنگوی دولت با قدردانی از فعالیت های دانشگاه علمی و کاربردی در 22 سال گذشته، بر بازنگری فعالیت های این دانشگاه تاکید کرد و گفت: تا حد توان فعالیت های این دانشگاه باید روزآمدتر شود.

نیمه راه سند چشم انداز بیست ساله هم نیستیم

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه به تلاش دولت برای تهیه و تصویب برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ما هنوز به مرزهای توسعه یافتگی دست نیافته ایم و براساس سند چشم انداز 20 ساله باید کشور اول منطقه در جایگاه علم و فناوری باشیم اما هنوز به نیمه راه هم نرسیده ایم و نیازمند جهش بیشتری هستیم.

نوبخت گفت: یکی از مشکلات ما عدم اتصال درست برنامه های پنجساله بوده است به این ترتیب که محور یک برنامه ، توسعه صادرات ، محور برنامه دیگر توسعه کشاورزی و محور در یک برنامه دیگر توسعه صنعت بوده است.

لزوم بازنگری در تعدد رشته های دانشگاهی

نوبخت در ادامه به تعدد رشته های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این تعدد رشته ها در زمانی که برخی ها در داخل به دنبال تحصیلات عالیه در خارج از کشور بودند اهمیت داشت اما امروز که به حد کافی آموزش عالی بسط پیدا کرده است باید در این خصوص بازنگری شود.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ چاره ای جز تجدیدنظر در رویکردهای آموزش عالی نداریم گفت: به همین منظور در ستاد برنامه ششم توسعه کمیته ای ویژه را برای بحث گسترش و ارتقاء و بهبود آموزش های علمی، کاربردی تعریف خواهیم کرد تا نظرات همه اساتید دانشگاه در این کمیته لحاظ شود.

نوبخت افزود: تا پایان سال باید تدوین برنامه ششم توسعه در دولت به پایان برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها