جام جم ورزشی: جدال سنتی دو تیم رئال مادرید و بارسلونا امشب برگزار می شود. دیداری که در یک اتفاق تکراری تقابل کریس رونالدو و لیونل مسی جذاب ترین بخش آن است.
کد خبر: ۷۳۰۹۸۶
چرا این دیدار مسی و رونالدو را حتما باید دید؟

پیدا کردن دلیل برای اهمیت مضاعف دیداری که بسیاری آن را مهم‌ترین دربی دنیا می‌دانند، شاید چندان راحت نباشد اما دیدار امشب رئال و بارسا در سانتیاگو برنابئو، ویژگی‌هایی دارد که آنها را به گیلاس روی این کیک همیشه خوشمزه تبدیل کرده است. جدا از رقابت همیشگی دو تیم، دلایلی متنی و فرامتنی در این دیدار وجود دارد که می‌تواند باعث شود با دقت و شور بیشتری این دیدار را دنبال کنیم.

آخرین ال کلاسیکو در برنابئو!

شاید تصور این اتفاق تا همین چند ماه قبل غیرممکن به نظر می‌رسید اما روند اتفاقات سیاسی در اسپانیا و ایالت کاتالونیا به شکلی پیش رفته که ممکن است به یکی از غیرمنتظره‌ترین اتفاقات فوتبال تاریخ، یعنی خروج دو باشگاه بارسلونا و اسپانیول از لالیگا منجر شود.

کاتالان‌ها که بیش از یک قرن است به دنبال جدایی از اسپانیا هستند، بعد از همه‌پرسی اخیر استقلال اسکاتلند از بریتانیا وسوسه شدند همه‌پرسی مشابهی برای جدایی از اسپانیا برگزار کنند. هرچند اسکاتلندی‌ها به باقی ماندن در جمع کشورهای پادشاهی متحد بریتانیا رای دادند، اما حجم احساسات ضداسپانیایی در کاتالونیا به اندازه‌ای زیاد است که می‌توان حدس زد نتیجه همه‌پرسی در این ایالت چه خواهد بود.

البته جدایی کاتالونیا از اسپانیا به همین راحتی هم نخواهد بود و دولت مرکزی اسپانیا باید این همه پرسی را بپذیرد. با وجود این، مقامات فوتبال اسپانیا از همین حالا اعلام کرده‌اند در صورت جدایی کاتالونیا از اسپانیا، دیگر بارسا و اسپانیول در لالیگا حضور نخواهند داشت. چنین دورنمایی، حساسیت دیدار امشب را دوچندان کرده است؛ دیداری که می‌تواند آخرین حضور بارسا در برنابئو به عنوان یک تیم هموطن با رئال باشد!

احتمال رکورد شکنی مسی و تلاش رونالدو

در چند سال اخیر، رقابت مسی و رونالدو همواره یکی از تم‌های ثابت ال کلاسیکو بوده است. دو فوق ستاره فوتبال دنیا در ال کلاسیکو‌ها نه تنها به دنبال رساندن تیم‌هایشان به پیروزی هستند، بلکه همیشه نیم‌نگاهی هم پیروزی بر حریف در جدال رودررو دارند. اما دیدار امشب، یک تفاوت اساسی هم دارد. مسی تنها با زدن دو گل می‌تواند رکورد تلمو زارا، بهترین گلزن تاریخ ال کلاسیکو را پشت سر بگذارد و گفته می‌شود ممکن است به خاطر تقدیر از او برای لحظاتی بازی متوقف شود؛ اتفاقی که هیچ یک از رئالی‌ها بویژه کریس رونالدو دوست ندارند شاهد آن باشند؛ بویژه اگر گل‌های مسی به پیروزی بارسا منجر شود.

در سمت مقابل، رونالدو که سال 2014 نمایش‌های درخشانی داشته، برای این‌که بتواند سومین توپ طلایش را قطعی کند، به چند بازی خوب دیگر نیاز دارد. او سال گذشته به لطف درخشش خیره‌کننده‌اش در سه ماه پایانی سال، بویژه دیدار مقابل سوئد در پلی‌آف جام جهانی توانست توپ طلا را از آن خود کند و شاید درخشش در دیداری مانند ال کلاسیکو بتواند راه او را برای کسب یک توپ طلای دیگر هموارتر کند.

احتمال شکسته شدن رکورد گل نخوردن‌های بارسا در برنابئو

بارسا در چند فصل اخیر همواره متهم بود توجهی به ضعف‌های دفاعی‌اش ندارد و همین مساله موجب شده در مراحل بالاتر لیگ قهرمانان که نمی‌تواند سبک بازی مالکانه‌اش را به تیم‌هایی مانند بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید تحمیل کند، شکست‌های سنگینی را متحمل شده است. اما تیم لوئیز انریکه این فصل در لالیگا آمار خیره‌کننده‌ای به جا گذاشت. آنها در هشت دیدار ابتدایی‌شان در این فصل، حتی یک گل هم دریافت نکردند؛ در شرایطی که هنوز هم از خط دفاعی این تیم انتقادهایی می‌شود. مطمئنا ترک برنابئو با حفظ این رکورد می‌تواند انریکه و شاگردانش را مقابل منتقدان سربلند کند، اما حفظ این روند مقابل تیمی که در هشت بازی، 30 بار دروازه حریفان را باز کرده، کار آسانی نخواهد بود. رئال با وجود غیبت گرت بیل در فاز تهاجمی ستاره‌هایی تاثیرگذار مانند کریس رونالدو، کریم بنزما، خاویر هرناندز و خامس رودریگز را در اختیار دارد و خط دفاعی بارسا، شب سختی را پشت سر خواهد گذاشت.

تلاش رئال برای کم کردن فاصله

لوئیز انریکه گفته نباید چندان این دیدار را حساس دانست زیرا در سرنوشت قهرمانی موثر نیست؛ اما سرمربی بارسا می‌داند اگر تیمش بتواند در پایان دیدار امشب، فاصله چهار امتیازی‌اش را با رئال حفظ کند، می‌تواند راضی به خانه برگردد.

رئالی‌ها فصل را خیلی خوب شروع نکردند و دو شکست پیاپی، اوضاع را در برنابئو کمی به هم ریخت اما در پنج هفته اخیر آنها روی دور پیروزی هستند و اگر بتوانند سه امتیاز دیدار امشب را به دست بیاورند، همه آنها جنجال‌ها و حاشیه‌های ابتدای فصل به کلی به فراموشی سپرده خواهد شد. اختلاف چهار امتیازی در این مقطع از فصل شاید چندان مهم نباشد، اما روند بارسا نشان می‌دهد هیچ تیمی بجز خود رئال نمی‌تواند ترمز تیم انریکه را بکشد؛ کاری که ماموریت اصلی رئالی‌ها در دیدار امشب است.

اولین بازی رسمی لوئیز سوارز با پیراهن بارسا

وقتی لوئیس سوارز محرومیت ده جلسه‌ای‌اش به خاطر گاز گرفتن دست برانیسلاو ایوانوویچ را پشت سر گذاشت، پنج هفته از رقابت‌های لیگ برتر گذشته بود و کمتر کسی انتظار داشت او با وجود پشت سر گذاشتن آن محرومیت طولانی و یک تابستان پرتنش و سرشار از حاشیه بتواند لیورپول را تا یک قدمی قهرمانی در لیگ برتر پیش ببرد و عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن لیگ برتر را از آن خود کند. ستاره اروگوئه دقیقا در شرایطی مشابه، امشب در ال کلاسیکو می‌تواند اولین بازی‌اش را برای بارسا انجام بدهد. چهار ماه بعد از گاز گرفتن جورجیو کیه لینی، سوارز در بهترین زمان آماده بازی است و اگر بتواند نقشی در پیروزی احتمالی بارسا داشته باشد، خیلی زود جایی ثابت در قلب هواداران بارسا و البته در ترکیب اصلی لوئیز انریکه پیدا خواهد کرد.

بهنام جعفرزاده / جام​‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها