برگزاری همایش بزرگداشت میر سید علی همدانی

به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان میراث فرهنگی همایش بزرگداشت هفتصدمین سالگرد میر سید علی همدانی، از مشاهیر عرفان و ادب فارسی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۳۰۳۸۴
برگزاری همایش بزرگداشت میر سید علی همدانی

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت هفتصدمین سال تولد عارف نامدار ایرانی، میرسیدعلی همدانی و نیز ثبت نام وی در تقویم مشاهیر 2014 یونسکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مؤسسه‌ی فرهنگی اکو، سفارت تاجیکستان در تهران، موزه‌ی ملک، جامعه المصطفی العالمیه و مؤسسه‌ی نقش جاوید، همایشی را به همین مناسبت برگزار می‌کنند.

این همایش، با حضور و سخنرانی دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، دبیر کمیته ملی یونسکو در تهران و دیگر شرکت کنندگان و نیز افتتاح نمایشگاه تابلوهای نسخ خطی میر سید علی همدانی، نمایش تمبریادبودهمراه خواهد بود.

میر سید علی همدانی در سال 714 هجری قمری ـ اوایل قرن چهاردهم میلادی ـ در شهر همدان ایران به دنیا آمد. او پس از فراگرفتن علوم مختلف، به منظور توسعه‌ی آموزش و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی به مناطق مختلف شبه قاره هند، پاکستان و منطقه‌ی قفقاز به همراه 700 نفر از شاگردان برجسته‌اش مهاجرت کرد. جایگاه میر سید علی همدانی نزد مردم منطقه‌ی کشمیر به اندازه‌ای است که وی را به نام «شاه همدان» می‌خوانند.

در تاجیکستان نیز به سبب خدمات گسترده و فراوان علمی و معرفتی، همواره نزد مردم و اصحاب هنر و فرهنگ از جایگاه ممتازی برخوردار بوده تا جایی که روی اسکناس‌های آن کشور، اشعار زیبای وی با مضمون دعوت انسان‌ها به مهربانی و پرهیز از خشونت و اشاعه‌ی صلح نفش بسته شده است.

میر سید علی همدانی در کتاب ارزشمند خود با نام «ذخیره‌الملوک» نوعی دستورالعمل صلح و توسعه، نیکی و ریشه‌کن کردن خشونت را به حاکمان و پادشاهان توصیه می‌کند.

مزار میر سید علی همدانی هم‌اکنون در شهر کولاب تاجیکستان قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها