لغو ۸۴۰ بورسیه دکتری

وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای، نتیجه بررسی وضع بورسیه‌های بدون آزمون دکتری در سال‌های 1388 تا 1392 و آمار تخلف‌ها در این رابطه را اعلام کرد که در این بین، بورسیه دکتری تبدیل به داخل 840 دانشجو، لغو شد.
کد خبر: ۷۳۱۰۷۵

پذیرفته‌شدگان بدون آزمون دکتری طی این سال‌ها در مجموع 3772 نفر بوده‌اند که با روی کارآمدن دولت فعلی، ابهام‌های زیادی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن روند برخی از این بورسیه‌ها وجود داشت که در نهایت روز گذشته وزارت علوم، آمار این تخلف‌ها را اعلام کــرد. به گزارش تسنیم و بر اساس اطلاعیه وزارت علوم، در این سال‌ها، پذیرفته شده‌ها تحت عنوان «تبدیل به داخل» 1867 نفر، پذیرفته شده‌های مربیان دانشگاه‌ها 1011 نفر، پذیرفته شده‌ها طبق بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاه‌ها 165 نفر و اعزام به خارج 729 نفر بوده‌اند.

براساس این اطلاعیه، تعداد 508 نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از جمله حدنصاب معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده‌اند، بنابراین رأی صادره در مورد آنها لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی این وزارتخانه است. درخصوص بورسیه‌های بدون آزمون دکتری، حداقل معدل برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 14 و 16 است که این افراد، فاقد این شرط بوده‌اند.

تعداد 36 نفر دیگر از این گروه نیز به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت شده‌اند.

پرونده 26 نفر نیز به علل مختلف ازجمله شروع نکردن یا انصراف از تحصیل مختومه شده است. در این بین 1241 نفر نیز تاکنون نتوانسته‌اند اعلام نیاز از دانشگاه‌ها اخذ کنند که درصورت ادامه این وضع تا پانزدهم بهمن 93، وضع ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد.

448 نفر از مربیان شاغل به تحصیل نیز در وضع استخدامی «پیمانی» هستند که بدون تصویب هیات امنای دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند، از آنجا که به لحاظ قانونی امکان استفاده از بورس برای ادامه تحصیل را نداشته‌اند، بنابراین اسامی این افراد به دانشگاه‌ها اعلام شده تا در اولین جلسه هیات امنا برای آنان تصمیم‌گیری شود و سپس براساس رأی هیات‌های امنای دانشگاه‌های مربوط اقدام خواهد شد.

تعداد 23 نفر فاقد شرایط بخشنامه ایثارگران هستند و بنابراین مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی می‌شوند. مشکل قانونی برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی همه آنان از سوی دیوان محاسبات کشور مطرح بوده، ولی وزارتخانه نیز درحال پیگیری این مساله است.

گرچه تعدادی از بورسیه‌های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن هستند، اما با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد بقیه هم، قطع ارز و بورس ایشان می‌تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی داشته باشد، مصوب شد ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه‌ها، بورس آنها ادامه یابد.

این اطلاعیه تاکید دارد که در موارد معدودی که مشخص شود فرد بورسیه با دادن اطلاعات نادرست موجب گمراهی تصمیم‌گیران شده یا مقیم یک کشور خارجی است، برخورد قانونی لازم برای قطع بورس و انجام اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت.

همچنین براساس این اطلاعیه، در خصوص مدیران و مسئولانی که با سوءمدیریت خویش در تنظیم و تصویب دستورالعمل‌ها و بی‌مبالاتی درخصوص پرونده‌ها موجب بروز خسارت‌های حیثیتی و مالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی داوطلبان استفاده از بورس تحصیلی شده‌اند، پیگیری لازم از طریق مراجع ذی‌صلاح قانونی انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها