معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت:

تایید نمی‌کنیم: مگر ابولا از «گینه» بال بزند و وارد «ایران» شود!

بیماری ابولا هولناک است زیرا میزان کشندگی آن می‌تواند تا ۹۰ درصد برسد. انتشار ویروس این بیماری کابوسی برای مقامات بهداشتی و همچنین مبتلایان به آن است.
کد خبر: ۷۳۰۸۸۸

جام جم سرا به نقل از همشهری: دوره کمون این بیماری یا فاصله زمانی میان عفونت با ویروس و شروع علائم، از دو تا ۲۱ روز متفاوت است. بیماران هنگامی که شروع به نشان دادن علائم می‌کنند، واگیردار می‌شوند.


علائم و اثرات:


در مرحله آغازین بیماری ویروس ابولا (EVD) بیماران دارای التهاب گلو و غشاهای مخاطی چشم (التهاب ملتحمه)، دردهای شکمی و استفراغ هستند. هنگامی که عفونت وارد مرحله تهاجمی می‌‌شود، باعث آسیب شدید به پوست می‌شود. تاول‌های کوچک سفید در کنار جوش‌های قرمز روی پوست ظاهر می‌شود که به آن بثورات ماکولوپاپولر می‌گویند. این جوش‌ها هنگامی که پوست قوام خمیری پیدا می‌کند به صورت کبودی در می‌آیند. گسیختگی‌های پوستی به طور تصادفی ظاهر می‌شوند، و امکان خروج خون را می‌دهند. در این فرآیند، پوست آنقدر ضعیف می‌شود که به آسانی و با هر حرکت بیمار، پاره می‌شود.

سطح زبان به رنگ قرمز درخشان درمی‌آید و نهایتا ریزش می‌کند، ممکن است قطعات زبان به بیرون تف شوند یا بلعیده شوند.

این ویروس به عنوان عفونتی سیستمیک شناخته می‌شود؛ یعنی عفونت به هر بافت و اندامی از بدن بجز عضلات اسکلتی و استخوان‌ها حمله می‌کند.
این ویروس همچنین با ایجاد خونریزی و نیز لخته شدن خون همراه است. لخته‌ها جریان خون را مسدود می‌کنند و این امر به نوبه خود باعث ایجاد جوش‌های قرمز روی پوست می‌شود. لخته‌ها جریان خونرسانی به اغلب اندام‌های بدنی مانند ریه‌ها، مغز، کبد، روده‌ها، کلیه‌ها و بیضه‌ها را کند می‌کنند. همه این اندام‌ها بشدت آسیب می‌بینند و نهایتا از کار می‌افتند.

به علت اثرات مخرب و فراوان این ویروس بر بدن، مرگ ممکن است به علت شوک، نارسایی کلیه یا از دست رفتن خون روی دهد.


ترتیب زمانی علائم:


روز ۷ تا ۹: سردرد، خستگی، تب، درد عضلانی.
روز ۱۰:تب شدید ناگهانی، استفراغ خون، بیحالی.
روز ۱۱: کبود شدگی،آسیب مغزی،خونریزی از بینی،‌ دهان، چشم‌ها و مقعد.
روز ۱۲: از دست رفتن هشیاری، تشنج، خونریزی گسترده داخلی، مرگ.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
۰
۰
واقعا بیماری بسیار خطرناكی است باید پیشگیری های بیشتری در سطح تمام كشورهای جهان درمورد آن صورت گیرد ونیز پزشكان در سطح بین المللی باید برای یافتن راه درمان وخنثی كردن این بیماری كشنده ی سریع با یكدیگر همكاری نمایند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها