این روزها رسانهها و تمامی پایگاههای اطلاعاتی معاند سعی در ناامن جلوه دادن اصفهان به عنوان یک مقصد گردشگری دارند. روزهای خوش گردشگری ایران و از جمله اصفهان بر هیچکس پوشیده نیست و بر طبق آنچه مسئولان میگویند اصفهان در زمینه گردشگری رشد 150 درصدی داشته و این به این معناست که ناامن جلوه دادن ایران و تروریست خواندن این کشور و معرفی و مخابره چهرهای واژگون از امنیت این کشور به دنیا مثمرثمر واقع نشده است.
این روزها اگر سری به اماکن تاریخی نصف جهان بزنیم، موج گردشگران اروپایی، آمریکایی و آسیایی را شاهد هستیم که با تمام هوش و حواسشان معماری و فرهنگ و تمدن این شهر را رصد میکنند و لبخند میزنند.
بسیاری از این توریستها از جانب وزارت امور خارجهشان برای ورود به ایران منع شدهاند اما گوش شنوایی نبوده تا زیباییهای این شهر از چشمشان دور نیفتد.
اما موج اسیدپاشی و حواشی آن در این روزهای اخیر سبب شده تا رسانههای معاند به ویژه بی.بی.سی که جیرهخوار استعمار پیر است، سعی در القای ناامنی در اصفهان کند و به گونهای اخبار کذبش را به دنیا مخابره کند تا ایران را منزوی کرده و جلوی رشد توریسم که میتواند عواید ارزی و وجهه بینالمللی داشته باشد، بگیرد.
بدون شک ورود گردشگران متعدد از جایجای نقاط دنیا، تبلیغات بسیار مفیدی برای این شهر خواهد داشت و میرود تا گردشگری را به صنعتی که مورد آرزوی همه دنیا بوده است، تبدیل کند.
قطب صلح و امنیت شدن ایران در دنیا، به معنای پذیرش حکومت و دولت اسلامی از سوی کل کشورهای دنیاست و این به طور قطع مسئلهای است که سبب نگرانی دشمنان داخلی و خارجی این مرز و بوم شده است.
*حتی یک مورد هم کاهش گردشگر خارجی نداشتهایم
شهرام امیری، کارشناس گردشگری و رئیس روابط عموی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در پاسخ به این سؤال که آیا حواشی اخیر توانسته بر روی ورود گردشگران به استان اصفهان تأثیر بگذارد؟ گفت: همه عوامل گردشگری استان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی تمامی تلاششان را میکنند تا حوادث و حواشی اخیر شهر که جنبه داخلی دارد بر روی گردشگری خارجی تأثیر نگذارد که در این رابطه موفق هم عمل کردهاند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حتی یک مورد هم کاهش گردشگر خارجی نداشتهایم، افزود: حواشی اخیر یک موضوع داخلی است که برخی از رسانههای معاند روی آن مانور دادند اما به دلیل اینکه توریستهای خارجی با تور وارد اصفهان میشوند و امنیتهای لازم برای آنها فراهم شده تاکنون هیچ نوع کنسلی و یا کاهشی ورود گردشگر نداشتهایم.
امیری اظهار کرد: جلساتی با راهنمایان تور، آژانسها، استانداری و نیروی انتظامی داشتهایم و هر روز مسائل را رصد میکنیم و امنیت کامل را برای توریستها برقرار کردهایم تا مشکلی پیش نیاید.
* ورود سومین گروه گردشگران خارجی با قطار به اصفهان نشان از امنیت شهر دارد
وی در ادامه گفت: سومین گروه از گردشگران ریلی از اروپا شامگاه جمعه با قطار وارد ایستگاه راهآهن اصفهان شدند و مورد استقبال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان قرار گرفتند و این در حالی است که گردشگران به منظور جذاب شدن سفرشان در قطار اسکان میگزینند نه هتلها و اگر گردشگران احساس ناامنی میکردند بدون شک چنین اتفاقی نمیافتاد.
این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: این گروه گردشگری که شامل 70 گردشگر از کشورهای اروپای مرکزی، اروپای شرقی و استرالیا بودند از طریق کشور ترکیه وارد ایران شدند و این در حالی است که «تیم لیتلر»، سرپرست گروه گردشگران خارجی، در آستانه ورود به اصفهان و طی دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اذعان داشت که این دومین بار است که به اصفهان سفر میکند و هر بار با میهماننوازی و استقبال خوبی مواجه میشود و ابراز امیدواری کرد که این همکاریها جهت ورود گردشگران به ایران و شهر اصفهان ادامه یابد.
وی در ادامه گفت: اگر شایعات رسانههای معاند تأثیری بر گردشگری داشت، شاهد ورود و حضور گردشگران در اصفهان نبودیم و بدون تردید از این به بعد نیز تأثیری بر گردشگری خارجی نخواهد داشت.
اما رسانهها نقش بسیار مهمی در مخابره امنیت و عدم امنیت در یک شهر و یا یک کشور دارند. مخابره یک خبر و دامن زدن به آن و تحتفشار دادن افکار عمومی، آنهم در حالی که ایران همواره زیر ذرهبین خارجنشینان مخالف نظام بوده، اقدامی ناشیانه و بدون فکر است که آسیب جدی بر وجه بینالمللی و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
* مخالفان نظام به گردشگران برای سفر به ایران چه توصیههایی میکنند؟
اما گردشگری ایران به عنوان یک صنعت از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبههای باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبههای طبیعی را در جهان داراست و در سال 2008 در حدود 2 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کردهاند و این در حالی است که در این سال 842 میلیون توریست در دنیا سفر کردهاند.
به نظر کارشناسان علاوه بر آماده نبودن زیرساخت و بسترهای اقتصادی مناسب این صنعت در ایران برای جذب سرمایهگذاران و تبلیغات ضعیف، انتشار اخبار نادرست و منفی از ایران و مخابره آن به کل دنیا، از دیگر موانع جذب گردشگر در این کشور است.
تبلیغات سوء بیگانگان و رسانههای وابسته یکی از موانع جذب گردشگر در ایران است که میرود تا این طلسم شکسته شود اما کشورهای معاند همواره سعی دارند تا ایران را کشوری ناامن، با آداب و رسوم بسیار پیچیده و فاقد امکانات اولیه گردشگری نشان دهند.
به عنوان مثال از دفتر کشورهای مشترکالمنافع در وبسایت worldtravelguide عنوانی با این مضمون «توصیههای سفر به ایران» منتشر شد که قابل تأمل است.
به طور مثال در یکی از بندهای این توصیهنامه آمده است: «به گردشگران قویاً توصیه میشود که فاصله 100 کیلومتری خود با مرز ایران و افغانستان و 10 کیلومتری مرز ایران و عراق را حفظ کنند. مرز ایران و پاکستان هم ناامن است. همچنین بهتر است گردشگران در جاده کرمان و بندرعباس و بم تردد نکنند!»
موضوعاتی در این توصیهها قید شده که واقعیت نداشته و به دلایل واهی و بعضاً نادرست شایعاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم زده است.
*نیاز به تبلیغات گسترده برای از بین بردن توطئه دشمنان داریم
وجود خشونت، ترور و ناامنی در هر کشور سبب میشود تا مرزهای گردشگری که مقدمه بازاریابی و رشد اقتصادی است بسته شود.
باور عمومی بر این است که بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر، موفقیت و یا شکست برنامههای مطرح در حیطه گردشگری به تأمین یک محیط امن و سالم برای گردشگران بستگی دارد و امنیت به جزئی کلیدی از صنعت گردشگری تبدیل شده است و مدیریت معقول باید تلاش کند تا محیطی امن فراهم کند.
کشورهایی که از امنیت و ثبات سیاسی لازم جهت حمایت از جریانات گردشگری برخوردار بودهاند، از ظرفیتهای موجود در جاذبههای گردشگری نهایت استفاده را بردهاند و در حال تجربه اقتصادی شکوفا از درآمدهای ارزی، مقبولیت و مشروعیت بینالمللی در عرصههای سیاسی و معرفی فرهنگ و تمدن خود به جهانیان هستند.
اما آنچه مسلم است این است که کشورهای استعمارگر که خواهان عدم پیشرفت و استقلال ایران هستند، به روشهای مختلف و با ابزارهای گوناگون سعی در برهم زدن اوضاع داخلی کشور و تغییر دیدگاهها و ذهنیتهای سایر کشورها نسبت به ایران را دارند و در این راستا از هر روش و ابزاری دریغ نمیکنند و با انجام تبلیغات گسترده سعی در ناآرام جلوه دادن کشور ایران و اینکه ایرانیان مردمانی وحشی و تروریست هستند، دارند.
اما واقعیت خلاف این است و کشور ایران کشوری است با درصد امنیت و آرامش بالا و دارای حکومت و مردمانی صلحجو.
کارشناس حوزه گردشگری در این باره گفت: در این راستا و در جهت خنثی کردن تبلیغات گسترده دشمنان میتوان با ایجاد شبکههای ماهوارهای و انجام تبلیغات موقعیت و جو حاکم بر کشور را به نحو احسن به سایر ملل معرفی کرد.
رضا مختاری در ادامه اظهار کرد: ارائه راهکارهایی برای از بین بردن مشکلات دیپلماتیک جهانی و برگزاری نمایشگاهها و همایشهای اختصاصی در سطح بینالمللی جهت شناساندن ظرفیتهای گردشگری کشور و شرکت فعال در نمایشگاههای بینالملل خارج از کشور میتواند از مهمترین اقدامات برای خنثی کردن توطئههای دشمنان باشد.
وی تشویق مردم، سازمانها و ایرانیان خارج از کشور به سرمایهگذاری در زمینه گردشگری و حذف تمامی ریسکها و بیاعتمادی در این زمینه و استفاده از تجربیات دیگر کشورها به ویژه کشورهای موفق در زمینه گردشگری را نیز از جمله موارد مهم در معرفی چهره واقعی ایران به جهانیان برشمرد.
این کارشناس گردشگری بیان کرد: با توسعه گردشگری مجازی، میتوان برای مقابله با تبلیغات سوء و احیای امنیت تلاش کرد و علیه رسانههای غربی که برداشت نادرستی از شرایط فعلی ایران اسلامی دارند و حقایق امنیت گردشگری و روحیه میهماننوازی ایرانیان را نادیده میگیرند، اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی کشورها در مقایسه با ایران توانستهاند کارنامه موفقی را در زمینه گردشگری داشته باشند، اظهار کرد: به طور مثال تنها در سال 2007 میلادی، در حدود 15 میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیجفارس دیدن کردند و این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت توریسم را به خود اختصاص داده و این موفقیت به دلیل وجود زیرساختها و نبود تبلیغات سوء علیه این کشور است.
* امنیت حلقه اصلی صنعت گردشگری است
اما یک پژوهشگر حوزه گردشگری و استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه یکی از مهمترین فاکتورهای رونق و توسعه گردشگری، «امنیت گردشگران و مقاصد گردشگری» است گفت: در برخی کشورهای دنیا شاهد ناپایداری جریانات سیاسی بودهایم که ضربه بدی به گردشگری آن وارد کرده است به عنوان مثال جریانات سیاسی سریلانکا سبب کاهش و رکود گردشگری در این کشور شد.
اسدالله خاکی افزود: با رکود و کاهش مسافرت به دنبال جنگ خلیجفارس و پس از آن حوادث 11 سپتامبر متخصصان بازاریابی و دولتها تلاش زیادی کردند تا دوباره امنیت را به مقاصد گردشگری بازگردانند.
وی بیان کرد: برخی کشورها با بکارگیری اقدامات مناسب توانستند در فرودگاهها، هواپیماها و مقاصد گردشگری آرامش و امنیت نسبی که در طول چند سال گذشته از بین رفته بود، بازگردانند و گردشگران را به بازدید مجدد ترغیب کنند.
این پژوهشگر حوزه گردشگری ادامه داد: کشور لبنان به عنوان یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه یک مقصد دیدنی برای گردشگران اروپایی محسوب میشود و این کشور توانست در سال 2004 و 2005 تعداد قابل توجهی گردشگر را به خود جلب کند اما با وقوع جنگ 33 روزه با اسرائیل، صنعت گردشگری این کشور دچار رکود و آسیب جدی شد به طوری که تعداد گردشگران ورودی به این کشور در سال 2006 با کاهش هشت درصدی مواجه شد.
وی اضافه کرد: اما متولیان گردشگری این کشور پس از جنگ، گزارش دادند که هتلهای این کشور خالی از مسافر شده و بسیاری از تأسیسات و امکانات گردشگری بر اثر اصابت گلوله و بمب به شدت تخریب شده و در حال حاضر مسئولان لبنان با تلاشی مضاعف برای برگرداندن آرامش و رونق گردشگری به این کشور فعالیت میکنند.
خاکی در ادامه گفت: اما دیگر تجربههای تلخ که صدمات جبرانناپذیری بر صنعت گردشگری جهان وارد کرد، حوادث تروریستی 11 سپتامبر بود که طی آن برجهای دوقلوی آمریکا در آتش سوخت و با انگشت اتهامی که سمت بنلادن و بعد هم سمت ایران برده شد باز هم گردشگری منطقه زیر سؤال رفت.
وی تصریح کرد: بدون شک وجود ناامنی در هر کشوری روند گردشگری آن را مورد تهدید قرار میدهد و بر مسئولان است تا بکوشند موانع و سنگلاخهای داخلی و خارجی پیش روی گردشگری را از میان بردارند تا ایران بتواند به درآمدهای غیرنفتی میلیارد دلاری برسد.
در هر حال خوشبختانه به نظر میرسد رسانههای معاند که همواره با هر اتفاقی در ایران از کاه کوه میساختهاند این بار حداقل در بحث گردشگری سنگشان به تیر خورده و اگر سری به مناطق دیدنی و جاذبههای گردشگری بزنید، متوجه حضور تعداد زیادی گردشگر میشوید که بیتوجه به حودث هخیر اصفهان، اصفهان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردهاند. ( فارس)
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گروسی: مشکل تیم روحی و روانی است
شاهین بیانی در گفتوگو با «جامجم»: